Divadelní revue 4/2002
Poslední číslo Divadelní revue v tomto roce přináší:
STUDIE - ANALÝZY
ROZHLEDY
Když v šedesátých letech známý britský kritik Kenneth Tynan označil Prahu za hlavní město evropského divadla, vyjádřil tak názor mnoha svých kolegů, kteří se jezdili dívat na Svobodovu scénu, Radokovy a Krejčovy inscenace, Topolovy, Havlovy, Klímovy, Kohoutovy a Kunderovy hry. Pozornost zahraničních hostů i domácích diváků přitahovala souhra autorů, režisérů, scénografů a souborů. To vše, právě tak jako ta "zlatá šedesátá", nelze ovšem považovat za zázrak, ale je nutno vidět mimo jiné v kontextu vývoje české i světové poválečné kultury: částečně jako navázání na kontinuitu předválečného vývoje, a částečně jako reakci na normativní, politicky indoktrinovanou poetiku čtyřicátých a začátku padesátých let a to nejen na tzv. Východě..... více Divadelní revue 04 (Veronika Ambros)
Dvě studie o Mastičkářovi, které tu publikujeme, jsou podepsány jménem, které zní povědomě a přitom ne zcela česky. Křestní jméno je zcela jasné femininum, příjmení má tvar maskulinní. Tajemné F. uprostřed hlásá rodné jméno. Dáma s tímto jménem se narodila 22. 6. 1937 v Praze jako Jarmila Felzmannová. To je však opravdu jen místo, kde spatřila světlo světa, kořeny jejího rodu jsou v líbezném Jindřichově Hradci. Její otec Adolf Felzmann byl od podzimu 1945 prvním tajemníkem Československého velvyslanectví v Londýně. V květnu 1948 na svůj úřad rezignoval a zažádal o politický azyl v Anglii. Tak se stalo, že většinu svého života prožila v Anglii a ve Francii. Později se provdala za Jiřího Veltruského, kterého není třeba představovat, a tím získala jméno ve tvaru srozumitelném úředníkům celého světa.
Dětské studio (dále DS) vzniklo jako malá scéna Divadla na provázku (dále DNP). Jeho vývoj byl ovlivněn uměleckým programem DNP, okruhem umělců, kteří s DNP spolupracovali a samotnými hereckými i režisérskými osobnosti tohoto divadla. DS bylo tvůrčí dílnou se zřejmým zacílením na inscenační tvorbu, nikoliv pouhým dramatickým kroužkem pro vyplnění volného času dětí. Ve dvacetiletém časovém rozmezí DS se měnil nejen praktický provoz, ale samostatným vývojem prošlo zejména jeho umělecké zaměření. Činnost DS vyvrcholila v období, kdy je vedl režisér Vladimír Morávek, který dokázal vytvořit soubor výrazně překračující hranice amatérské divadelní tvorby.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Štíři z února na jevišti Studia DVA
Autorský divadelní projekt Miroslava Krobota a Mariky Šoposké představilo divadlo Studio DVA poprvé divákům v celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
OPERA/ TANEC
Houslový virtuos Petar Markoski míří do Prahy
Skutečné houslové mistrovství předvede houslový virtuos, skladatel a zpěvák makedonského původu Petar Markoski celý článek