zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zdeněk Beran - Retrospektiva

Zdeněk Beran: Kachlové struktury (1975)

autor: Z webu   

Národní galerie v Praze, Sbírka moderního a současného umění ve východním křídle 1. patra Veletržního paláce, pořádá výstavu Zdeňka Berana, která potrvá do 8. dubna 2007 .
Zdeněk Beran (*1937) v sobě slučuje protichůdné výtvarné principy. Na jedné straně obdiv k avantgardě, na straně druhé schopnost pracovat s klasickými technikami i s klasickým pojetím obrazu.
Retrospektivní výstava Zdeňka Berana představuje veškeré polohy jeho tvorby a je doprovázena reprezentativní monografií.

Na uměleckou scénu vstoupil s expresivně malovanými portréty i krajinami drobnějších formátů. Na Akademii výtvarných umění v Praze lehce zvládl požadované nároky, získal brzy cenu školy a výuku ukončil monumentální diplomovou prací, nabízející netradiční výzdobu krematoria a využívající technologie soudobé malby. Osudové bylo setkání s několika kamarády, kteří na konci padesátých let společně propadli informelní abstraktní malbě. V prvé řadě to byli Jiří Valenta, jehož vnímal jako o málo staršího guru, a hospodský kumpán Antonín Tomalík, robustní a tragický umělec, kterému se podařilo spáchat sebevraždu, ještě než dosáhl věku třiceti let. Skupina „Somráků“ (tento název se vžil), do které je možné zahrnout i umělce jiných profesí, například hudebníky a fotografy, znamenala v roce 1960 progresivní křídlo českého výtvarného umění. V jejich snažení se až podivně snoubila touha po provokativním činu s rigiditou, projevující se především v důsledně dodržované technologii výstavby objektu. „Správně zpracovaná struktura“ – to byl pojem, jehož přesný obsah znali právě jen Somráci.
Rok 1968 se svou novou atmosférou rozprášil celou skupinu. V sedmdesátých letech už můžeme sledovat jen jednotlivé osudy. Zdeněk Beran vyjádřil svůj pozdní příchod k surrealismu řadou naturalizujících kreseb. Přitom tvořil své životní dílo Rehabilitační oddělení Dr. Dr., traumatizující obraz tehdejší normalizace i jeho osobních problémů. V devadesátých letech se Zdeněk Beran stal s velkým nadšením pedagogem. Vytvořil na AVU v Praze školu blízkou hyperrealismu.

12.2.2007 01:02:09 Josef Meszáros | rubrika - Výstavy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 17 - sekce

OPERA/ TANEC

Premiéra 24 z dílny pěti choreografů

Dům tanečního umění Praha

Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n celý článek

další články...