zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Martin Cikánek: Aero je z dramaturgického hlediska velmi progresivní kino.

Martin Cikánek

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Mladý manažer Martin Cikánek vystudoval pražskou HAMU, obor hudební management. Poté ve studiích pokračoval na Katedře kulturní politiky a managementu na City University London. V sezoně 2006/2007 absolvoval pod vedením Michaela Kaisera prestižní tréninkový program pro manažery v kultuře: Fellowship v John F. Kennedyho středisku pro živá umění ve Washingtonu DC. Po návratu do Čech stál u zrodu jednoho z nejzajímavějších operních projektů v ČR v poslední době, kterým bylo zahájení přímých satelitních přenosů Live in HD z představení v Metropolitní opeře v New Yorku v českých a moravských kinech.

Více na www.metinhd.cz/

  • Jak tato myšlenka přímých přenosů Live in HD z Metropolitní opery v americkém New Yorku vznikla?
    Po 11. září 2001 se Metropolitní opera stala jedním z potenciálních teroristických cílů, což mělo za následek velmi znatelný pokles prodeje vstupenek. Mezi lety 2000–2006 klesly Metropolitní opeře tržby o téměř 15%. Hlavním úkolem nově jmenovaného generálního ředitele Petera Gelba bylo tuto situaci zvrátit. K tomu mu pomohlo několik strategických iniciativ, vedle dramaturgických změn také projekt Metropolitan Opera: Live in HD – přímé přenosy představení v té nejvyšší obrazové a zvukové kvalitě, který odstartoval 30. prosince 2006. Prvním přenosem byla Mozartova Kouzelná flétna. Na začátku se přímé přenosy vysílaly do 56 severoamerických kin, tedy v USA a Kanadě. Během první sezony se přidala kina ve Velké Británii, Norsku, Beneluxu, Německu a dalších zemích a na konci sezony jich bylo již 230! O expanzi tohoto počinu vypovídají i další čísla – dnes se počet kin a zemí vyšplhal již na 850 kinosálů v přibližně 30 zemích světa. V České republice máme v současné době kinosálů 14 a doufáme, že s postupující digitalizací kin přibudou další.
  • Jak jste se k projektu dostal vy?
    Když to začínalo, působil jsem zrovna v USA. V únoru 2007 jsem se účastnil konference Opera Europa konané v Paříži, kdy s jedním z referátů právě o tomto novém projektu vystoupil sám Peter Gelb. Osobně jsem jej tehdy oslovil s tím, že bych měl zájem přivézt projekt do České republiky, odkázal mě na ředitelku divize přímých přenosů a jednání začala.
  • Jak ta jednání trvala dlouho, než jste došel cíle, a proč volba padla právě na žižkovské artové kino Aero?
    V podstatě to trvalo pár měsíců. Určitě velmi pomohlo, že jsem tehdy žil ve Washingtonu DC a do New Yorku to měl relativně blízko, takže se toho spousta vyřešila při osobních jednáních přímo v Met. Po návratu do Čech jsem oslovil několik kin. Zájem participovat na projektu byl. A proč právě Aero? Aero je z dramaturgického hlediska velmi progresivní kino. Záhy se také ukázalo, že tamní tým je velice flexibilní a bude tedy ten správný pro celou realizaci. Jeho členové byli otevření, a i když se v těchto uměleckých operních vodách dosud nikdy nepohybovali, nebáli se riskovat. V té době v České republice nebylo žádné digitální kino, no a tak velmi důležitým aspektem bylo, že právě Aero vymyslelo, jmenovitě spoluzakladatel Aera Petr Vítek, technologické řešení přenosů. Již v prosinci 2007 jsme tedy zahájili přímé přenosy v ČR. Byli jsme prvním kinem v zemích střední a východní Evropy, které se k projektu připojilo.
  • S jakým ohlasem se přenosy u nás setkaly?
    První přenos byl vyprodán 3 týdny předem, no a týden po něm, po příznivých recenzích, které se objevily v tisku, jsme vyprodali celou sezonu. Ve druhé sezoně přenosů v Česku jsou v Aeru v Praze všechna představení až na Doctora Atomika vyprodána do posledního místa a zájem diváků trvá. Z toho důvodu budou od prosince přenosy promítány také ve druhém pražském kině, bude jím Světozor. Nyní přenášíme do 11-ti českých měst a od ledna přibudou další dvě: Olomouc a Jablonec. S návštěvností jsme spokojeni. Ve větších mimopražských městech problémy zatím nepozorujeme žádné, i když prostor pro růst samozřejmě existuje. V těch menších, jako třeba Žatec nebo Chotěboř, má návštěvnost zcela jistě vzestupnou tendenci. Jsme tedy optimističtí.
  • Jak je to se zájmem o přenosy z řad našich umělců – pěvců, dirigentů, inscenátorů, ředitelů českých operních domů…?
