zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Eva

DŘÍZGOVÁ-JIRUŠOVÁ

Eva DŘÍZGOVÁ-JIRUŠOVÁ

* 1962

Blansko

ČR

Narodila se roku 1962 v Blansku. Vystudovala zpěv na brněnské konzervatoři. Začínala jako sólistka opery v dnešním Moravském divadle v Olomouci, od roku 1985 je sólistkou operního souboru dnešního Národního divadla moravskoslezského v Ostravě.

Dřízgová je dvojnásobnou nositelkou Ceny Thálie (za roli Mimi v Pucciniho Bohémě a roli Mélisandy v Debussyho Pelléovi a Mélisandě - obě vytvořila na jevišti Národního divadla moravskoslezského v Ostravě), několikanásobnou nositelkou Ceny NDM (za roli Liu v Turandot, Mélisandy, Mimi).

Operní cesty ji zavedly na scény Národního divadla v Praze, Brně, Státní opery Praha. Vystupuje jako koncertní i operní pěvkyně také v zahraničí (Francie, Japonsko, ...), spolupracuje s prestižními českými orchestry.

Eva DŘÍZGOVÁ-JIRUŠOVÁ - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 11.2.2003


* Vážená paní Dřízgová – Jirušová, srdečně Vás vítáme ve virtuálním salónu Karla Čapka, beseda s našimi čtenáři může začít. Prozradíte, jaký jste dnes měla den? Redakce

Děkuji za optání, vyspala jsem se krásně. Káťu už jsem si taky jednou přejela, stihla jsem i poradnu s malým Nicolasem a nyní se těším na zajímavé otázky.

* Kde jste přijala první angažmá?

Bylo to v olomoucké opeře a první role byla Mařenka z Prodané nevěsty.

* Jaká byla vaše vůbec první role a jak na ni vzpomínáte?

Mařenka z Prodané nevěsty. Vzpomínky jsou krásné - bylo mi 19let.

* Zpíváte ráda v produkcích typu OPENAIR?

Ano, příroda mě inspiruje, jedině počasí bývá někdy nepřítelem, ale zážitky jsou to určitě krásné. Nejčastěji jsem zpívala Rusalku a ta do přírody patří.

* Zpíváte v současné době ještě Mimi v Pucciniho Bohémě?

Naposledy jsem ji zpívala v prosinci v bratislavském Národním divadle. V Ostravě je zatím "u ledu", ale věřím, že se brzy znovu nasadí...

* Prozradíte nám Váš hlasový rozsah?

Neprozradím, je mi každým dnem překvapením.

* Váš manžel o Vás říká, že zpíváte Dvořákovu Rusalku jako pohádku. Jak podle Vás řídí toto dílo on?

Ještě jsme Rusalku spolu nedělali, ale když mě doprovází na klavír, je velice inspirativní.

* Kolik představení (vystoupení) absolvujete průměrně za jeden měsíc?

To je velice různé, musíme připočíst i koncertní vystoupení, jsou měsíce, které mám doslova nabité a někdy zase jenom studuji.

* Jakým způsobem pečujete o své hlasivky? Nemáte obavy z černé Ostravy?

Nevím, odkud jste, ale mám takový pocit, že ostravské ovzduší je daleko čistější než to pražské. Hlasivky moc nehýčkám, aby nebyly moc choulostivé (nekouřím).

* Takém si ráda zazpíváte po hospůdkách jako kolegyně Špinarová?

Obávám se, že fond paní Špinarové, narozdíl od mého, je absolutně nezničitelný, takže tento luxus raději neriskuji.

* Ako často si robievate doma posedenia pri speve a klavíri? Gabo

Poslední dobou zpívám doma téměř bez přestání. Kromě studia rolí jsou to hlavně šlágry typu "Kočka leze dírou", "Skákal pes", "Hajej můj andílku" - těm můj syn lépe rozumí.

* Existuje role, kterou byste si chtěla zazpívat, ale doposud jste neměla to štěstí se s ní na jevišti setkat?

Asi je to Markétka z Gounodova Fausta. Jenůfu jsem sice zpívala, ale hrozně se těším, až ji budu zase dělat. (Brno 2004)

* A keď sa už spomenuli vaše hlasivky - čo tak zmrzlina? Jete ju rada?

Hlavně tu italskou, když je to samá smetana a čokoláda. Hlasivky neprotestují, těsný oděv však ano...

* Jitka ve Smetanově Daliborovi patří k Vašim nejlepším rolím. Jak vzpomínáte na inscenaci pana Dalibora v režii pana Pitínského v ND Praha?

Krátce shrnuto: bylo více zkoušek než představení.

* V čem podle Vás spočívají základní ne-výhody těchto představení.

Jestli se jedná o Dalibora, pak nevýhodou je, že se nelíbí většině publika. A já mám ráda, když se publiku představení líbí a funguje to krásné propojení mezi jevištěm a hledištěm. V tomto případě asi byly rozpaky na obou stranách.

Nethovor

* Spomenuli ste bratislavské Národné divadlo, a tak mi akosi nedá opýtať sa Vás, či máte nejakú obľúbenú divadelnú scénu a či javiská, na ktorých spievate vnímate aj ako súčasť istých budov... Ďakujem za odpoveď. Katarína

Každé divadlo (jako asi i každá budova) má svoji nezaměnitelnou atmosféru. A to platí zvláště pro Národní divadlo v Praze - člověk vnímá tu výjimečnost a podvědomě i osobnosti, které tímto divadlem prošly. V Brně jsem vpodstatě doma (studentská léta se nezapomínají) a Ostrava, tu cítím jako "svoji" - a tak můžeme pokračovat dále...

* Vážená pani Jirušová, a čo hovoria na váš spev susedia? Nerušíte ich? Sú tolerantní?

Takových obav se nemohu dodnes zbavit, ale oni mě stále ujišťují, že mé "studijní projevy" rádi poslouchají. Jsou VELMI tolerantní.

* Můžete prozradit, kdo je dirigentem ve vaši domácnosti? Karla

Určitě jsem to já, do té doby, než se můj muž naštve. Pak se radši přehraji do role poslušného podřízeného (nebývá to často-).

* Uslyšíme Vás opět jako princeznu Paminu v Mozartově Kouzelné flétně?

To je role, kterou bych ráda opět zpívala. Zda mě ještě potká, ukáže čas...

* Možno si vaše krátke zhrnutie na margo Dalibora vysvetliť aj tak, že máte radšej klasickejšiu opernú réžiu? Braňo

Ne, nemyslím si, že je tomu tak. Mně se režie buď líbí, nebo nelíbí. Nezáleží na tom, jestli je klasická nebo moderní. Pro mě je důležité, aby byla zajímavá, aby mě oslovila a aby měla také určitou logiku a především vycházela z HUDBY a nerozcházela se s autorem. Ale každý má právo na svůj názor.

* Jakým způsobem spojujete náročnou roli operní zpěvačky s náročnou, ale stejně krásnou rolí matky?

Snažím se, aby tímto spojením neutrpěla žádná z nich. V současné době však zcela jistě převažuje role matky a umělecká činnost ji jen doplňuje.

* Jakým způsobem ovlivnilo udělení cen Thálie Vaši následnou uměleckou činnost?

Určitě jsem byla po udělení ceny o něco viditelnější. Je zajímavé, že vliv se odrazil především na koncertní činnosti, kde se projevil daleko větší zájem pořadatelů.

* Před několika lety jste zároveň s Libuší Vondráčkovou a Miroslavu Volkovou zpívala v triu lesních žínek v premiéře Dvořákovy Rusalky na scéně Národního divadla v Praze. Vaše dva společné výstupy v této v tomto představení byly opravdu úžasné. Proč již v této inscenaci nezpíváte?

Po mém druhém mateřství jsem se rozhodla, že už tuto roli nebudu zpívat. (Prakticky se jedná o jeden celý den, který bych musela strávit mimo domov a děti.)

* V jaké roli Vás v nejbližší době uslyšíme v Praze?

V Národním divadle to bude koncertně provedená opera Františka Škroupa Der Meergeuse (Mořský geus) - role Eleonory - premiéra 27. března. Zvu vás i do Rudolfina na Massenetovo oratorium Marie Magdaléene 29. dubna. (A samzřejmě v neděli 16. 2. v roli Káti Kabanové.)

* Zpívate někdy také operetní role?

Zatím jsem zpívala jednu jedinou, a to sice Žofku v Cikánském baronu.

* Kdo pro Vás představuje pěvecký ideál?

Ideálů by bylo velice mnoho počínaje např. Editou Gruberovou, Mirellou Freni, Kiri Te Kanawa, Gabrielou Beňačkovou, Miladou Šubrtovou, Joan Sutherland a konče například Natálií Romanovou z brněnské opery...

* Kolik světových jazyků ovládáte?

Dobře bohužel pouze italštinu - i když není světovým jazykem, určitě je to jazyk muzikantů. Budiž mi to útěchou.

* Věnujete se také interpretaci písňového repertoárů?

Zcela určitě. Písňový repertoár je bohatý a krásný, dává zcela jiné výrazové možnosti než repertoár operní. Je to zároveň dobrá hlasová hygiena. Funguje i jiný způsob kontaktu s publikem a člověk se má možnost setkat s autory, se kterými by se v opeře nepotkal.

* Vím, že se věnujete také pedagogice sólového zpěvu. Kolik máte v současné době žáků?

Nevím , jestli se tomu dá říct "věnovat se pedagogice", jelikož mám pouze jednoho žáka. Jsem v tom "příšerně" zodpovědná a více bych v žádném případě nezvládla.

* Máte rada zimu?

Kdyby ji člověk trávil na horách, kde stále svítí slunce, je nad nulou a metr sněhu, pak zcela jistě ano.

* Už jste letos stála na lyžích nebo si zimní sporty pěvci musí odepřít? Karel Jihlava

Lyžování mám ráda, ale zatím budu muset počkat, až mému ročnímu synovi zpevní nožičky. Určitě to nebude trvat dlouho.

