zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Olomoucká „Opatrnost“ se bohatě vyplatila

Z baletu Marná opatrnost

autor: archiv divadla   

První samostatná baletní premiéra v olomouckém Moravském divadle se nesla v duchu komické venkovské selanky – stále oblíbeného jednoho z nejstarších klasických dějových baletů vůbec - Marné opatrnosti. Balet je náročný svou choreografií a to především na technickou dokonalost jednotlivých hlavních postav, těm však v projevu nesmí chybět ani spontánnost a srdečnost. V Olomouci je inscenace znovu uvedena po dlouhých čtrnácti letech.
Choreografem představení je Jiří Kyselák. Ten vzdává hold klasickému nastudování ve všech směrech, což baletu jen prospělo. Pro nové uvedení si vybral velmi úspěšnou verzi s hudbou upravenou Johnem Lanchberrym (s inspirací v choreografii F. Ashtona). Ostatně hudba je kompilací původních pastorálních melodií L. J. F. Hérolda doplněných o hudební čísla z Rossiniho, Donizettiho a Martiniho oper. Jiří Kyselák postavil svou choreografii s poměrně náročnými tanečními prvky avšak s citem pro fyzické možnosti sólistů olomouckého souboru (např. v grand pas de deux v první půli). Některé taneční prvky mohly být náročnější, větší prostor mohl dostat sbor i matka Simona sólovým výstupem ve druhé části představení... Inscenace je však kompaktní, má spád, vygradované komické scény, ale přesto nijak neodvádí pozornost diváka od hlavní dějové linie. Autorem výpravy je Josef Jelínek, který si vyhrál jak se scénou (dvorek statku, interiér stavení) tak i s kostýmy, ve kterých převažují jasné a veselé barvy.

V první premiéře ztvárnila Lízu zkušená Monika Globa-Bernovská. Jejím partnerem v roli Kolase je Valerij Globa. Ten je momentálně na vrcholu svých sil, což dokázal v náročných kvalitně provedených variacích obou jednání. Nezbývá si než přát, aby to tak vydrželo i do dalších repríz. Vděčné úlohy matky Simony, která chce bohatě provdat svou nezdárnou dceru s prostoduchým Alanem se zhostil Vadim Tsepelev. Jeho vystupování a žensky smyslné leč mužně obhroublé pohyby vyvolávaly v publiku salvy smíchu. Ovace pak sklidil v tzv. dřeváčkovém tanci. Bohatého Alana, jež může být dle matky Simony jediným možným nápadníkem Lízy, ztvárnil Vladislav Nikolenko a jeho vesnicky zemitého tatíka, zámožného mlynáře Radan Hlubinka.
Orchestr pod vedením Petra Šumníka se slyšitelnými zakolísáními v žestích hrál o poznání lépe při druhé premiéře, která se uskutečnila o den později a patřila především mladým sólistům. V hlavní roli se s úspěchem představila Svatava Kaisarová. Ta předvedla výborně propracovanou Lízu jak po technické, tak i výrazové stránce. Kolasem byl nový sólista olomouckého baletu Jan Seitl, bohužel nedosahující kvalit partnerky. Podle výčtu rolí, ve velkých baletech, ve kterých dle životopisu uvedeném v programu stihl účinkovat na nejrůznějších scénách, by jeho projev mohl být méně upjatý a školometský. Rozhodně by prospělo např. plynulé navazování jednotlivých tanečních figur. Pravdou je, že Seitl dokáže zaujmout svými vysokými skoky – jen by to chtělo dopilovat jejich techniku a totéž platí i pro piruety. Velmi příjemně překvapil Ivo Jambor jako Alan. Jeho dětinský nápadník ve vykreslení postavy opravdu moc chytrosti nepobral, což Ivo Jambor navíc podtrhuje i patřičnými grimasami. Matkou Simonou byl Konstantin Soldatenkov, který je v projevu „ženštější“ než Tsepelev. Přesněji „vydupal“ svůj dřeváčkový tanec, ale méně dokázal využít mimickou stránku role. V obou premiérách pak s přehledem tančil Chlapce s flétnou Michal Klapetek. Drobnou domácí drůbež tančili Sergej Iliin (Kohout), Petra Glacová, Jana Jandorová, Lucie Roháčková a Lucie Rojková (Slepice). Baletní sbor se uplatnil především ve scéně bouře a v tzv. vařečkovém tanci.

V Olomouci vznikla kvalitní a milá inscenace klasického baletu, která pohladí na duši. Je nutno podotknout, že pro relativně malé jeviště je uvedení Marné opatrnosti velmi dobrým dramaturgickým tahem a jistě by bylo vhodné v této linii vytrvat. Na závěr lze s klidným svědomím napsat, že Moravské divadlo Marné opatrnosti sluší a Marná opatrnost svědčí místnímu baletnímu souboru.

J. L. F. Hérold, J. Lanchberry: Marná opatrnost
Choreografie Jiří Kyselák, dirigent Petr Šumník, výprava Josef Jelínek. Premiéra 26. 1. 2007 Moravské divadlo Olomouc.

6.2.2007 00:02:41 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze