zvláštní poděkování
Quantcom.cz

15. ročník Queer filmového festivalu Mezipatra

15. ročník Queer filmového festivalu Mezipatra

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Oscaroví kandidáti, první lásky i Putin. Mezipatra představují program 15. ročník největšího queer filmového festivalu ve střední Evropě promítne 73 filmů z celého světa, většinu v české premiéře. V programu rezonuje téma Dokud nás smrt nerozdělí, do kterého se vejdou první lásky, vztahy trvající dekády i vraždící upíři.

„S nadšením sledujeme, jak další země uznávají zrovnoprávnění manželství. S hrůzou protestujeme, když přicházejí zákonné restrikce a veřejné odsouzení. V programu letošních Mezipater mají místo první lásky s příslibem věčnosti, vztahy, které přetrvají desetiletí i ty, které jsou přetrženy příliš brzy a přeživší musí žít dál,“ přibližuje náladu letošního programu ředitel festivalu Aleš Rumpel.

V pěti sekcích diváci i letos uvidí to nejlepší ze světové queer kinematografie, většina titulů se představí v české premiéře. I letos programová nabídka obsahuje několik potenciálních oscarových vítězů. Prvním z nich brazilské romantické drama o první lásce s názvem V jeho očích (Hoje Eu Quero Voltar Sozinho), které na Berlinale získalo Teddy Award. Na Mezipatrech si získá i nevidomé diváky, protože pro ně ve spolupráci s projektem Světluška Nadačního fondu Českého rozhlasu plánujeme speciální projekci s dabingem a audiodeskripcí. Želízko v kategorii Nejlepší cizojazyčný film má v programu Mezipater i Švýcarsko. V dokumentu Kruh (Der Kreis) vzpomínají pamětníci Ernst Ostertag a Röbi Rapp na konec 50. let, kdy se kolem curyšské oázy svobody pro homosexuály začala utahovat smyčka policejního dohledu. I další dokument v programu tematizuje represe státního aparátu, které živí otevřenou nenávist. Snímek Putinovy „Děti 404“ (Deti 404) je mrazivou, autentickou a nijak necenzurovanou sondou do života ruské queer mládeže, která musí čelit režimu Vladimira Putina a jeho zákonu o zákazu propagace homosexuality. „55 teenagerů virtuálně bojuje proti vyhrocené homofobii v dokumentu, který by mohl být sci-fi z temné budoucnosti, ale je spíš zprávou ze středověku, do kterého se Rusko vrátilo. Filmu se v Torontu tleskalo ve stoje,“ přibližuje programová ředitelka Lucia Kajánková.

Nadšeného přijetí se dočkala i francouzská komedie Kluci a Guillaume, ke stolu! (Les garçons et Guillaume, à table!), v níž otiskla svoje dospívání vycházející hvězda galské kinematografie Guillaume Gallienne. Jaké je to vyrůstat vedle dvou sportovců, když rádi imitujete císařovnu Sissi a vlastně úplně nezapadáte? Snímek s tím nejbizarnějším možným coming outem získal cenu v Cannes, čtyři výroční ceny Cézar včetně sošky za Nejlepší film a stal se miláčkem francouzských diváků.

Puberta a první, křehké, sluncem zalité první lásky, které (ne)budou napořád, tepou i v dalších festivalových filmech. Milostný trojúhelník zneklidní statickou baltskou přírodu v novém dramatu legendární režisérky Moniky Treut O holkách a koních (Von Mädchen und Pferden). Na odlehlou farmu totiž přijede problémová puberťačka Alex, jež zde objevuje klid a krásu koní, a potkává se s tamními obyvatelkami. Fascinace a touhy vyplynou na povrch také v teen romantice Když kluk potkal holku (Boy Meets Girl), ve které hledá lásku hubatá trangender dívka Ricky (ve skvělém podání trans herečky Michelle Hendley). Jenže to je v provinčním Kentucky trochu problém. Zlomí se to s voňavou, usměvavou a republikánskou Francescou?

První lásky však v programu Mezipater vystřídají i pevné, léty prověřené svazky. Dokud nás smrt nerozdělí je heslo vlastní Benovi (John Lithgow) a Georgeovi (Alfred Molina), kteří po svém boku prožili již 39 let. Nyní chtějí svůj vztah úředně posvětit, ale Georgův zaměstnavatel z toho vyvozuje nepříjemné důsledky. Tragikomedie Ta zvláštní láska (Love Is Strange) je návratem režiséra Iry Sachse, jehož autobiografické drama Neodcházej vyhrálo Mezipatra před dvěma lety.

Hořký konec pevného vztahu pak pocítíme v psychologickém thrilleru mezipaterního miláčka Xaviera Dolana s názvem Tom na farmě (Tom à la ferme), v němž mladík Tom přijíždí na pohřeb svého milovaného partnera Guye. Na odlehlé farmě však potkává Guyova násilnického bratra a psychicky nevyrovnanou matku, která čekala příjezd snoubenky. Brilantní studie psychického rozkladu zde graduje až k niternému hororu.

K hororu má blízko také Catherine Deneuve ve snímku Hlad (The Hunger), který natočil Tony Scott v roce 1983, a kde ztvárňuje krásnou, šarmantní a tisíce let starou upírskou femme fatale. S manželem Johnem (David Bowie) si užívají hon na oběti v newyorských klubech a hru na violoncello, ale pak do jejich života vstoupí smrtelnost a jako záchrana lékařka Sarah (Susan Sarandon). „Tento neotřelý horor je dnes již klasikou queer filmu a do paměti diváků se vepsal nejen superhvězdným obsazením, ale i jednou z nejsensuálnějších lesbických scén v dějinách filmu,“ láká Lucia Kajánková.

20.10.2014 22:10:56 JoMe | rubrika - Filmová scéna

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 16 - sekce

DIVADLO

MdZ uvádí v české premiéře komedii Matěje Randára

Ženy pod tónem (MdZ)

Na narozeninové oslavě vás přivítají herečky Městského divadla Zlín v novince Ženy pod tónem v hudebním a diva celý článek

další články...