Japonská opera v Opavě
autor: archiv divadla
Leckteré opavské operní inscenaci podle mě v posledních letech chyběly základní profesionální parametry. Na druhé straně ale rozhodně nelze jednomu z nejmenších operních domů v České republice upřít, že na sebe čas od času dokáže výrazně upozornit – a přijít s opravdu pozoruhodným operním projektem. Po Poulenkových Dialozích karmelitek, Hurníkově Oldřichovi a Božence, Verdiho Loupežnících či Belliniho Normě je nyní takovou událostí česká premiéra japonské opery Yuzuru.
Se zmíněnými staršími inscenacemi spojuje tento projekt, o který se zasloužili především dirigent Jan Snítil a jeho žena, klavíristka a korepetitorka Masako Nakajima, nejen dramaturgická originalita, ale právě také profesionalita a pečlivost, se kterou je dílo nastudováno. A to v japonštině! Obdiv patří všem čtyřem sólistům za to, jak se s ní (a v případě ústřední dvojice i s vypjatými party) vyrovnali.
V komorní opeře, která měla světovou premiéru v roce 1952 v Ósace a v Evropě se poprvé hrála o pět let později v Curychu, se střetává japonský duchovní svět s evropskou hudební tradicí. Dramatik Džundži Kinošita totiž zpracoval dávný japonský symbolický příběh o zachráněném jeřábovi, který se promění v krásnou ženu – a skladatel Ikuma Dan se naproti tomu nechal inspirovat především Puccinim (jeho hudební jazyk má přitom logicky nejblíže k Madame Butterfly). Tedy hudba pro evropského posluchače velmi dobře pochopitelná. A také japonský režisér Tokio Kenneth Ohska (který mimochodem vystudoval kromě operní režie též fyziku a věnuje se mezinárodnímu výzkumu vysokoenergetických urychlovačů) vychází především z evropského tradicionalistického náhledu na inscenování opery – nádech exotiky dodává inscenaci především kostýmy a líčením odkazujícím k japonskému divadlu.
Krásná žena Cú (Katarína Jorda Kramolišová), jež je oním zachráněným jeřábem, ze svého peří pro milovaného muže Johjó (Michal Vojta) utká krásnou látku. Peněz chtiví kamarádi (Unzu – Zdeněk Kapl a Sódo – Peter Soós) ho přesvědčí, aby chtěl další, kterou dobře prodají ve městě. Cú nechápe, k čemu jsou potřeba další peníze, ale ze strachu, aby ji Johjó neopustil, za velkých bolestí utká další dvě látky. Ale nakonec přeci jen sama smutně odchází ze světa, kterému nerozumí – to když Johjó poruší slib, že se na ni při tkaní nebude dívat. Režisér v programu píše o „konfliktu mezi mírumilovným životem a kapitalismem“ – Yuzuru v sobě jistě takové symbolické téma má, na jevišti nicméně není nikterak akcentováno: prostě se tu velmi přehledně odehrává dojemný příběh. Inscenace tak vlastně po všech stránkách počítá s konzervativním operním divákem, ale zároveň mu nabízí něco neobvyklého a šikovně apeluje na jeho zvídavost do budoucna.
Tentokráte má projekt ovšem ještě další, neméně důležitý rozměr: je významnou společensko-politickou událostí, která rozhodně zvyšuje prestiž opavského operního domu. Premiéra se odehrála v rámci Japonských kulturních dní v Opavě, které byly součástí oslav 50. výročí navázání diplomatických styků mezi Japonskem a naší zemí – a to za přítomnosti mnoha čestných hostů, včetně velvyslance Japonska v České republice. Kromě toho byly v Opavě v říjnu k vidění japonské filmy, výstavy japonských předmětů, fotografií a literatury atd. Jde tedy o komplexnější a velmi užitečné setkání s odlišným světem, odlišnou kulturou.
Opava, Slezské divadlo – Ikuma Dan: Yuzuru. Dirigent Jan Snítil, režie a kostýmy Tokio Kenneth Ohska, scéna a kostýmy Alexander Babraj, sbormistryně Ivana Kleinová. Česká premiéra 14. října 2007.
Zdroj Hudební rozhledy 12/2007 - Lenka ŠaldováTIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska
Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Forman vystavuje v DOXu
Výstava TransForman představuje v DOXu tři desítky nejnovějších prací malíře Pavla Formana z let 2021–20 celý článek