zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Linhartova nadace: Podpora umění ve veřejném prostoru 2014

Náměstí Míru – Piáno na ulici

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Linhartova nadace na podzim 2013 vyhlásila veřejnou výzvu na podporu projektů mladých umělců určených k realizaci ve veřejném prostoru hl. m. Prahy v roce 2014. Pro velký zájem byly nakonec koncem ledna 2014 vybrány dokonce dva vítězné projekty. Projekt Markéty Zdebské na dva prototypy dřevěných krytů pro „Piána na ulici“ a velká sochařská kompozice Armageddon Štěpána Beránka navržená pro Petrské náměstí. Oba projekty obdržely na svou podporu nadační příspěvek, každý ve výši 35.000,- Kč.

Prototyp dřevěného krytu pro Piána na ulici
Na začátku byly Piána na ulici experimentem Ondřeje Kobzy a Markéty Zdebské a nikdo nemohl předvídat, jak dopadne. Vlna pozitivních reakcí však ukazuje, jak nápad pohnul městem, ale hlavně lidmi. Z uliční laboratoře tak můžeme v přímém přenosu sledovat vznik nevšedního návodu, manuálu na přeměnu našeho okolí v místo, v němž se snáz žije. Piána byla v roce 2013 umístěna na 11 místech v Praze, většinou v krytých prostorách, jako jsou podloubí nebo nádraží. Dřevěné kryty by měly umožnit jejich umístění do míst bez střechy, přímo pod nebe, jako např. Náměstí Míru nebo Vrchlického sadech.
V rámci úvah nad koncepcí přístřešku bylo pro autorku Markétu Zdebskou důležité nevstupovat do prostoru s dalšími tématy. Přístřešek se tedy, v jeho podstatě, chová jako pouzdro na nástroj. Šitý na míru tak, aby tematicky podporoval umístěné piano. Skořápka, která dává tušit, co se bude dít po jejím otevření. Změna měřítka pak jen posiluje surreálnost nástroje ve volném prostranství. Prototyp bude vyroben z modřínové biodesky, napuštěné transparentním fasádním olejem. Další modifikace jsou plánovány dle zkušebního provozu v létě 2014.
Křest prvního dřevěného krytu pro piáno je plánován na 30. dubna 2014 od 17:00 na Náměstí Míru.

Sochařská kompozice Armageddon
Čtyř a tří metrový kolibříci se snáší v agresivním letu ke květu, který podléhá červí houževnatosti a ohebnosti na fasádách středověkého kostela. Všechny sochy jsou sešity z gumy duší pneumatik a mají na sobě chmýří, které je z pestrobarevných bodců drátů. Ptáci budou zavěšeny na věži zvonice, ocelových lanech a květ na stěně kostela sv. Petra v Biskupské ulici. Beránkův oblíbený materiál duší z traktorových kol, podtrhuje paradox a neočekávanost celé sochařské scény, kdy průmyslový odpad spolu s bodoci drátů tvoří tvary krásných opeřenců, květu, ale i červů v biblickém Armageddonu. Umístěním sochy by mělo navázat na (dnes spíše přerušenou) tradici, kdy město, ale i církev byly součástí současného umění a současné umění zase souviselo s nimi ve svém obsahovém kontextu.
Štěpán Beránek je absolventem AVU v oboru figurální sochařství a grafiky (prof. Hendrych a prof. Lindovský). Na kontě má již 10 samostatných výstav a nespočet výstav kolektivních. Je mladým progresivním sochařem, který hledá pro své expresivní vyjádření nové použití, jinak obyčejných materiálů, jako jsou vlasy, guma, střepy, vosk. Štěpán tyto materiály v minulosti zhmotnil do objektů a rád umisťoval do prostoru a kontextu. Na tento rukopis se můžeme těšit u Armageddonu. Odvěký konflikt vyobrazený v prostředí Svatopetrského kostela.
Realizace projektu Armageddon je plánována na červen 2014.

21.4.2014 20:04:37 Redakce | rubrika - Zprávy