zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Vivat Stella! – Ať žije hvězda

Vivat Stella! – Ať žije hvězda

autor: Scena.cz   

zvětšit obrázek

V pražském letohrádku Hvězda mohli příznivci tanečního souboru Chorea Historica vidět po roce jejich nový pořad Vivat Stella! aneb Symbolika v hudbě a tanci pozdní renesance.

V dnešní době, kdy veškeré tance spočívají především na improvizaci, potěší oko rafinovaně vypracované renesanční choreografie."V každém tanci je zaklet celý svět jeho tvůrců – city, názory, záliby a životní podmínky. Hledat je a přetavit do svého projevu – to je poslání dnešních tanečníků," říká Eva Kröschlová, zakladatelka souboru Chorea Historica. Kořeny zájmu dlouholeté pedagožky DAMU o historické tance sahají až do roku 1943, kdy připravovala materiály pro svou matku tanečnici a choreografku Jarmilu Kröschlovou. Od té doby, i „díky“ tomu, že historické a lidové tance nebyly problematické pro tehdejší politickou situaci, vychovala desítky tanečníků a mnozí herci jsou jí vděčni za základy pohybové kultury, které jim dala.¨

Soubor Chorea Historica založila v roce 2000 se třemi členy souboru La Fiamma ( s nímž spolupracovala v letech 1997-2000), od roku 2001 se stal občanským sdružením, jehož cílem je poznávání a uchování kulturního dědictví, zabývat se studiem a poučenou interpretací dobového tanečního projevu. I když základem práce je rekonstrukce autentických choreografií tanečních mistrů renesance, nevyhýbá se ani vlastní tvorbě na původní dobové hudební skladby. Soubor v současnosti tvoří osm tanečníků a tanečnic, kteří mají zkušenosti z jiných tanečních, folklorních, divadelních či šermířských aktivit.Chorea Historica prezentuje dobový tanec ve spojení s dobovou hudbou - vystupuje se soubory historických nástrojů (patrně nejčastěji s Chairé Josefa Krčka).

Mají v repertoáru asi 40 tanců významných tanečních mistrů celé Evropy, jejichž časové rozmezí sahá od pozdní gotiky přes renesanci k ranému baroku, tance jsou nastudovány převážně v autentické choreografii (např. Rudolfinské tance, Písně a tance před branami renesance, SALTI CIVILES - měšťanské baroko v písni a tanci, Le Gratie d'Amore ad.).

Ve svém novém pořadu si všímá taneční kultury starých dob ze zcela jiného úhlu. Nejde tu jen o hravost, vypracovanost pohybů, gest, a dokonce i úsměvů, volné vkomponování tanců do minipříběhů z šlechtických dvorů, ale pozornost se tentokrát zaměřuje na zájem tehdejší šlechty o astronomii, astrologii, hermetiku či mytologii. Kromě detailů dobových kostýmů využívají tanečníci i nejrůznější rekvizity (např. žezla se symboly planet, atributy čtyř živlů). Mezi nejpůsobivější choreografie patřila skladba Magnificat (pětihlasý kánon), kdy tanečníci ze zlaté stuhy postupným proplétáním pohybů vytvářejí magický pentagram nebo zvonkohra: Kroužení planet, kde pohybovými kreacemi vytvoří velkou mandalu (prý horoskop Petra Voka z Rožmberka.

Druhá půlka programu je věnována hrám na řecké Bohy. Je to vlastně „hra ve hře,“ zcela zvláštní postmoderní vrstevní významů - současní lidé předstírají, že jsou renesanční dvorští tanečníci, kteří předstírají, že jsou Bohové, kteří si zase hrají na nymfy a pastýře. Základem choreografií jsou jakési stylizované souboje mezi mužskýma ženským elementem. Vzájemné „pošťuchování“ je ovšem vyvedeno v dokonale propracovaných krocích, skocích a gestech. Vrcholem druhé části je Tanec lidojeda, na který navazuje souboj bohů a závěrečný taneční vír všech zúčastněných. Symbolicky program uzavřelo vytvoření souhvězdí Orionu všemi „bohy“, kteří tak přenechali zemi lidem-divákům.

Soubor Chorea Historica je amatérský, profesionálkou je pouze doc. Kröschlová. Vzhledem k tomu je prosazení v kulturním světě ještě obtížnější než u profesionálů, byť se jedná o zcela ojedinělou (ale bohužel „okrajovou“) záležitost. Šance vidět soubor je tak spíše mimo Prahu, v rámci různých slavností na hradech či v rámci některého festivalu u nás či v zahraničí (během pěti let své činnosti vystupoval např. na Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl, Mezinárodním festivalu dvorských tanců Krakow, Festivalu staré hudby Český Krumlov, Letních slavnostech staré hudby v Praze, Festivalu komorní hudby Český Krumlov, Festival Devět bran Praha, v rámci Dnů evropského dědictví ad.)

21.9.2008 23:09:56 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Nová hudební love story Bestiář

Šárka Vaňková a Ivana Korolová (Foto: Jaroslav Hauer)

Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege celý článek

další články...

HUDBA

Michal Horáček: Český kalendář

Přebal alba

Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Koprodukční dokument o třech mužích

Tátové v rolích matek

Tátové v rolích matek
Co se stane s muži, když se stanou otci? Jak se mění psychicky a fyzicky během těhote celý článek

další články...