Svět Ruud van Empela
autor: Scena.cz
zvětšit obrázekAž do 18. dubna 2009 si můžete v Leica Gallery Prague prohlédnout výstavu děl Holanďana Ruud van Empela (1958). Tento umělec vytváří obrazy stojící někde na pomezi fotografie a malby, která vzbuzují dojem surreálných snových představ. Vznikají kombinováním prvků několika snímků a jejich úpravou prostřednictvím počítačových grafických programů. Autor má za sebou výstavy prakticky po celém světě a jeho díla jsou součástí sbírek nejrůznějších světových galerií. Svou výstavu přijel zahájit osobně a při té příležitosti nám poskytl rozhovor.
Narodil jsem se v Bredě (pozn. toto město je spojeno se jménem J.A.Komenského) na jihu Holandska, Bydleli jsme v činžáku nedaleko rušné křižovatky. Byl jsem takové docela obyčejné dítě v docela obyčejné katolické rodině. V neděli jsme chodili do kostela a pak k babičce, která měla krásnou velkou zahradu.
Nepamatuju se přesně, ale mám dojem, že to bylo někdy na střední škole. Otec byl vášnivý fotograf –amatér, a mám dojem, že právě v té době mi daroval svůj starý fotoaparát, protože on sám si koupil nový. Je pravda, že v tomto ohledu byl pro mě inspirací – a musím přiznat, že ve svých pozdějších pracích – kolážích jsem využil i některé snímky, na kterých jsem já nebo někdo z rodiny, tak jak to vyfotil právě otec.
Maminka vždycky byla velmi kreativní. Například navrhovala a šila nám různé kostýmy, třeba na karnevaly nebo do divadelních produkcí. Ale k současnému umění měli oba rodiče přece jen daleko.
Studoval jsem na univerzitě grafický design v letech 1976-81. To ještě nebylo ani zmínky o nějaké počítačové grafice, dělali jsme grafické návrhy takovými primitivními způsoby a navíc jsme se učili spíše středověké techniky.
To mě příliš nebavilo, takže jsem v té době, zkoušel všechno možné. Dělal jsem návrhy výpravy pro divadlo, zkoušel natáčet filmy, resp. podílel jsem se na jejich tvorbě. V 80.letech se objevily v Holandsku první videokamery, které byly cenově dostupné, tak jsem si v roce 1982 jednu koupil. Začal jsem sám natáčet filmy, takové experimenty. Bavilo mě to, ale nebyly dost dobré na to, aby se prezentovaly někde na veřejnosti, v televizi. Spíše to bylo takové zkoušení si techniky, ohmatávání tohoto media.
Tak jsem se protloukal osm let, neměl jsem žádné peníze, takže jsem se musel živit všelijak. Pracoval jsem u filmu, problém byl jen ten, že jsem neměl komerční, ale umělecké ambice, takže jsme si začala dělat nějaké věci, které mě bavily, doma.
V té době, tedy někdy na počátku 90.let se objevily grafické počítačové programy a já jsme začala zkoušet nejrůznější možnosti, co se s tím dá dělat. Opravdu se mi to líbilo, najednou jsem si prostřednictvím počítače mohl vytvářet kulisy, prostředí, o kterých by se mi v reále ani nesnilo.
Ano, tak nějak. Nejprve jsem experimentoval s černobílou, později jsem zapojil barvu. Většinou vytvářím série, někdy o deseti, někdy třeba o třiceti kusech. Vždycky je nějak nazvu – třeba Office, Study in Green, World, Venus atd.
Někdy mám základní myšlenku, udělám si náčrtek, skicu. Protože už se tím zabývám hodně dlouho, mám velkou zásobárnu snímků – přírodních motivů, stromů, květin, ale také lidí, hlavně dětí. Takže na počátku jde spíš o to, že si vymyslím nějakou kompozici, například u obrázku černého dítěte, které vykukuje z vody a nad ním je spousta zeleně, jsem si vymyslel, že hlavička bude až dole, a celková plocha bude z velké části vyplněna zelenými listy.
Nejen to, je to ještě složitější – nejsou to třeba jen dvě fotografie, ale beru si prvky jednotlivé z mnoha obrázků. Například, když mám na obrázku strom, začínám tím, že mám ten strom jen velmi jednoduchý, a pak k němu třeba přidám světlo nebo stín z jiného obrazu, vytvářím kontrasty, které v přírodě nenajdete. Podobně je to u dětí na obrázku.
To je tím, že vše je „zmanipulováno.“ Žádný z těch modelů není vlastně skutečný. Všechno jsou to koláže, takový mix detailů několika různých modelů. Všimněte si třeba těch světýlek v očích (svítících teček) , které jsou přidány, takže výsledný dojem je opravdu hodně zvláštní. Vytvářím zkrátka na základě skutečných prvků nové celky.
Jsou témata, která mě dlouhodobě zajímají, a které se snažím ve svých pracích nějakým způsobem reflektovat – nevinnost, fantazii, krásu.
Samozřejmě, myšlenka je nejdůležitější, technika je jen prostředek k jejímu ztvárnění, může leccos zdůraznit nebo potlačit, Ovšem na začátku vždycky musí být nápad, co vlastně chci ztvárnit, a pak přemýšlím, jak. Například v téhle sérii jsou to černošské děti jako symbol nevinnosti.
Vidíme, a to je podle mě předsudek. Je pravda, že s nevinností byli tradičně spojováni především lidé – či děti – bílé pleti. Ale v současné době žije v Holandsku spousta černých dětí, úplně stejně jako děti bílé, a nikom to nepřipadá divné. Ale když to dáte na obrázek, najednou to spoustu lidí zarazí. I když nakonec to většina akceptuje.
Od modelingových agentur.
Ne, to rozhodně ne.
To opravdu nevím.
Ještě jsem nevystavoval v Číně, v Jižní Americe ani v Africe- i když tam už to bylo na spadnutí. Ale je pravda, že těch zemí, kde jsem vystavoval, je opravdu hodně.
V loňském roce jsem skutečně hodně pracoval, takže teď zrovna nemám nový nápad, ale připravuju z hotových děl výstavy pro New York, Paříž a Tokio. Všechny se uskuteční na jaře.
Začínal jsem kdysi s malováním velkých obrazů do divadla, velkých kulis. Dostal jsem obrovský štětec a maloval jsem obrovské plochy. Na divadle se mi líbí, že je to živé umění a že je to 3D záležitost. Měl jsem ovšem ten problém, že moje výprava byla příliš výrazná. V divadle jde o to, že výtvarník se nesmí moc prosazovat, aby nezastínil herce, spíše musí být jakýmsi doplňkem celkové koncepce, sloužit. To mi moc nevyhovovalo, tak jsme s tím raději skončil.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Divadlo LETÍ představí příběh Olive Oylové
Nekompromisní text izraelské autorky Sivan Ben Yishai LÁSKA/Argumentační cvičení, bourá veškerá tabu týkající celý článek
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma celý článek