Romeo a Julie z Monte Carla
autor: Z webu
Co se vaří v baletní kuchyni na západ od našich hranic jsme mohli – tentokrát už po druhé – po vystoupení Kiliánova souboru - zahlédnout v představeních baletu Monte Carlo v ND.
Balet má v Monte Carlo slavnou minulost, do roku 1927 zde působil Ďagilevův Ballets Russes s takovými hvězdami jako byli Nižinskij a Pavlovová, jehož choreografové Fokin či Balanchin položili základ modernímu baletu.
Z této tradice vychází i nový soubor Les Ballets de Monte Carlo při svém objevování dalších možností klasického tance. Jeho ředitelem a choreografem je od roku 1993 Jean Cristophe Maillot. Bývalý tanečník Hamburského baletu Johna Neumeiera, od roku 1983 choreograf a ředitel Grand Theatre Ballet of Tours, zakladatel Monackého tanečního fóra přivedl soubor na současnou úroveň a v celé řadě vlastních choreografií i v choreografiích klasických děl představil nový umělecký přístup. Zde se nabízí se otázka, zda byl či nebyl Profjevův balet Romeo a Julie zvolen z důvodů srovnání se současnou inscenací v ND.
Už v úvodu poukazují titulky na formální souvislost s filmovým vyprávěním, jednotlivé epizody jsou odděleny „střihem“, dramatické momenty smrti Mercucia a Tybalta se dějí zpomaleně. K dojmu přispívá také práce se světlem na scéně vytvořené z bílých dílců cylindrického objektu, které samy o sobě mohou být uměleckým dílem a které evokují čistotu a křehkost citů obou protagonistů.
Epizody jsou od počátku provázány postavou bratra Lorenza, vedeného dobrými úmysly, nakonec však původce tragického konce. Jeho zmítání mezi smyslem pro dobro a zlými následky této snahy vyjadřuje světlá a tmavá barva oděvu a dva průvodci v bílém.
Význam je mírně posunut od tématu nepřátelství dvou rodů, dvou barev k psychologickému vyjádření duševních stavů Romea a Julie. Ti jsou tentokrát věrohodně mladí, nejistí, pochybovační a podezřívavý, ale i agresivní a odhodlaní, když jde o vášnivé city. Málokdy se dá vidět tak skvělé taneční vyjádření „nevinné“ erotiky mládí, které je emociálně v nejzazší poloze protikladem hrubých až násilných scén soubojů a zoufalství Juliiny matky.
Zatímco se příběh zpočátku rozvíjí volnějším tempem, kde hlavní slovo mají trochu rozvláčné sborové výstupy, okořeněné humorem chůvy s vyvrcholením v balkónové scéně, nabývá spádu ve druhém a třetím dějství, kde v dramatických konfrontacích převažují individuální party.
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Časopis 13 - sekce
DIVADLO
Gogolova Ženitba se vrací do NdB
Úředník ve vysoké funkci Ivan Podkolesin ve zralém věku po zralé úvaze pomyslí na manželský stav. Ale nebýt je celý článek
HUDBA
Mladí ladí jazz Open air nabídne evropskou jazzovou špičku
Festival Mladí ladí jazz oslaví 30. dubna Mezinárodní den jazzu open air přehlídkou na pražském Karlově náměst celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikonoční víra tipy
Velkopáteční bohoslužba
Přímý přenos liturgické slavnosti z Farního sboru Českobratrské církve evangelické celý článek