zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Není malých mistrů

Z výstavy

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Německá grafika 16. století ze sbírky Oblastní galerie v Liberci. Termínem malí mistřise označuje skupina rytců, kteří navazovali na mistrovské grafické umění Albrechta Dürera (1471–1528) většinou přímo v jeho domovském městě Norimberku. Malí mistři je protimluv, a je tedy zřejmé, že se nejedná o mistry malé svým významem, nýbrž formátem, s nímž pracovali. Obdivujeme tak jejich precizní a jemné mědirytiny v miniaturních velikostech. Obzvláště dnes, kdy se vše zvětšuje a bobtná, můžeme ocenit, jak skvělou práci odvedli na prostoru velikosti několika centimetrů čtverečních.

Z „malých mistrů“ jsou v Oblastní galerii Liberec díky odkazu sběratele Dr. Antona Randy (1864–1918) zastoupeni všichni čtyři kromě Albrechta Altdorfera, který ale častěji bývá prezentován jako člen Dunajské malířské školy. Mezi „malé mistry“ řadíme bratry Barthela Behama a Hanse Sebalda Behamy, Heinricha Altegrevera a Georga Pencze, jenž jako jediný byl přímým Dürerovým žákem.
Všichni čtyři umělci začali být činní po roce 1520 a do jejich osudů zasáhla německá reformace, Německá selská válka a s tím spojená změna celé společnosti. Nejdramatičtější období zažívali v letech 1524 a 1525, kdy reformace v Norimberku zvítězila a oni jako zastánci katolické víry byli z města vyhnáni. Jejich vyhnanství sice trvalo jen několik měsíců, ale jejich postavení ve městě se natolik proměnilo, že se stejně rozhodli z Norimberku odejít každý svým směrem. Jediný, kdo zůstal, byl Georg Pencz, který naopak udělal kariéru jako oficiální městský malíř, jímž byl jmenován roku 1532.
Během několika let se v důsledku náboženské reformace a postupu luteránství i humanistických myšlenek změnila celá společnost a její potřeby. Pro katolickou církev už nebylo potřeba vytvářet tolik kompozic s náboženskými motivy. Transformovala se poptávka, objednavatelé se rodili v řadách šlechty i měšťanů. Na tyto změny umělci museli svojí nabídkou reagovat. Vedle církevních námětů, obsahově uzpůsobených luteránské víře, se zhusta prosazovaly motivy mytologické, světské i ornamentální. Vedle Dürerova vlivu intenzivně přijímali také podněty z italské renesance.
Výstava představující výběr z prací „malých mistrů“ připomíná i grafické dílo jejich velkého vzoru Albrechta Dürera, které rovněž ukrývá liberecký depozitář. Půvabné renesanční miniatury doplňuje i řada textů a časová osa pro lepší představu o historických souvislostech.
Výstava německé grafiky 16. století pod titulem "Není malých mistrů" probíhá v Oblastní galerii v Liberci do 5. března.

26.12.2016 15:12:38 HelKo | rubrika - Výstavy

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bílá voda (MdB)

Články v rubrice - Výstavy

Yasuhiro Chida - Light Scapes - Krajiny světla

Yasuhiro Chida - Light Scapes

Výstava Light Scapes (Krajiny světla) představuje v prostorách Muzea církevního umění plzeňské diecéze v Plzni ...celý článek


Zhanna Kadyrova: UNEXPECTED

Pohled do instalace výstavy (Foto: Ondřej Polák)

24. února 2022 se pro všechny Ukrajince změnil svět. Zemi pustoší válka, z Ukrajinců se stali uprchlíci ve vla ...celý článek


Unikátní kolekce tvorby Toyen v Ostravě

Toyen - Pažíž Editions Maintenant 1973

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, ve spolupráci s Gal ...celý článek



Časopis 13 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 12. týden

Richard Müller: čierna labuť, biela vrana

Hej mistře basů
Velkolepý koncert v pražské Lucerně k poctě legendárního kapelníka, skladatele, zpěváka a p celý článek

další články...