zvláštní poděkování
Volný.cz

Manon z Met je oslavou ženského sopránu

Manon z Met

autor: The Metropolitan Opera  

zvětšit obrázek

Vrcholným dílem francouzské romantické opery Manon skladatele Julese Masseneta pokračují přenosy z Metropolitní opery v kinech. Už 26. října 2019 se v tuzemských kinech představí zástupci mladé pěvecké generace, sopranistka Lisette Oropesa a tenor Michael Fabiano.
Nejvýznamnější představitel francouzské opery 19. století Jules Massenet, byl – alespoň co se tvorby týče – neklidnou, hledající duší. Adaptoval Goethova Werthera, napsal komedii s napudrovanými parukami Cherubín a vyzkoušel si i wagnerovskou variaci Esclarmonde. Nicméně jeho nejoblíbenějším kusem se stala adaptace Manon Lescaut, kterou napsal Abbé Prévost. Ztvárnil jej v realistickém duchu, což mu vyneslo osočení z oplzlosti.

Manon sklízí úspěch na operních jevištích už od doby, kdy byla napsána. Už ve své době byla vnímána jako oslava ženského sopránu – právě v kontrastu s populární mužskými wagnerovskými basy. Stala se tak pomyslnou výkladní skříní pro řadu světových sopranistek. Roli nešťastné a do kláštera mířící Manon tak ztvárnily takové pěvkyně jako Sibyl Sanderson (Massenetova osobní favoritka), Fanny Heldy či později Renée Fleming a Anna Netrebko. V nastudování pro letošní sezónu Metropolitní opery v New Yorku září americká pěvkyně kubánského původu Lisette Oropesa. Na prknech Metropolitní debutovala v pouhých dvaadvaceti letech a hned v roli Zuzany ve Figarově svatbě W. A. Mozarta a od té doby se zde objevila ve více než stovce dalších rolí. Soustavně si buduje reputaci jedné z nejoceňovanějších pěvkyň své generace.
V roli rytíře De Grieux se představí tenor Michael Fabiano. Pětatřicetiletý pěvec debutoval ve Stadttheater v Klagenfurtu, v roce 2010 poprvé vstoupil na prkna newyorského operního svatostánku. A nyní je k nezastavení. V sezóně 2019/20 jej diváci kromě Metropolitní mohou vidět také na operních scénách v Londýně, Madridu, Paříži, Berlíně.
Děj libreta z pera autorů Henri Meilhaca a Philippe Gillea se sice odehrává v osmnáctém století, režie Laurenta Pellyho děj přenesla o století později, do doby, kde Massenetův operní kus vznikl. Přenášíme se tak do Paříže v éře Belle Époque, bující doby uměleckého kvasu, vznešenosti a všudypřítomné krásy. Tu se Pellymu, který Manon poprvé inscenoval v roce 2010 pro Královskou operu v londýnské Covent Garden, podařilo zachytit neobyčejně prostě, přirozeně a realisticky.

www.aerofilms.cz

21.10.2019 17:10:47 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 47 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Noc bláznů  (NdB)

Články v rubrice - Zveme ...

Spitfire Company uvede závěrečný díl trilogie Constellations

Constellations III.

Divadelní soubor Spitfire Company připravuje premiéru posledního dílu trilogie Constellations s podtitulem My ...celý článek


Achnaton Philipa Glasse zazní v Met

Anthony Roth Costanzo - Achnaton (Foto: Richard Hubertsmith)

Podzimní část přenosů z Metropolitní opery uzavře v sobotu 23. listopadu ACHNATON, produkce, která si letos v ...celý článek



Časopis 47 - sekce

DIVADLO

Derniéra inscenace Chaplin

Ředitelka MdMB Janeta Benešová, Matouš Ruml a Ondřej Suchý

V úterý 19. listopadu 2019 se konala v Městském divadle Mladá Boleslav derniéra inscenace Chaplin. Divadlo v t celý článek

další články...

HUDBA

Banco de Gaia míří do Prahy

Banco de Gaia

Toby Marks aka Banco de Gaia ovlivnil elektronickou scénu tak jako málokdo. 29. listopadu 2019 uzavře v pražsk celý článek

další články...

LITERATURA/ UM?NÍ

Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka

Vratislav Effenberger

Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka
Portrét surrealisty Vratislava Effenbergera, jedné z nejv celý článek

další články...