Transparency – dobře utajené umění
autor: archiv
zvětšit obrázekOd počátku ledna se uprostřed parku na Palachově náměstí přímo za zády Antonína Dvořáka rozvaluje podivné bílé individuum, které v noci svítí. Zpočátku to vypadalo jako Dvořákův duch či jeho Múza. Nápisy pravily, že je objekt střežen kamerami – to by snad u duchů nebylo zapotřebí, nic víc. Nic nevěděly ani důležité instituce. Podivné nevysvětlitelné jevy se objevily také na Staroměstském náměstí – zelená anglická slova promítaná ze Staroměstské radnice na průčelí protějších domů, po fasádách domů v Dušní ulici pobíhaly nazelenalé myšky a v okně Národního divadla na Národní třídě snad nový způsob propagace baletu – rovněž nazelenalá tančící postava.
Posléze se instituce probudily a opatrně celou akci odtajnily – v metru se objevilo pár letáků, něco proniklo na webové stránky a anonym u Rudolfina dostal popisku – aby se příliš nerozkřiklo, že jde o doprovodný projekt k předsednictví ČR v EU nazvaný Transparency.
Společnost w.art projects společně s Magistrátem hlavního města Prahy se totiž rozhodly zpřístupnit současné umění české veřejnosti a od 7. ledna do 30. června 2009 prezentovat světelné umění ve veřejném prostoru. Pro projekt získaly šest renomovaných umělců z různých částí světa.
Pražané se mohou na podobnou akci rozpomenout. V roce 2007 se procházeli po jezu u Sovových mlýnů dva chodci dobíhající výstavu v Muzeu Kampa. Měl je na svědomí Angličan Julian Opie právě tak jako LED panel Ann Dancing na Národním divadle (7.1. – 30. 6).
Za milostné dopisy na Staroměstském náměstí – text je složen ze slov z opravdových milostných dopisů umělcových rodičů a ze slov programu na tvorbu milostných dopisů Christophera Stracheye z roku 1952 - byl zodpovědný Artur Duff pobývající v USA a Itálii (7.1. – 1. 2.).
Vzpomínky na myši – téma vzpomínání a vnímání - siluety myší a jejich pohybů podle infračerveného videozáznamu myší stvořil Stephan Reusse z Německa (7.1. – 30.6.)
Sekvence TACET na ledolamech u Novotného lávky upozorňuje na akustické pauzy ve zvukových proměnách velkoměsta - vytvořila Ulla Rauter z Rakouska (21.2. – 30.6.)
Zašlé fasády Národního muzea ožijí světelnými básněmi Franze Kafky a Wislawy Szymborské zásluhou Jenny Holzer z USA (30.4. – 6.5.)
Bílého anonyma umístil u Rudolfina Jaume Plensae ze Španělska. Není to však anonym, jsme to WE – MY - všichni lidé světa, 5m vysocí a 2700 kg těžčí, řezaní laserem, kteří bychom si měli porozumět a žít v míru. Tělo, v němž autor vidí nejdokonalejší architektonické dílo a obal pro duši a sny, máme z písmenek různých jazyků - čínštiny, latiny, hebrejštiny, arabštiny, hindštiny, řečtiny, ruštiny (7.1. – 30.6.).
Světelné instalace jsou k vidění od večerních hodin do půlnoci, MY jsme vidět stále, i když nesvítíme.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Peter Nagy 65
Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek
OPERA/ TANEC
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – celý článek