Andrea Smejkalová: Klasický balet není mrtvý
autor: archiv
Andrea Smejkalová (1984) je absolventkou Taneční konzervatoře v Brně (2002). Do baletního souboru brněnského Národního divadla nastoupila ihned po ukončení studia a již v první sezoně dostala několik sólových příležitostí. Od sezony 2005/2006 je sólistkou souboru. Při příležitosti udělení ceny Philip Morris Ballet Flower Award jsem ji oslovila a položila jí několik otázek.
Jsem velmi šťastná, velice mě potěšilo rozhodnutí odborné komise o udělení této ceny. A chtěla bych poděkovat všem, kteří mi k dosažení tohoto ocenění pomohli. Je to pro mě určitě velká motivace k další práci.
Jelikož jsem již předtím tančila sólové role, není to pro mě taková změna. Jen cítím větší zodpovědnost, protože jako od sólistky se ode mě pochopitelně víc očekává.
Ano, zaskočena jsem byla. Tak krátce po škole jsem vůbec nepředpokládala, že bych mohla tancovat sólové role. Konkurence je velká, ale jen malé procento tanečnic má to štěstí tančit sóla. Už vůbec by mě nenapadlo, že bych tancovala dokonce hlavní roli, jako je Odetta/Odilie.To je sen každé baletky. Byla to pro mě velká výzva a řekla bych i zkouška. Zpočátku jsem o sobě pochybovala, zdali na to vůbec mám. Protože na nastudování role nebylo příliš času, neměla jsem možnost se tím zbytečně zatěžovat. To mi možná pomohlo úspěšně představení zvládnout.
Nejprve jsem měla možnost ztvárnit roli Gamzatti, která je protipólem Nikie a byla mi charakterově bližší. Role Nikie pro mě byla další novou zkušeností a rozhodně obohatila můj výrazový slovník. Klasický balet pro mě rozhodně není mrtvý. Myslím, že stále má čím oslovit diváky, protože se uvádí v různých nastudováních, technicky i choreograficky náročnějších. Tím se neustále vyvíjí a zájem diváků o něj neustává.
Můj vztah je určitě kladný, přestože jsem měla více příležitostí se uplatnit v klasickém repertoáru. Myslím, že kvalitní hudba vždy osloví diváky, ať už je klasická nebo moderní. Já osobně nepreferuji žádný druh hudby, rozděluji ji jen na dobrou a špatnou.
Vždy se snažím se svou rolí na jevišti nějak ztotožnit a vystihnout její charakter. Balet je umění beze slov, kde se děj vyjadřuje pouze pohybem. Nejde svoji roli prostě jen „odcvičit“, protože divák by to poznal.
Sice ještě nemám konkrétní představu, ale nejspíš budu investovat do bydlení.
Lucie Dercsényiová
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Nová hudební love story Bestiář
Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege celý článek
HUDBA
Litava Park nabídne hvězdný line-up
Krásné místo kousek od Brna, město Bučovice, již podruhé zve na víkend plný skvělé hudby. Dvoudenní festival L celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 15. týden
Planeta pokladů: Afrika
Odhalování památek světového kulturního dědictví UNESCO na kontinentu plném tradičn celý článek