    Jsou operní režiséři, jako např. Tomáš Šimerda, kteří se o operní dění v Evropě a ve světě zajímají a na přenosy chodí pravidelně. Pak je také navštěvují emeritní pěvci Národního divadla. Na Doctora Atomika přišli skladatelé. Mě třeba mrzí, že se k nim zatím příliš nepřidali mladí aktivní zpěváci z mé generace, se kterými jsem třeba studoval na HAMU. Jen občas se někdo ukáže. Řekl bych, že okruh osob spjatých s operou profesně netvoří v Praze podstatnou část publika, spíše to jsou operní fandové. Generačně to jsou spíše ti starší, ale například poslední přenos soudobé opery Doctor Atomic byl navštíven více než hojně mladými lidmi!
  • Na čem všem váš „aerovský“ tým pracuje?
    Celá propagace přenosů v ČR je na nás. Pracujeme s trailery, abonentkami, propagujeme v médiích s celostátním dopadem, soustřeďujeme se na spolupráci s tiskem v místě přenosů – s lokálními deníky, které vědí, co v regionu zabírá. Na stránkách metinhd.cz jsme zavedli také blog s operní kritičkou Věrou Drápelovou. Recenzuje a komentuje nejen naše operní přenosy, ale stalo se z toho povídání si o opeře nejen v Čechách. Jsme rádi, že na blogu diskutují a vyměňují si zkušenosti i rady operní fandové. Tak, jak to funguje na operachic.com informující především o milánské La Scale nebo na parterre.com o MET. Met byla úspěchem přenosů v ČR potěšena. Na začátku letošního roku nám dokonce udělila právo sublicencovat kina ve střední a východní Evropě. V současné době licencujeme kina v ČR, Slovensku, Chorvatsku a Rumunsku, tam začneme s Pucciniho Vlaštovkou, kde v titulní roli vystoupí Rumunka Angela Gheorghiu, dále v Polsku, Maďarsku a dalších republikách bývalé Jugoslávie. Problémem jsou jedině již zmíněné technologie.
  • Jaká je dramaturgie přenosů?
    Skladba operních děl je velice pestrá a vypovídá i o směru, jakým se MET pod Peterem Gelbem vydala, a sice, že bude zařazovat vedle klasických repertoárových děl – hitů (např.Pucciniho Madama Butterfly či Donizettiho Lucia di Lammermoor) také ne tak často uváděná díla (například vzácně jevištně uváděné Faustovo prokletí Hectora Berlioze či Massenetova Thaïs) a v neposlední řadě dostane prostor také soudobá opera (Doctor Atomic), vše s důrazem na moderní režii a obsazování těch nejlepších umělců ze všech oborů. Z 10-ti představení je na programu 5 nových nastudování a 5 titulů z repertoáru MET.
  • Co z případného porovnání Metropolitní a české operní produkce podle vás plyne?
    Férové je říci, že rozpočet Metropolitní opery na jednu novou inscenaci činí 3 milióny USD, což je zhruba roční rozpočet oblastního divadelního souboru v ČR střední velikosti. Nedával bych to tedy moc do souvislosti. Nemůžeme a ani nechceme být české operní produkci konkurencí, přenášíme pouze 10 představení v sezoně, takže bych naše aktivity vnímal spíše jako příjemné rozšíření nabídky pro operymilovné publikum a jako popularizaci žánru.
  • Co vás osobně na přenosech z Met nejvíce fascinuje?
    Vidím v tom jedinečnou kombinaci špičkového operního umění v nejlepším provedení s dokonalým filmovým řemeslem. Detailní záběry kamery (jejíž oko se během přenosu dostane podstatně blíže k dění na jevišti než oko diváka, byť sedícího na těch nejlepších místech přímo v Met) a tempo střihu podle mě násobí efekt operního dramatu, takže někdy prožíváte drama v tak intenzivní formě, že vás to úplně přibije k sedadlu v kině. V Aeru jde při přenosech cítit, jak jsou lidé pohlceni. Přenosy nabízejí ty nejlepší z nejlepších z řad interpretů i inscenátorů, kteří v operním světě momentálně působí. Bonbónkem jsou pak rozhovory s interprety daných inscenací o přestávkách, kdy se také představují různé skryté složky operního domu, jako jsou například garderobiéra, jevištní technika, pomocný zvířecí park atd. Průvodkyněmi rozhovorů a pohledů do zákulisí jsou opět hlavní hvězdy, jako jsou Fleming, Voigt, Dessay, Graham, Baryšnikov a další. Jak zní náš slogan, je to „Vaše vstupenka do Metropolitní opery“ (a ušetříte za letenku).


  • Zdroj Hudební rozhledy 12/2008 - Kateřina Viktorová.

    7.12.2008 15:12:11 Redakce | rubrika - Rozhovory

    Časopis 16 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Časopis 16 - sekce

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Výtvarné tipy 15. týden

    Planeta pokladů: Afrika

    Planeta pokladů: Afrika
    Odhalování památek světového kulturního dědictví UNESCO na kontinentu plném tradičn celý článek

    další články...