Lenka Šaldová: Věřím, že představení souborům v Praze vyjdou.
autor: Scena.cz
Jaro bude v Praze patřit opeře. Ve třinácti inscenacích představí Festival hudebního divadla Opera 2007 to nejlepší z českých a moravskoslezských hudebních scén. Vedle operních souborů z Olomouce, Plzně, Ústí nad Labem, Liberce, Opavy, Ostravy, Českých Budějovic a Brna vystoupí také Komorní opera Orfeo, Ensemble Damian a Ensemble Opera Diversa.
Publikum uvidí nejen díla známá jako Verdiho Rigoletta a Macbetha či Janáčkovu Její pastorkyni, ale také méně hrané tituly (Hry o Marii a Řecké pašije od Bohuslava Martinů) i opery v Česku téměř neznámé: Verdiho Attilu, Weinbergerova Švandu dudáka a Zemlinského Křídový kruh. Národní divadlo přispěje operou Samson a Dalila a Státní opera Bernsteinovým Candidem. O zákulisí osmého ročníku jsme si povídali s ředitelkou Lenkou Šaldovou.
Vzhledem k tomu, že téměř všechny festivalové inscenace znám, jsem spíše zvědavá, jak souborům (pro něž tady festival je) představení v Praze vyjdou a jak se budou líbit pražskému publiku. Je pravda, že ale není v lidských silách vidět v průběhu roku všechny alternace, a tak např. poprvé uvidím Anatolije Orla v roli Macbetha, Luciana Mastra jako Manolia či Dagmar Žaludkovou jako Jenůfu – a to vše zrovna může být velký zážitek. A samozřejmě jsou díla, ke kterým mám osobnější vztah a která tedy znovu uvidím zvláště ráda – třeba Martinů Řecké pašije nebo Zemlinského Křídový kruh. A pak se moc těším na závěrečný galakoncert – na radost těch, kteří dostanou ocenění, i na Kateřinu Jalovcovou, Kateřinu Kněžíkovou, Gabrielu Podneckou či Davida Szendiucha, kteří dostanou šanci prokázat, že přes své mládí už patří k významným osobnostem českého operního divadla.
Dramaturgii festivalu vytvářejí ve skutečnosti divadla sama – nejde o to, najít nějakou dramaturgickou linku či být za každou cenu dramaturgicky originální, ale dopřát divadlům, aby se pochlubila tím, co se jim podle jejich mínění v poslední době opravdu podařilo. A je zcela na nich, jestli chtějí přivézt neznámý titul, pozoruhodný výklad díla nebo inscenaci, v níž zvláště září některá z hvězd souboru. Festival tu je především proto, aby udržoval povědomí o celku domácího operního divadla.
Každá inscenace je sdělení – racionální i emocionální. A stejně jako každý jiný divák se snažím od začátku do konce pochopit, co se mi tu říká. Jen možná s větší zkušeností, s větším teoretickým vybavením a hlavně s větším možností srovnávat. A na rozdíl od laického diváka si kritik musí uvědomit, co způsobuje dojem z představení, ať už příznivý, či nepříznivý. Některé věci vnímá a chápe rovnou, některé mu docházejí až po představení nebo dokonce až nad papírem.
Základ festivalu sice tvoří představení deseti stálých profesionálních operních souborů, nicméně naší ambicí je ukázat domácí operní divadlo v co největší šíři. A k tomu patří i další projekty, které vznikají mimo „kamenná“ divadla – často jde o velmi svébytný pohled na operní divadlo. A ukazuje se, že takovéto nezávislé projekty mohou být nejen důležitou alternativou k „oficiálnímu“ opernímu divadlu, ale i průpravou pro vstup do oněch velkých divadel – připomínám, že letos Ensemble Damian předvede na festivalu dvě díla Tomáše Hanzlíka, kterému Národní divadlo nedávno uvedlo ve světové premiéře Slzy Alexandra Velikého. A že před několika lety na festivalu velmi uspěla inscenace, tehdy ještě studentská, Jiřího Heřmana, dnes šéfa opery Národního divadla.
Operní divadlo může člověka zasáhnout velkou silou – dokáže totiž díky hudbě velmi emotivně vyprávět intimní lidské příběhy, stejně jako ukazovat zásadní společenské události. Bohužel si to u nás ještě mnoho inscenátorů neuvědomuje…
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus
Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di celý článek
HUDBA
Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu
Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek