zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Akram

STANĚK

Akram STANĚK

* 1963

Káhira

ČR

Narodil se roku 1963 v Káhiře. Vystudoval v letech 1981-85 herectví na pražské DAMU. Po studiích nastoupil do loutkového divadla Radost v Brně - kam ho přivedl spolužák z režijního oboru Petr Kracik. Dále hrál jako host také v HaDivadle, a po návratu do Prahy v divadle v Řeznické. Dva roky vyučoval na JAMU techniku mluveného projevu.

Akram STANĚK - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 3.7.2002


* Jaký byl dnešní festivalový den? redakce

Těžko říci, ještě neproběhl celý. Zatím se zdá, že se nám zdařilo program sestavit pestře a vlastně každé představení reprezentuje jiný divadelní přístup. Jestli jste z Prahy a chcete přijít, můžete jeho závěr prožít spolu s námi na představení dánské skupiny "Puls" ve 20.30 Na zábradlí.

* Můžeš stručně srovnat režii u ochotníků a v profi divadle?

Ano. Po mnoha režijích v ochotnickém divadle jsem očekával, že profesionálové budou, Bůh ví proč, méně zapálení pro věc. Šokovalo mě, že alespoň ti profesionálové, s nimiž jsem pracoval, překypovali nadšením do té míry, že jsem se s tím v amatérském divadle vůbec nesetkal. Došlo mi, že i to nadšení a láska k divadlu, je součástí profesionality. Je to krásná zkušenost.

* Kdo měl na vás jako divadelníka v době vašich začátků největší vliv? Eva

Obávám se, že moje začátky ještě neskončily, přesto vlivů je hodně, chronologicky: Petr Kracik; Karel Karas, Jan Borna a v poslední době Arnošt Goldflam ...

* Jaký jsi měl dětství? Dana

Dětství jsem prožil v láskyplné péči babičky, která pomáhala mé matce překonat existenční obtíže po návratu z Egypta, kde její manželství ztroskotalo. Velký vliv na mě měl také můj nevlsatní dědeček Dr. J. V. Staněk, přírodovědec a fotograf. Naučil jsem od něj, že odpočívaní je pro lenochy.

* Kdy jsi hrál naposled divadlo? Líba

Zaskavoval jsem ve své vlastní inscenaci Modrá tvář před dvěma měsíci. Honorář jsem naposledy za svůj výkon, ve kterém jsem talent nahradil především svým tučným bříškem, obdržel asi před dvěma lety. Inscenace se jmenovala lidožrouti a já v ní hrál roli Kuchaře.

* Tvé kořeny sahají nejen do Brna, ale i do Egypta?

Pravda. Myslím, že málokdo dokáže odlišit své vzpomínky z doby, kdy mu ještě nebyly tři roky, od těch pozdějších. Moje rané vzpomínky mají exotické kulisy. Ploché střechy, písek a hodně slunce.

* Je pro tebe divadlo zálibou?

Divadlo není pro mě zálibou, je pro mě vášní a smyslem života.

* Herec a režisér, to tě opravdu uživí?

Neuživí.

* Jaké jsou zatím divácké ohlasy na letošní ročník?

Dobré.

* Podle jakého klíče vybíráte zahraniční soubory pro festival? Sonyx

Vycházíme z informací z první ruky - něco jsme sami v zahraničí viděli, z druhé ruky - něco nám doporučí naši spolehliví přátelé, a na třetím místě - jsou pak ti, kteří se sami přihlásili, a o jejichž inscenacích nás informují materiály, které sami zaslali. Vždy je to dobrodružství. Letos to, škoda, že neslyšíte to klepání na dřevo, zatím skvěle vychází. Přijďte se podívat.

* Jaký typ lidí ti nejvíce leze na nervy? Nervák

Kdysi se vyprávěl takový vtip: Inteligentní blbec je horší než třídní nepřítel...

* Považuješ divadlo za svoji drogu? Denisa

Neberu drogy.

* Co delate pro to, abyste mohl zit a jist?

Smiřuji se s nadváhou.

* Jakou budoucnost předpovídáte festivalu MB (APOSTROF 99)? Pavel

Po prvních třech dnech letošního ročníku skvělou.

* Dobrý den,hrajete v tézo dobe v nejakém divadle???

Ne.

Nethovor

* Videla jsem Modrou tvar a nejak mi prislo, ze mene talentovani hrajou ty vetsi role...

Muzete jmenovat?

* Jak jsi spokojen se současným souborem divadla Lucerna? Ups

Jsem spokojen s tím, že po několikaletém spánku, projevuje soubor stále narůstající množství aktivit "zdola". Momentálně mám jen tu nejlepší zkušenost s nejmladší generací souboru, která sama sebe nazývá Studiem ST.R.A.CH. (Studio reakce, akce a chaosu).

* Jak se pracuje divadelním režisérům v Čechách? Křup

Jak se připraví, tak se jim pracuje.

* Nepamatuju si jmena - z te Modre tvare, ale hlavni posvate ani nebylo videt diky ofine do obliceje

Díky, vyměníme osvětlovače. (Bez žertů - z organizačních důvodů jsme byli nuceni inscenaci - snad prozatím - stáhnout z repertoáru.)

