Dialogy karmelitek, vrchol francouzské opery v kinech
autor: The Metropolitan Opera
zvětšit obrázekObnovenou premiérou opery Dialogy karmelitek se uzavírá jarní sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery. Jedno z vrcholných děl francouzské opery 20. století promítají česká kina už tuto sobotu 11. května 2019. Slavný tragický příběh podle skutečně události režíroval zkušený John Dexter. Opera Francise Poulence z roku 1957 patří k nejsilnějším operním dílům 20. století. Přináší šokující příběh, který se odehrává v karmelitánském klášteře v Compiègne v období Velké francouzské revoluce. Šestnáct řeholnic se odmítlo vzdát své příslušnosti k řádu, bylo odsouzeno za spiknutí proti revoluci a 17. června 1794 popraveno gilotinou.
Poulence si v opeře pohrává s motivy víry a síly myšlenky. Nevytvořil jen sondu do období francouzské revoluce, ale vhled do lidské duše. Dílo nese silný duchovní rozměr. Poprvé byla opera představena v la Scale 26. ledna 1957. Francouzská verze pak měla premiéru 21. června 1957 v pařížském Théâtre National de l'Opéra (současná Opéra national de Paris).
Met uvede toto mistrovské dílo v režii Johna Dextera a pod taktovkou hudebního ředitele Metropolitní opery Yannicka Nézet-Séguina. Jako mladá Blanche de La Force vystoupí Isabel Leonard, jako Matka Představená Karita Mattila.
Zmíněný John Dexter zrežíroval Dialogy karmelitek již v roce 1977. „Navzdory svému stáří je ve svém přístupu svěží a přesvědčivý. Operu otevírá ikonickým obrazem – dvanáct sester v hnědých hábitech leží tváří k zemi, vytvářejíc kříž uprostřed jeviště. Je tu mnoho silných obrazů, které dramaticky ilustrují hloubku oddanosti sester a jejich věrnosti, tak jako v obraze, kdy kráčí směrem ke gilotině a jedna po druhé zpívá Salve Regina. Celkový zážitek z pohledu na sestry, které čelí popravě – některé s grácií, některé se smrtelným zděšením – zvuk gilotiny přerušující každou smrt, jsou jedny z nejsilnějších scén v dějinách moderní opery,” napsal v květnu 2013 Anthony Tommasini v The New York Times a následně dodává k hudbě: „Vyvážený jazyk kombinuje moderní, jemné, impresionistické zvuky s ozvěnou původní francouzské sakrální hudby.“
Když se stal Yannick Nézet-Séguin hudebním ředitelem Metropolitní opery, jednou z jeho myšlenek bylo, že by chtěl dirigovat Poulencovy Dialogy karmelitek. „V Dialozích karmelitek nejde o náboženství, ale o to, zda máte v kontextu komunity sílu bojovat, zda máte strach nebo nedostatek víry (…) Teď víc než kdy jindy, vidíme, jak je pro ženy důležité se za sebe postavit ve společnosti, která by je chtěla spíše upozadit,“ říká.
Přímý přenos 11. 5. v 17:45 uvidíte v jednadvaceti českých kinech.
Seznam kin na www.metopera.cz.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Premiéra 24 z dílny pěti choreografů
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek
Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco
Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Památkově chráněná Reduta se změní v byt
Jeden den v panelovém bytě na sídlišti. Věta, která vyvolává pocit, že se nic neděje. Ovšem nic nemůže být vzd celý článek
HUDBA
Hudební tipy 15. týden
Karel
Jediný, neopakovatelný, milovaný. Karel Gott pohledem dokumentaristky Olgy Malířové Špátové. Celoveče celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Poutní magazín Jana Vávry zavede diváky do Jablonného v Podještědí, saské Žitavy a nedal celý článek