* Který z interpretů neklasické hudby je vám nejbližší a proč?

Ještě jsem nad tím nepřemýšlela, určitě ráda poslouchám například Claudia Baglioniho a Simona a Garfunkela...

* Ač pocházím z Ostravy,nikdy jsem Vás tam v představení nezastihl. O to větším a příjemnějším překvapením pro mě byla Vaše Rusalka v Praze. Je to sice už dva roky zpátky,ale přesto srdečně děkuji. Zajímalo by mě,jestli budete aspoň občas vystupovat v ND (či v SOP v Madame Butterfly), a v čem spočívá největší rozdíl v nastudování opery,kterou důvěrně znáte z Ovy a kterou hostujete jinde,třeba konkrétně na Rusalce. Zdraví David

Je mi líto, že jste mě nezastihl v Ostravě, ráda bych Vás pozvala na představení Turandot 15. dubna. Zda budu zpívat Butterfly ve SOP záleží na domluvě s tamní správou opery, zatím ještě nechci jezdit často z domova. Snad později. Co se týče různých nastudování, je vpodstatě jedno, kde se opera nastuduje, poněvadž zkouškovým obdobím se vždy projde.

* Zaregistrovali fakt, že ste dostali za svoje umelecké výkony cenu Thálie aj v zahraničí, kam chodievate koncertne spievať? Juraj, Banská Bystrica

V mému curriculu vitae je samozřejmě zachycen i tento fakt, ale nemám tušení, jaký vliv má na výběr mé osoby při rozhodování.

* Tento mesiac bude hosťom netu aj sopranistka Ľubica Rybárska. Stretli ste sa niekedy na javisku?

Bohužel ne.

* V akom pomerne asi spievate české a svetové operné diela? Vlado

Můj český repertoár obsahuje vpodstatě většinu postav v mém oboru, ale i můj světový repertoár není zrovna chudý. Musím se však ale přiznat, že mému hlasovému naturelu svědčí nejvíce repertoár italský.

* Vážená paní Dřízgová – Jirušová, děkujeme za příjemné setkání. Věříme, že na festivalu OPERA 2003 bude Váš hlas jen zvučet. To je asi to jediné, co museli naši čtenáři u tohoto rozhovoru oželet. Mnohokrát děkujeme a těšíme se na další setkání s Vámi . Vaše slovo závěrem? Redakce

Děkuji vám za vaše otázky, bylo mi s vámi příjemně, je mi líto, že jsem nestihla všechny. Zachovejte mi, prosím, přízeň a já budu dělat vše pro to, abych vás na jevišti nezklamala. Mějte se krásně.

NETHOVORY - již 760

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

únor 2003

Alexandr BEŇ

10.2.2003
Alexandr
BEŇ

 

reklama

Amerikánka (Jatka78)

Záznam NetHovoru z 9.5.2018 - Libor STACH

* Ahoj, vážený Libore, skvělý den, jen tak si zachatovat se čtenáři 1. kulturního portálu Scena.cz. Vítám tě u on-line rozhovoru. Jaký byl Tvůj den, případně, co Tě ještě čeká... Redakce

Dobrý den všem! V prvé řadě bych rád poděkoval za milé pozvání.:) Inu dnes prožívám po dlouhé době den, kdy si můžu dělat, co chci, neb nemám žádné pracovní povinnosti. Tak jsem ho využil k nějakým e-mailovým restům, pak jsem žehlil, cvičil, vařil, vyjel si na kolo a pochopitelně se těšil na setkání s vámi. :)

* Za své dosavadní kariéry jste geograficky opsal docela velký oblouk – z Budějovic do Brna, do Chebu a nakonec do Boleslavi. Kde se cítíte doma?

Ano, to máte pravdu. Za posledních 5 let jsem se stěhoval celkem 5x, a rozhodně né naposled, i když už snad jen v geografické oblasti Prahy. :) A kde se cítím nejvíc doma? To se sám sebe taky ptám. A myslím, že nedávno jsem konečně dostal odpověď, když jsem četl knihu Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch - tam jedna postava říká, že "Domov je tam, kde na vás čekají."... a je v tom podle mě kus pravdy. Není ani tak důležité místo, jako lidé, s nimiž ten domov tvoříte. :) Každopádně teď mi plně vyhovuje rytmus velkoměsta a jeho možnosti.

* Máte bezva hlas. Trénujete ho nějak? Gábina

Děkuji, Gábino, to je od Vás moc milé. :) Inu, nikterak zásadně. Pochopitelně si dělám - hlavně před představením, nějaká cvičení, abych ho správně připravil a používal, nicméně si myslím, že už mám za tu dobu trochu osvojenou hlasovou techniku, a ta o ten hlas vlastně tak nějak pečuje sama. Občas se ale stane, vlivem nějakého pracovního přepětí a nedostatku spánku, že se ozve a přestane fungovat tak jak bych potřeboval, v tu chvíli se snažím mu věnovat veškerou péči. Přeci jen je to můj pracovní nástroj.

Libor STACH - celý NetHovor