zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Transparency – dobře utajené umění

LED panel Ann Dancing (autor Julian Opie)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Od počátku ledna se uprostřed parku na Palachově náměstí přímo za zády Antonína Dvořáka rozvaluje podivné bílé individuum, které v noci svítí. Zpočátku to vypadalo jako Dvořákův duch či jeho Múza. Nápisy pravily, že je objekt střežen kamerami – to by snad u duchů nebylo zapotřebí, nic víc. Nic nevěděly ani důležité instituce. Podivné nevysvětlitelné jevy se objevily také na Staroměstském náměstí – zelená anglická slova promítaná ze Staroměstské radnice na průčelí protějších domů, po fasádách domů v Dušní ulici pobíhaly nazelenalé myšky a v okně Národního divadla na Národní třídě snad nový způsob propagace baletu – rovněž nazelenalá tančící postava.

Posléze se instituce probudily a opatrně celou akci odtajnily – v metru se objevilo pár letáků, něco proniklo na webové stránky a anonym u Rudolfina dostal popisku – aby se příliš nerozkřiklo, že jde o doprovodný projekt k předsednictví ČR v EU nazvaný Transparency.

Společnost w.art projects společně s Magistrátem hlavního města Prahy se totiž rozhodly zpřístupnit současné umění české veřejnosti a od 7. ledna do 30. června 2009 prezentovat světelné umění ve veřejném prostoru. Pro projekt získaly šest renomovaných umělců z různých částí světa.

Pražané se mohou na podobnou akci rozpomenout. V roce 2007 se procházeli po jezu u Sovových mlýnů dva chodci dobíhající výstavu v Muzeu Kampa. Měl je na svědomí Angličan Julian Opie právě tak jako LED panel Ann Dancing na Národním divadle (7.1. – 30. 6).

Za milostné dopisy na Staroměstském náměstí – text je složen ze slov z opravdových milostných dopisů umělcových rodičů a ze slov programu na tvorbu milostných dopisů Christophera Stracheye z roku 1952 - byl zodpovědný Artur Duff pobývající v USA a Itálii (7.1. – 1. 2.).

Vzpomínky na myši – téma vzpomínání a vnímání - siluety myší a jejich pohybů podle infračerveného videozáznamu myší stvořil Stephan Reusse z Německa (7.1. – 30.6.)
Sekvence TACET na ledolamech u Novotného lávky upozorňuje na akustické pauzy ve zvukových proměnách velkoměsta - vytvořila Ulla Rauter z Rakouska (21.2. – 30.6.)
Zašlé fasády Národního muzea ožijí světelnými básněmi Franze Kafky a Wislawy Szymborské zásluhou Jenny Holzer z USA (30.4. – 6.5.)
Bílého anonyma umístil u Rudolfina Jaume Plensae ze Španělska. Není to však anonym, jsme to WE – MY - všichni lidé světa, 5m vysocí a 2700 kg těžčí, řezaní laserem, kteří bychom si měli porozumět a žít v míru. Tělo, v němž autor vidí nejdokonalejší architektonické dílo a obal pro duši a sny, máme z písmenek různých jazyků - čínštiny, latiny, hebrejštiny, arabštiny, hindštiny, řečtiny, ruštiny (7.1. – 30.6.).

Světelné instalace jsou k vidění od večerních hodin do půlnoci, MY jsme vidět stále, i když nesvítíme.

23.2.2009 17:02:36 Helena Kozlová | rubrika - Zveme ...