Vivaldiho barokní opera na námět z české mytologie

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDne 19. července 2019 ve 21:00 hod proběhne na letní scéně Hudební a taneční fakulty AMU v Praze představení barokní opery Praga nascente da Libussa e Primislao (O založení prahy Libuší a Přemyslem) z roku 1734. Autorem libreta Antonio Denzi, který využil hudbu slavného Antonia Vivaldiho.
Představení je jedním z hlavních bodů programu letošního festivalového cyklu Musica Florea – Bohemia 2019. Unikátní součástí projektu je scéna tvořená převozným barokním divadlem Florea Theatrum, na němž Musica Florea provozuje přestavení již od roku 2014. Hudební, režijní i taneční nastudování vychází z pravidel poučené interpretace a je určeno jak hudebníkům pro inspiraci, tak široké veřejnosti.
Opera Praga nascente da Libussa e Primislao zazněla v Praze poprvé v roce 1734, kdy ji v tehdejším Sporckově divadle uvedl impresário a také autor libreta Antonio Denzi. Jeho divadlo stálo v té době na prahu bankrotu a český námět měl od místního publika získat kýžené finance. Libreto zahrnuje postavy z mytologie (Libuše, Přemysl, Vlasta, Šárka, Ctirad) a dvě komické figury (zdánlivě hluchoněmého pážete-špiona Lesbína a Přemyslovu služku Dievíru). Vedle známých námětů, jako je stavba Prahy, Libušina věštba, vyslání koně za Přemyslem nebo dívčí válka samozřejmě nechybí zápletky, intriky a další prvky barokního hudebního dramatu.
Antonio Vivaldi není originálním autorem hudby k této opeře. Na rozdíl od Denziho libreta (nachází se v knihovně Národního muzea) se totiž hudba nedochovala. Víme ale, že Praga nascente bylo tehdy zcela obvyklé pasticcio, tedy opera vytvořená z již existujících árií různých skladatelů, včetně právě Antonia Vivaldiho, jehož hudbu Denzi běžně využíval a byl s ním v kontaktu. Denzi a Vivaldi se poznali v roce 1716 v benátském divadle San Moisé a poté, co Denzi přesídlil do Prahy, stal se Vivaldi jeho dodavatelem hudby. V Praze tak zněly celé Vivaldiho opery (dokonce i v premiéře, např. Argippo, Doriclea nebo Alvilda regina de Goti), ale i jejich části zakomponované právě do pasticcií.
Novodobou hudební rekonstrukci tohoto díla na čistě Vivaldiho hudbu vytvořil nyní Eduardo García Salas po rozsáhlém výzkumu Vivaldiho árií a konzultacích s předními odborníky. V představení se objeví i baletní prvek, a to tanec Českých Amazonek v choreografii Andrey Miltnerové, která je současně režisérkou inscenace. Hudbu se svým orchestrem nastudoval Marek Štryncl, dirigent a umělecký šéf orchestru Musica Florea.
www.musicaflorea.cz
TIP!
Časopis 50 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Panoptikum v divadle Komedie

Oceňovaný taneční soubor Lenka Vagnerová & Company připravuje další premiéru. Nová inscenace Panoptikum ze svě ...celý článek
Divadlo Ponec uvede nový projekt Martina Talagy

PONEC – divadlo pro tanec uvádí 9. a v úterý 10. prosince 2019 od 20:30 hodin premiéru projektu choreogr ...celý článek
Divadlo na cucky uvede Zápas s jazykem

Divadlo na cucky uvede ve světové premiéře inscenaci Zápas s jazykem francouzského performera Florenta Golfier ...celý článek
Louskáček v podání londýnského baletu v kině

Jsou klasické příběhy, které k adventnímu času a Vánocům neodmyslitelně patří. Balet Louskáček je jedním z nic ...celý článek
Časopis 50 - sekce
DIVADLO
Josef Alois Náhlovský - 70 let

Všechnopárty
Dnešními hosty K. Šípa jsou herec P. Čtvrtníček, zpěvák T. Klus a komik J. A. Náhlovský, který celý článek
HUDBA
Depeche Mode: SPIRITS in the Forest (globální hudební zpověď)

Distribuční společnost Aerofilms vsadila tentokrát na hudební dokument věnovaný DEPECHE MODE, skupině, která s celý článek
LITERATURA/ UM?NÍ
Život Leonarda da Vinci

Život Leonarda da Vinci (1/5)
Osudy jedné z největších renesančních osobností rekonstruované na základě dob celý článek