zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bennewitzovo kvarteto vydává album terezínských autorů

Bennewitzovo kvarteto

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Osudy a tvorba skladatelů nové nahrávky Bennewitzova kvarteta jsou spojeny s hudebním životem Československa v období mezi dvěma světovými válkami, ale také s židovským ghettem v Terezíně a se zrůdností německého nacismu. Viktor Ullmann působil mezi válkami jako kapelník Nového německého divadla v Praze. Jeho Kvartet č. 3 vznikl přímo v Terezíně. Hans Krása své Téma s variacemi dokončil roku 1936, ale provedení se dočkal až v Terezíně společně s dětskou operou Brundibár. Erwin Schulhoff napsal svých Pět kusů z nadšení pro rytmus a tanec; je z nich zřejmá inspirace hudbou vídeňských salonů, Itálie i Španělska. Druhý kvartet Pavla Haase z roku 1925 potvrzuje skladatelovo označení za nejnadanějšího žáka Leoše Janáčka. V říjnu 1944 odvážel Pavla Haase stejný transport společně s Viktorem Ullmannem a Hansem Krásou na smrt do koncentračního tábora v Osvětimi.

Bennewitzovo kvarteto si svůj mezinárodní respekt začalo budovat vítězstvím na prestižních soutěžích v Ósace (2005) a Prémio Paolo Borciani v Itálii (2008). Od té doby jsou pravidelnými hosty na nejvýznamnějších pódiích (Wigmore Hall, Musikverein Vídeň, Konzerthaus Berlín, Théâtre des Champs-Elysées Paříž, New York, Seoul) a na festivalech (Salzburger Festspiele, Luzerne Festival, Rheingau Musik Festival ad.). Hudba terezínských skladatelů má v tomto souboru skvělého interpreta.
U příležitosti vydání nového alba Bennewitzova kvarteta jsme položili několik otázek houslistovi Štěpánu Ježkovi:

  • Štěpáne, jaká cesta vedla Bennewitzovo kvarteto k nahrání skladeb terezínských autorů?
    Skladby terezínských autorů hrajeme v podstatě od samého počátku existence našeho kvarteta, tedy už přibližně dvacet let. Právě tato dlouhodobá zkušenost byla jedním z důvodů, proč jsme se rozhodli tento repertoár natočit.
  • Co bylo pro vás při nastudování těchto skladeb nejdůležitějším kritériem?
    Hudba terezínských autorů má mnoho kvalit. Na jedné straně je ovlivněna moderními skladebnými technikami první poloviny 20. století – od avantgardy až k velmi intelektuálnímu přístupu Druhé vídeňské školy a na straně druhé je protkána tradiční českou měkkostí, melodikou a poezií. V naší interpretaci jsme se snažili vystihnout obě dvě tyto kontrastní polohy.
  • Skladby z tohoto alba také uvádíte koncertně?
    Skladby terezínských autorů hrajeme na našich tuzemských i zahraničních koncertech pravidelně. Přestože bylo již učiněno mnoho, aby tato hudba vešla do obecného povědomí, stále je bohužel vnímána spíše jako ozvláštnění programu. Vzhledem k tomu, že se obecně snažíme propagovat českou hudbu, jsou pro nás tato skvělá, ale méně známá díla ideální možností, jak nabídnout program, obohacený právě těmito zajímavými a neotřelými skladbami.
    Album zakoupíte zde.

    6.5.2019 14:05:20 Redakce | rubrika - Rozhovory
  •