Není malých mistrů
autor: Z webu
zvětšit obrázekNěmecká grafika 16. století ze sbírky Oblastní galerie v Liberci. Termínem malí mistřise označuje skupina rytců, kteří navazovali na mistrovské grafické umění Albrechta Dürera (1471–1528) většinou přímo v jeho domovském městě Norimberku. Malí mistři je protimluv, a je tedy zřejmé, že se nejedná o mistry malé svým významem, nýbrž formátem, s nímž pracovali. Obdivujeme tak jejich precizní a jemné mědirytiny v miniaturních velikostech. Obzvláště dnes, kdy se vše zvětšuje a bobtná, můžeme ocenit, jak skvělou práci odvedli na prostoru velikosti několika centimetrů čtverečních.
Z „malých mistrů“ jsou v Oblastní galerii Liberec díky odkazu sběratele Dr. Antona Randy (1864–1918) zastoupeni všichni čtyři kromě Albrechta Altdorfera, který ale častěji bývá prezentován jako člen Dunajské malířské školy. Mezi „malé mistry“ řadíme bratry Barthela Behama a Hanse Sebalda Behamy, Heinricha Altegrevera a Georga Pencze, jenž jako jediný byl přímým Dürerovým žákem.
Všichni čtyři umělci začali být činní po roce 1520 a do jejich osudů zasáhla německá reformace, Německá selská válka a s tím spojená změna celé společnosti. Nejdramatičtější období zažívali v letech 1524 a 1525, kdy reformace v Norimberku zvítězila a oni jako zastánci katolické víry byli z města vyhnáni. Jejich vyhnanství sice trvalo jen několik měsíců, ale jejich postavení ve městě se natolik proměnilo, že se stejně rozhodli z Norimberku odejít každý svým směrem. Jediný, kdo zůstal, byl Georg Pencz, který naopak udělal kariéru jako oficiální městský malíř, jímž byl jmenován roku 1532.
Během několika let se v důsledku náboženské reformace a postupu luteránství i humanistických myšlenek změnila celá společnost a její potřeby. Pro katolickou církev už nebylo potřeba vytvářet tolik kompozic s náboženskými motivy. Transformovala se poptávka, objednavatelé se rodili v řadách šlechty i měšťanů. Na tyto změny umělci museli svojí nabídkou reagovat. Vedle církevních námětů, obsahově uzpůsobených luteránské víře, se zhusta prosazovaly motivy mytologické, světské i ornamentální. Vedle Dürerova vlivu intenzivně přijímali také podněty z italské renesance.
Výstava představující výběr z prací „malých mistrů“ připomíná i grafické dílo jejich velkého vzoru Albrechta Dürera, které rovněž ukrývá liberecký depozitář. Půvabné renesanční miniatury doplňuje i řada textů a časová osa pro lepší představu o historických souvislostech.
Výstava německé grafiky 16. století pod titulem "Není malých mistrů" probíhá v Oblastní galerii v Liberci do 5. března.
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Yasuhiro Chida - Light Scapes - Krajiny světla
Výstava Light Scapes (Krajiny světla) představuje v prostorách Muzea církevního umění plzeňské diecéze v Plzni ...celý článek
Zhanna Kadyrova: UNEXPECTED
24. února 2022 se pro všechny Ukrajince změnil svět. Zemi pustoší válka, z Ukrajinců se stali uprchlíci ve vla ...celý článek
Unikátní kolekce tvorby Toyen v Ostravě
Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, ve spolupráci s Gal ...celý článek
Časopis 13 - sekce
DIVADLO
Gogolova Ženitba se vrací do NdB
Úředník ve vysoké funkci Ivan Podkolesin ve zralém věku po zralé úvaze pomyslí na manželský stav. Ale nebýt je celý článek
HUDBA
Hudební tipy 12. týden
Hej mistře basů
Velkolepý koncert v pražské Lucerně k poctě legendárního kapelníka, skladatele, zpěváka a p celý článek
OPERA/ TANEC
Barokní podvečery nabízí program inspirovaný Římem
Všechny cesty vedou do Říma - to je podtitul 24. ročníku Barokních podvečerů souboru Collegium Marianum. Během celý článek