zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Western ostrý jako sůl v ráně - Slow West

Michael Fassbender ve filmu Slow West

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Tradiční žánr netradičně, Michael Fassbender na koni, černý humor a dokonalá kamera, to vše představuje režisérský debut celovečerního westernu Johna Macleana. Film Slow West oceněný Velkou cenou poroty za nejlepší mezinárodní hraný film na festivalu Sundance míří do kin.

V Macleanově pojetí Divokého západu neexistuje správné rozhodnutí. Existují jen ta špatná a horší. V jeho nejnovějším snímku Slow West se o tom přesvědčí šestnáctiletý Jay (Kodi Smit-McPhee) a zabiják Silas (Michael Fassbender). Film do českých kin uvádí Asociace českých filmových klubů (AČFK) distribuční premiérou 9. července. Film bude uveden také na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech.

Šestnáctiletý Jay přicestoval ze Skotska do amerického Colorada 19. století, aby našel svou lásku Rose (Caren Pistoriusová). Evropskému zelenáčovi dělá společnost nájemný zabiják Silas, který souhlasil, že ho za úplatu na cestě ochrání. Divoký západ však není místo, kde by věci vycházely přesně podle plánu, a tak Jay zažije během svého putování celou řadu zvratů v nekompromisním duchu tohoto vysoce autorského westernu.

Western Slow West na rozdíl od mnohých jiných filmů téhož žánru prostředí a dobu Divokého západu nijak neromantizuje. Násilná smrt člověka je tu na denním pořádku, ale skoro nikdy v tom není nic heroického, spravedlivého nebo osudového. Lidé umírají často kvůli penězům, ale také z rozmaru nebo nedorozumění.

Ačkoli divák objeví ve Slow West celou řadu prvků pojících se s westernem, Maclean je ohledně žánrového zařazení otevřený i dalším možnostem: „Když jsem film připravoval, zajímal jsem se hodně o surrealistické a pohádkové postupy. Slow West bych tak spíš nazval evropskou road movie.“

S Michaelem Fassbenderem spolupracoval režisér už na dvou svých krátkometrážních filmech Muž na motorce a Loupež poslepu: „Michael se zapojil do projektu už při prvních verzích scénáře. Byl jsem za to rád, protože přišel s několika dobrými dramaturgickými nápady. Chce o své postavě vědět všechno, takže člověk je nucen začít přemýšlet o příběhu víc do hloubky. Postava Silase mohla být jen mlčenlivým násilníkem, ale Michael mu dodal určitou vnitřní zranitelnost.“

Právě Silas projde za celý film největší proměnou. Díky trochu naivnímu Jayovi si uvědomí, že život není jen o přežívání. Sám Fassbender, který byl zároveň jedním z výkonných producentů filmu, k tomu dodává: „Silas v životě neprožil něco jako lásku nebo přátelství. Je zahořklý, cynický a nemá potřebu tento svůj postoj nijak přehodnocovat. Až s příchodem Jaye si uvědomí, že v životě jsou i důležitější věci než jen peníze. Sám Silas je zkušený, dokáže se přizpůsobit a přežít. Jay by byl bez něj ztracený a pravděpodobně brzy mrtvý. Silas si tak směrem k mladíkovi vyvine určitý pocit zodpovědnosti.“

Slow West se nenatáčel v Americe, jak by divák nejspíš čekal, ale na Novém Zélandu. Scénografii měl na starosti Kim Sinclair, který pracoval na snímcích jako Avatar nebo Poslední samuraj. Jeho pojetí scény dobře odráží proměny hlavního hrdiny Jaye. Divák s ním putuje od útulných interiérů do přírody, která není zdaleka tak mírná a romantická, jak si mladík představoval.

„Westernů se v českých kinech moc neobjevuje a o neo-westernech analyzujících a převracejících tradiční žánrové charakteristiky to platí dvojnásob. Slow West je filmem obsahujícím klasické westernové prvky (dualita hrdinů, cesta odněkud někam, velké celky přírodních scenérií, grandiózní finále), který lze ale vnímat a interpretovat mnoha dalšími způsoby (podobenství o rozdílech Evropy a Nového světa, love story, filozofická road-movie, disputace mezi romantismem a realismem, černá komedie). Navíc jsou to vizuální bakchanálie určené především pro plátna kin. Navíc je to čirá cinefilní radost. Navíc film vyhrál hlavní cenu na prestižním festivalu v Sundance. Navíc tam hraje Michael Fassbender, u nějž se jedná již o čtvrtou spolupráci s AČFK (Fish Tank, Stud, Frank). Ideální film na vlahé letní večery…“ shrnuje kvality snímku Jan Jílek, hlavní dramaturg AČFK.

5.7.2015 19:07:20 Redakce | rubrika - Filmová scéna