* Vzpomínáme na skvělou černou retro-komedii Zapomenutí pacienti od K. A. Böhma, uvedenou na závěr II. MB (APOSTROF 99). Neuvažujete ji realizovat v budoucnu na některé z našich profesionálních scén? Sestřičky

Nenapadlo mě to. Na které?

* Ktere zeny se vam libi nejvice?

Proboha!!! Mám je jmenovat? Jedno jméno bych přece měl: fakt fantastická kost je moje pětiměsíční dcera Terezka.

* Které umělecké úkoly vás v nejbližší době očekávají. Jitka z Brna

Komplikátor, dosud neuvedená hra Arnosšta Goldflama v divadle Komorní scéna Aréna Ostrava (premiéra kolem 11.11. 2002), vlastní zpracování pražské legendy o Golemovi v divadle Minor (leden - únor 2003). Pak doufám Matčina kuráž G. Tabori v české premiéře v divadle Husa na provázku.

* Trápí tě před premiérou tréma? Fox

Jo.

* Která vaše dosavadní režie, vám přirostla nejvíce k srdci? Saša

Pomsta ruské siroty s amatérským divadlem Pro100r z Brna. Náhlé umrtí představitelky hlavní role v mém srdci zeje jako otevřená rána.

* Kam pojedete na dovolenou? Zita

Právě jsem na dovolené na festivalu MB-apostrof-99. Pak se také těším na soustředění s divadlem Pro100r v Jeseníkách.

* Jaké je to být ředitelem festivalu MB (APOSTROF) 99? Zdeněk

Příjemné.

* Kolik jazyků ovládáte? Rita

"Čověče... " Doufám, že umím dobře česky, číst můžu anglicky a rusky, kafe si koupím španělsky, francouzsky a německy. Kafe se všude řekne "Kafe". Nebo ne?

* Mate dneska dobrou naladu?

Ujde to.

* Zapoměl jsi někdy text svojí role?

Samozřejmě. Jednou jsem se dokonce v Brně v loutkovém divadle vydržel nejméně minutu se zalíbením dívat na hru svých kolegů z portálu. Byl jsem zaražen tím, že mají na jevišti jakési problémy, a až inspicientova herda do zad mě ozřejmila, že tím problémem je můj pro ...ý nástup.

* Kolik diváků zatím na festival zavítalo? Mirek

Tržby zatím dobré.

* Co přejete do budoucna Českému divadlu? Jana

Divadlu nepřeju nic, divadelníkům přeju hodně krásné práce, divákům, aby z té práce byly také pěkné inscenace. Sobě? Aby ty nejkrásnější inscenace byly moje. Cha!

* Surfujete rád na internetu? XMI

Jo. Péčko, bomby, drogy, kde jinde bych si to užil. Noviny čtu radši papírový a knihovny taky nejsou k zahození.

* Zmínil jsi loutkové divadlo. Jak je to s tebou - činoherní a loutkové herectví?

Hrál jsem sedm let v loutkovém profesionálně (Kašpárek! - velká role, marionata na nitích, radost!) Myslím, že každý činoherec by si to měl zkusit. Tříbí to cit pro záměrnou tvorbu a umožňuje to tvůrčí odstup. Pro herce "puďáky" povinné.

* Je to váš první on-line rozhovor? Dita

Ano. Díky Josefe. Je to pohodlné, piji pivko a spořádal jsem dva chlebíčky s rostbífem. Nevadí, že mlaskám, a ani není vidět jak moc jsem se pokecal.

* Zdá se vám propagace festivalu dostatečná?

Nezdá. Víte o nějakých finančních zdrojích? Od nich se to bohužel všechno odvíjí.

NETHOVORY - již 774

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

červenec 2002

Ján SLEZÁK

10.7.2002
Ján
SLEZÁK

Jan RÉVAI

31.7.2002
Jan
RÉVAI

 

reklama

Žebrácká opera

Záznam NetHovoru z 27.11.2019 - Helena ARENBERGEROVÁ

* Vážená Heleno, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijala naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, děkuji vám za pozvání. Můj den byl zatím příjemný, ráno jsem odvedla děti do školky, na HAMU pak odvedla ranní trénink současného tance, na který se dnes sešla moc milá skupina lidí...vyřídila poštu, vyzvedla děti a jela s nimi na plavání, s každým strávila samostatně hodinu, což je vzácné, pak je předala babičce...teď jsem tu a večer vedu kurz současného tance pro veřejnost ve studiu Artual.

* Dobré odpoledne, věnovala jste se pohybu a tanci od dětských let? Alena, Pardubice

Dobrý den Aleno, ano, jako dítě jsem chodila do "lidušky", dnes Základní umělecké školy k Nině Křížové. Později jsem chodidla k Lenkce Ottové do amatérského souboru Domino.

* Heleno máš nějaký recept na získávání a rozvoj technického a výrazového potencionálu tanečníka? Patrik, Brno

ZDravím Patriku, chodit na nejrůznější workshopy, tréninky, sledovat představení, dívat se na inspirativní kolegy a učit se od nich....na každém projektu se člověk učí, je to nekončící proces...

Helena ARENBERGEROVÁ - celý NetHovor