zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bulharské ikony v Praze

Bulharské ikony v Praze

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Místo už trochu stereotypních vánočních výstav s nazdobenými stromky a betlémy se na Pražském hradě nabízí výstava, která přestože se k vánocům přímo nevztahuje, k vánoční atmosféře bezesporu přispívá.

Výstava KLENOTY BULHARSKÝCH IKON zahrnuje přes 80 vzácných ikon ze sbírkového fondu Městské galerie výtvarného umění v Plovdivu a Plovdivské svaté metropolie. Mezi exponáty jsou zastoupeny bulharské ikonografické školy různých historických období, jejichž známí i neznámí mistři přispěli k rozvoji východního pravoslavného křesťanského umění plovdivské oblasti, jižního Bulharska a severního Bulharska od konce 15. století do konce 19. století.

Nejstarší exponáty pocházejí z 15. století. Jde o epochu posledního rozkvětu byzantského umění, nebývalého tvůrčího rozvoje v oblasti architektury, malby, ikonografie, miniatur a užitého umění. Mistři tohoto období oživili ortodoxní umění antickými prvky, proto je umění pozdní Byzantské říše, vyznačující se typickým uměleckým stylem, někdy charakterizováno jako "renesanci Paleologů" (Paleologové -poslední byzantská dynastie vládnoucí v Byzanci od 13. století do pádu Konstantinopole v roce 1453). K nejcennějším dílům tohoto období a zároveň celé výstavy patří Ježíš Kristus Pantokrator, Sv. Bohorodice Hodigitria, ikona patronů plovdivského chrámu Sv. Konstantin a Sv. Helena, datovaná přelomem 15. a 16. století a také ikona z Plovdivu konce 16. století znázorňující korunovaného sv. Jiřího na trůnu.

Šestnácté století zdůraznilo v balkánském ortodoxním umění klasické vývojové linie. Obzvláště silný vliv měli představitelé krétské školy, kteří pracovali na zakázku pro velké kláštery a biskupská centra ortodoxní církve - Theofan Krétský, Zorzis, Antoniu a další.

Během 17. století a v první polovině století 18. se rozšiřoval z klášterů na Svaté Horě na Athosu na území dnešního Řecka nový výtvarný styl a klášterní dílny se staly výtvarnou "akademií", která diktovala pravidla a podle které se řídili všichni balkánští malíři. Sedmnácté století je na výstavě představeno řadou ikon z Plovdivu, Rakitova, Asenovgradu, Gomi Vodenu a další obce v jižním Bulharsku.

Na konci 18. století a počátkem století 19. měly nejlepší pověst výtvarné školy samokovská, trjavenská, banská a odrinská. Z produkce samokovské školy se na výstavě objevila díla mistra Christo Dimitrova a jeho synů Zacharija Zografa a Dimitra Zografa, práce trjavenských mistrů jako byl např. Zacharij Caňuv nebo klasická díla Nikoly Odrinčana.

Pozoruhodné jsou kopie athoských zázračných ikon Sv. Bohorodice Trojručice z Chilendarského kláštera či Sv. Bohorodice Portarice (Ochránkyně bran) z kláštera Iveron, které vytvořili během 19. století nejlepší bulharští mistři církevního malířského umění.

Expozici obohacují liturgické předměty vyrobené bulharskými zlatnickými dílnami v období od konce 18. do konce 19. století ze sbírek Okresního etnografického muzea v Plovdivu.

Výstava, kterou pořádají Správa Pražského hradu, Městská galerie výtvarného umění v Plovdivu a Czech Architecture Week, je k vidění v Rožmberském paláci na Pražském hradě do 31. ledna 2012.

2.1.2012 22:01:50 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hra, která se zvrtla (MdB)

Články v rubrice - Výstavy

Pavel Forman vystavuje v DOXu

Výstava TransForman (Foto: Jan Slavík, ©DOX)

Výstava TransForman představuje v DOXu tři desítky nejnovějších prací malíře Pavla Formana z let 2021–20 ...celý článek



Časopis 16 - sekce

HUDBA

METZ přivezou do Prahy novou desku

METZ

Kanadští METZ se vrací do Prahy! Vydání nové desky s názvem On Gravity Hill plánují na duben a v Praze ji před celý článek

další články...