zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Paměť měst - Betlémská kaple v Berlíně

Paměť měst - Betlémská kaple v Berlíně

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Paměť měst je projekt španělského konceptuálního umělce Juana Garaizabala (*1971), v němž se snaží poukázat na zmizelé budovy v evropských městech, které byly nějakým způsobem důležité. Nejde mu o skutečné rekonstrukce ale o obnovu ducha těchto staveb a jejich působení na okolní prostředí.
Juan Garaizabal byl pozván v roce 2008 do rumunské metropole Bukureště, kde měl jako součást akce Bílé noci umísťovat v plenéru své instalace. Při procházce městem si povšiml monumentálního Lidového paláce, vystavěného za Ceausescova režimu. Na jeho místě stávala předtím čtvrt, které se říkalo Malá Paříž a na níž dosud místní lidé s lítostí vzpomínají. Umělce napadla myšlenka, že je třeba nějakým způsobem původní zástavbu připomenout, obnovit alespoň v symbolickém smyslu, a tak se zrodil projekt Memorias Urbanas Paměť měst.

Garaizabal se později přestěhoval do Berlína, kde jej zaujalo další prázdné místo na známém hraničním přechodu rozděleného Berlína zvaném Checkpoint Charlie. Pruský král Friedrich Vilém I. zde nechal postavit v letech 1735 -7 Betlémskou kapli - Böhmische Betlehemskirche pro evangelické uprchlíky z Čech, které pozval do své země. Kaple byla těžce poničena náletem v roce 1943, její ruiny definitivně zlikvidovány v roce 1963 a dnes kostel připomíná jen mozaika v dláždění.
Garaizabal přišel s návrhem vystavět na místě železnou, 30 m vysokou konstrukci, která by kopírovala obrysy kostela a upomínala na dobu nejlepšího porozumění mezi Čechy a Němci.
Přípravou pro konečnou realizaci je více než čtyři metry vysoký model z ocelových tyčí, který představil Čechům v galerii DOX v Praze jako ústřední bod instalace, kde je ještě několik dalších odkazů- např.„koláže“ a tisky. Atmosféru pražské výstavy oživuje zvuk zvonu a neonová světla. Hlavním mottem všech vytavených artefaktů je porozumění.

Paměť měst na rozdíl od jiných těžko srozumitelných a mnohdy pro život okrajových konceptů je obecně srozumitelným a důležitým tématem. Pro nás je paradoxní, že dějinné okamžiky, na které v zajetí předsudků rádi zapomínáme a vytěsňujeme je – v případě Němců o historickém nepřátelství – nám musí odhalit španělský umělec.

V DOXu si lze instalaci Juana Garaizabala s „modelem“ berlínské Betlémské kaple prohlédnout do 18. dubna 2011.

22.2.2011 00:02:25 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 17 - sekce