Bulharské ikony v Praze
autor: archiv
zvětšit obrázekMísto už trochu stereotypních vánočních výstav s nazdobenými stromky a betlémy se na Pražském hradě nabízí výstava, která přestože se k vánocům přímo nevztahuje, k vánoční atmosféře bezesporu přispívá.
Výstava KLENOTY BULHARSKÝCH IKON zahrnuje přes 80 vzácných ikon ze sbírkového fondu Městské galerie výtvarného umění v Plovdivu a Plovdivské svaté metropolie. Mezi exponáty jsou zastoupeny bulharské ikonografické školy různých historických období, jejichž známí i neznámí mistři přispěli k rozvoji východního pravoslavného křesťanského umění plovdivské oblasti, jižního Bulharska a severního Bulharska od konce 15. století do konce 19. století.
Nejstarší exponáty pocházejí z 15. století. Jde o epochu posledního rozkvětu byzantského umění, nebývalého tvůrčího rozvoje v oblasti architektury, malby, ikonografie, miniatur a užitého umění. Mistři tohoto období oživili ortodoxní umění antickými prvky, proto je umění pozdní Byzantské říše, vyznačující se typickým uměleckým stylem, někdy charakterizováno jako "renesanci Paleologů" (Paleologové -poslední byzantská dynastie vládnoucí v Byzanci od 13. století do pádu Konstantinopole v roce 1453). K nejcennějším dílům tohoto období a zároveň celé výstavy patří Ježíš Kristus Pantokrator, Sv. Bohorodice Hodigitria, ikona patronů plovdivského chrámu Sv. Konstantin a Sv. Helena, datovaná přelomem 15. a 16. století a také ikona z Plovdivu konce 16. století znázorňující korunovaného sv. Jiřího na trůnu.
Šestnácté století zdůraznilo v balkánském ortodoxním umění klasické vývojové linie. Obzvláště silný vliv měli představitelé krétské školy, kteří pracovali na zakázku pro velké kláštery a biskupská centra ortodoxní církve - Theofan Krétský, Zorzis, Antoniu a další.
Během 17. století a v první polovině století 18. se rozšiřoval z klášterů na Svaté Horě na Athosu na území dnešního Řecka nový výtvarný styl a klášterní dílny se staly výtvarnou "akademií", která diktovala pravidla a podle které se řídili všichni balkánští malíři. Sedmnácté století je na výstavě představeno řadou ikon z Plovdivu, Rakitova, Asenovgradu, Gomi Vodenu a další obce v jižním Bulharsku.
Na konci 18. století a počátkem století 19. měly nejlepší pověst výtvarné školy samokovská, trjavenská, banská a odrinská. Z produkce samokovské školy se na výstavě objevila díla mistra Christo Dimitrova a jeho synů Zacharija Zografa a Dimitra Zografa, práce trjavenských mistrů jako byl např. Zacharij Caňuv nebo klasická díla Nikoly Odrinčana.
Pozoruhodné jsou kopie athoských zázračných ikon Sv. Bohorodice Trojručice z Chilendarského kláštera či Sv. Bohorodice Portarice (Ochránkyně bran) z kláštera Iveron, které vytvořili během 19. století nejlepší bulharští mistři církevního malířského umění.
Expozici obohacují liturgické předměty vyrobené bulharskými zlatnickými dílnami v období od konce 18. do konce 19. století ze sbírek Okresního etnografického muzea v Plovdivu.
Výstava, kterou pořádají Správa Pražského hradu, Městská galerie výtvarného umění v Plovdivu a Czech Architecture Week, je k vidění v Rožmberském paláci na Pražském hradě do 31. ledna 2012.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Pavel Forman vystavuje v DOXu
Výstava TransForman představuje v DOXu tři desítky nejnovějších prací malíře Pavla Formana z let 2021–20 ...celý článek
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
METZ přivezou do Prahy novou desku
Kanadští METZ se vrací do Prahy! Vydání nové desky s názvem On Gravity Hill plánují na duben a v Praze ji před celý článek
OPERA/ TANEC
Premiéra 24 z dílny pěti choreografů
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n celý článek