zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Knižní grafika Ladislava Sutnara v Českém centru Milán

Z tvorby Ladislava Sutnara

autor: archiv   

zvětšit obrázek

České centrum Milán ve spolupráci s Asociací milánských grafiků 2011 otevře výstavu věnovanou sbírce knižních titulů z 20. a 30. let s grafickou úpravou Ladislava Sutnara. Výstava, která se uskuteční v prostorách milánského Českého centra od 6. prosince 2011 do 7. ledna 2012 představí také fotografie Josefa Sudka, publikace a předměty, které jsou se Sutnarovou tvorbou spojeny. U příležitosti otevření výstavy proběhne konference Ivy Knobloch, kurátorky UMPRUM v Praze.

Václav Šedý, ředitel Českého centra Milán: „Sutnarova tvorba je v Itálii vysoce ceněná a to mě v zemi designu a užité grafické tvorby upřímně těší.“

Ladislav Sutnar
Prezentace věnovaná knižní grafice bude doplněna fotografiemi Josefa Sudka a porcelánovým čajovým servisem čítajícím 52 kusů, zapůjčeným švýcarskou Galerii Art on Paper z Lugana. Na výstavě se promítne v nekonečné smyčce krátký film českého autora Petra Bednáře věnovaný skleněné čajové soupravě Ladislava Sutnara.
Mezinárodně známá revoluční grafická produkce Ladislava Sutnara (Plzeň 1897 - New York 1976) je známá stejně jako Sutnarem navrhnuté soupravy porcelánového nádobí, sklenic, šálku, kovových předmětů a hraček z dvacátých let, především díky fotografiím Josefa Sudka. Sutnarová polyedrická tvorba zasahovala do všech oblastí každodenního života v meziválečném období nejdříve v rodném Československu a následně ve Spojených státech.
Sutnar se věnuje ve dvacátých letech letech pedagogické práci na Grafické škole v Praze a zároveň řídí nakladatelství Družstevní práce. První Sutnarova výstava se koná v Praze v roce 1934, ale už v roce 1936 získává v Itálii zlatou medaili za instalaci československé výstavy na Triennale di Milano.
Rok 1939 se svými dramatickými událostmi je zlomem v osobním životě Ladislava Sutnara. Odjíždí do New Yorku s nařízením likvidovat československý pavilon, ale ve spolupráci s přítomným Čechy dokončuje jeho expozici, která se stává symbolem okupované země. Začátek druhé světové války mu zabránil na mnoho let setkat se znovu se svou rodinou. Ve Spojených státech pokračuje v převratné grafické tvorbě, které se věnoval v jiné formě již před léty v Praze.
Ladislav Sutnar dostává příležitost učit v Pratt Institutu v New Yorku a začíná pracovat v oboru komerční grafiky. Poválečný ekonomický vývoj ve Spojených státech mění Sutnarovu tvorbu. Předválečná zkušenost avantgardního tvůrce diagonál a užití sytých barev v geometrických plochách je překonána a nahrazená novou industriální komunikační symbologii. Sutnarova tvorba mění psané slovo v odměřený, syntetický a nezaměnitelný symbol.

5.12.2011 14:12:58 Redakce | rubrika - Z Českých center