Revolver Revue č. 54
autor: Scena.cz
Nejrozsáhlejší příspěvek 54. čísla Revolver Revue je na jeho konci: ve studii o mírových manifestech českých umělců a psychotiků Tomáš Pospiszyl píše: "Lukešovy, Boudníkovy i Knížákovy podivné korespondence v neposlední řadě spadají, nebo dokonce úmyslně pracují s žánrem pomatených dopisů. Úředníci Kanceláře prezidenta republiky, Patentového úřadu nebo Akademie věd se s podobnými dopisy setkávají běžně. [...] pisatelé bývají velice vytrvalí. Svou vábivou roli pro ně, ale i pro zmiňované umělce může sehrát samotný majestát pošty, tradičního úřadu s puncem rakouskouherské byrokratické vážnosti."
Jiný podstatný blok představuje Chobotomie, výběr z komiksu Džiana Babana a Vojtěcha Maška, nadějných "členů Mostrkabaretu Freda Brunolda", jejichž dílo pojednává o muži, který podlehl svůdné touze opatřit si vlastní chobot. Švýcarský výtvarník Florin Granwehr, který v průběhu svého dosavadního života navštívil také osmnáctkrát Československo a naučil se česky, je mj. autorem pozoruhodného cyklu s názvem Angulon, jejž tvoří plastiky "vědomě pracující s proporční harmonií úhlů".
"Na pařížském předměstí Servan proběhlo několik tuhých potyček mezi policií a partou tamních mladíků, kteří od servanské radnice požadovali bezplatné prázdniny v zahraničí," píše Jaroslav Formánek v závěrečné části svého Francouzského roku. Nové prózy v RR č. 54 otiskují také Jaromír Zelenka a Miroslav Drábek, básně zde publikují Xaver Halaš, Pavel Petr, Miroslav Salava, Jan Riedlbauch, Tomáš Kafka a Miloš Doležal.
Básník a scénárista Jiří Soukup přispěl do stálého RR cyklu Sedm také verši: "Hmm, asi budu psát paradokumentární filmy / v hlavě mám námětů vskutku na rozdávání / scénáře žádný, zlenivěl jsem v putykách / ale nápady by pořád byly, a ty divoké sny! / -- Lepší kámen pod hlavu než sen -- Jeffers / anebo: -- Dojemný, to je to pravé slovo -- Ijáček."
Josef Moucha hovoří v rr interview s Bohdanem Holomíčkem například o začátcích jeho profesní cesty, o podmínkách fotografovy práce v sedmdesátých a osmdesátých letech nebo o fotografování Václava Havla, divadelních inscenací a o autoportrétech, jejichž výběr rozhovor provází. Jindřich Vávra se narodil v roce 1928 v Praze, kde také v roce 2001 zemřel při požáru svého ateliéru. Reprodukujeme ukázky z jeho fotogramů, autorův životopis v datech a rozhovor, v němž Vávrovu osobnost přibližují jeho žáci David Linek a Martin Přibil.
Tématem fotografického cyklu Jerneje Humara jsou tváře lidí bez domova; svým komentářem je uvádí Viktor Kolář. Do rubriky Z dílen grafiků tentokrát přispěl výtvarník a grafik Juraj Horváth, jemuž jedenáct otázek položil Viktor Karlík. "Sedím na malé židličce a druhou stranu desky podpírám koleny. Vedle sebe mám otevřené pastely. Každý má své přesné místo, mohu odpočítat barvu, kterou potřebuji. [...] Všech třicet šest barev mám popsáno v Braillu. Pastelku musím vybrat a po použití přesně vrátit. Je nutné dávat pozor, abych krabičku nepřevrhla, to by byla katastrofa," říká v rozhovoru s Jiřím Hůlou výtvarnice Pavla Francová, jejíž některé kresby reprodukujeme.
Marek Vajchr připravil i pro toto číslo esejistickou lahůdku. Vybral, přeložil a vlastním komentářem doprovodil studie německých literárních historiků Huga Kuhna a Richarda Alewyna, které se v návaznosti na práce Emila Staigera, Martina Heideggera a Leo Spitzera, zabývají "uměním interpretace".
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Časopis 13 - sekce
DIVADLO
Letní shakespearovské slavnosti 2024
Již téměř tři dekády patří léto anglickému géniovi Williamu Shakespearovi. Letošní ročník shakespearovských sl celý článek
HUDBA
Slavná rocková opera Jesus Christ Superstar
Jesus Christ Superstar
Slavná rocková opera A. L. Webbera. Americký film (1973). V hlavních rolích: T. Neel celý článek
OPERA/ TANEC
Pražské jaro bude letos plné novinek
První jarní den neavizuje pouze probouzející se jaro, ale ohlašuje i blížící se festival Pražské jaro, který 1 celý článek