zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Studie současného stavu podpory umění

Studie současného stavu podpory umění

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Institut umění vydává další publikaci Studie současného stavu podpory umění, Svazek I., Definice, historie, transformace, reflexe, vzdělávání a výchova. Studie, na níž se podílela řada autorů, je prvním uceleným pracovním výstupem víceletého projektu Studie stavu, struktury, podmínek a financování umění v České republice, podpořeného Ministerstvem kultury ČR.

Předmětem výzkumného projektu je teoretická a empirická analýza proměny oblasti umění a definování českého uměleckého a kulturního potenciálu jako předpokladu a primárního zdroje kulturního průmyslu. „Věříme, že hlavně odborná veřejnost najde v obou sbornících potřebnou sumu informací o situaci našeho umění, podklad k zamyšlení nad jeho problémy i náznaky možných řešení. Ostatně to je i cílem celého projektu, jehož využití předpokládáme v souvislosti s vytvářením strategie pro oblast umění po roce 2013“, říká Eva Žáková, vedoucí autorského týmu.

První svazek sborníku zpracovává oblast našeho profesionálního umění v segmentech tzv. živého umění (tj. divadlo, tanec, hudba, vizuální umění, literatura a film) po roce 1989. Obsahuje kapitoly Definice oborů, Historie oborů do roku 1989, jejich transformace po roce 1989, Teoretická a historiografická reflexe, Kritická reflexe, Vzdělávání a Výzkum.
Každá kapitola zahrnuje podkapitoly zaměřené na jednotlivé, výše zmíněné obory. Definice oborů fakticky vymezuje předmět projektu. Historie oborů připomíná v maximální míře stručnosti historický kontext předmětu jednotlivých analýz a jejich vývoj na území Čech a Moravy. Kapitola o transformaci reflektuje proměnu systému vlivem celospolečenské změny a popisuje proměnu institucionální základny umění v časovém období 1989 až 2002. Hraniční dataci jsme zvolili především z důvodů komparace statistiky, veřejného financování a správy, která se systémově mění ustavením krajů. Kapitola věnovaná teoretické a historiografické reflexi zachycuje stav naší uměnovědy, institucionální základnu vědy a výzkumu (včetně grantů a edičních počinů), stejně jako část věnovaná kritice odráží aktuální stav reflexe umění (odborným a periodickým tiskem i obrazem umělecké činnosti prostřednictvím masmédií). Poslední kapitola je věnována uměleckému školství a vzdělávacím institucím, vzdělávání a výchově v celém rozsahu těchto pojmů, včetně aktuální reformy a jejích programů.

21.12.2009 01:12:58 Redakce | rubrika - Novinky...