zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Tchajwanská „Schizofrénie“

Z traileru k výstavě Tchajwanská „Schizofrénie“

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Prostory drážďanského Evropského centra umění v Hellerau jsou rozsáhlé a vedle velkého sálu pro performing arts je tu několik menších sálů, koridorů a zákoutí, které právě zaplňuje tchajwanský videoart – výstava Schizophrenia Taiwan. Rozporuplnost, která je symbolizovaná názvem „schizofrenia“, je typická pro současný Tchajwan – zemi tradiční kultury a špičkových technologií. Takto se také prezentuje ve vybraných ”exponátech”.

V jednom z projekčních sálů se obě polohy ukazují v dokonalé harmonii. Na filmovém plátně prochází neznámý „byznysmen“ – nevidíme jeho hlavu, jen trup, nohy, svým bytem. V obrazech doprovázených zvláštní monotónní hudbou se střídají, uplývají stejným pozvolným tempem základní formy. Kamera přejíždí jejich obrysy a ukazuje jejich krásu – kytice květin, váza, jedna růže ležící na kulatém stole, její květ a stvol, židle, stolek, lampa se stínítkem, pero píšící text na bílý papír. Do každé místnosti vstupuje zrak diváka s určit& yacute;m napětím- z našeho evropského pohledu se přece něco musí přihodit, něco očekáváme, je to ve vzduchu. Snad za oknem, kterým kamera projde – jen další estetické tvary – dým, padající suché listy. Nebo v obraze – jsou na něm hory, moře a letadlo. Neexploduje, neřítí se k zemi, jen pokojně odlétá a mizí ze scény. Proud vody, vlnící se přikrývka, květiny v trávníku, na něž došlapuje podrážka boty. Věci tam pouze jsou, jsou pozoruhodné jen svou existencí, a tak se muž vrací na začátek a koloběh se rozbíhá znovu...

Další projekce je méně harmonická. Pozorovateli je vsugerováno, že se nachází ve člunu na mořské hladině, který zalévají vlny. Člun se houpe, převrací a klesá pod hladinu... Magický svět nahrazují realitou snímky ze „života“ - mládež na diskotékách, denní rituál rybářů, hudebník, který hraje na nástroje z odpadu, „obraz“ lidí procházejících se po nekonečné mořské pláži. Ale také rekvizity z filmů, papírový model „tchajwanského paneláku“, za jehož rozsvícenými okny žijí obyčejní lidé a politizující náměty. Autory jsou mladí mediální umělci, kteří se narodili mezi érou barevných televizorů a smartphonů v zemi patřící k největším producentům elektronických přístrojů a kteří jsou si vědomi jejich předností i rizik.

Výstava, která je také závěrem projektu TAIWANtoday, v němž byly po celý rok prezentovány nejrůznější umělecké žánry Tchajwanu, potrvá v Evropském centru umění v Hellerau v Drážďanech do 6. března 2015.

23.2.2015 20:02:17 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

další články...

HUDBA

Sum 41 - Heaven: X: Hell

Přebal alba

Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek

další články...