zvláštní poděkování
Volný.cz

Nominace na Thalie 2017 - OPERA

Svatopluk Sem

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Pro odbornou porotu ve složení: Zbyněk Brabec (předseda), Magdaléna Hajóssyová, Helena Havlíková, Ivan Ruml, Tomáš Šimerda a Jan Štych je charakteristické, že kromě premiér v divadlech (a verze v různých alternacích) navštěvuje i různé festivaly, kde se odehrávají jednorázové produkce. Jedním ze znamení doby je to, že týmy tvůrců migrují, takže lze podobné složení tvůrců včetně zpěváků vidět v různých divadlech po celé republice. Podobně jako u činohry jsou tedy případy, kdy pro domácí scénu nezískal zpěvák(zpěvačka) nominaci, ale mohou se jí pyšnit divadla, kde někdo z umělců pouze hostoval. Zbyněk Brabec vyzvednul především ženské pěvecké výkony sezóny. Upozornil také na kvalitní zahraniční umělce, kteří svět české opery oživují.

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon - ŽENY

Markéta Cukrová za roli Poutník v inscenaci opery Láska na dálku v Národním divadle Brno. Markéta Cukrová skvěle souzněla s mezzosopránovou rolí Poutníka, průvodce a zároveň hybatele děje, ve vynikající brněnské inscenaci meditativní opery soudobé finské skladatelky Kaiji Saariaho o milostné touze trubadúra Joufré Rudela a velkoleposti ideálu absolutní lásky s „tristanovskými“ monology o osamělosti, střetu snů a reality, iluzí a skutečnosti. Ve výrazu se přibližovala až k mefistofelské poloze ďábelského pokušitele a tajuplného manipulátora. Markéta Cukrová si tak poslední době výrazně rozšiřuje svoji specializaci na barokní hudbu (Purcellova Didona v Brně) o opery soudobé (mj. chůva Bianca v Brittenově Zneuctění Lukrécie v Ostravě).

Maida Hundeling za roli Desdemona v inscenaci opery Otello v Národním divadle moravskoslezském Ostrava. Maida Hundeling je častým a vítaným hostem našich operních scén, kde vytvořila řadu pozoruhodných postav. Přestože v současné době zpívá dramatický obor, její technické vybavení jí umožnilo zpívat i lyrickou roli Desdemony. Pod vedením činoherního režiséra Ivana Krejčího vytvořila působivou postavu ženy, která se nemůže vyrovnat s chorobnou žárlivostí svého muže. Po pěvecké stránce předvedla výkon hodný evropské operní hvězdy – stříbřitá pianissima ve výškách dokázala rozvinout do plného forte.

Kateřina Kněžíková v roli Adina v inscenaci opery Nápoj lásky v Národním divadle Brno. Paletu výkonů v italských belcantových operách v poslední době rozhojnila sopranistka Kateřina Kněžíková o roli Donizettiho Adiny. Pěvecky i typově jí skvěle odpovídá a může v ní jiskřit i svým komediálním hereckým talentem. V brněnské inscenaci je její Adina za nafoukanou filmovou hvězdu obletovanou další filmovou star – seladonem Belcorem – nebo autoritativním režisérem Dulcamarou, než pochopí opravdovou lásku rekvizitáře Nemorina.

širší nominace:

Jitka Klečanská - role Mezzosoprán v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)
Marta Reichelová - role Soprán v inscenaci v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)
Dora Rubart Pavlíková - role Astrea v inscenaci La contesa de´ numi (Ensemble Damian Olomouc)
Daniela Straková Šedrlová - role Soprán v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)
Alžběta Vomáčková - role Johanka z Arku v inscenaci Panna orleánská (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon - MUŽI

Svatopluk Sem za roli Giorgio Germont v inscenaci opery La traviata v Jihočeském divadle České Budějovice. Svatopluk Sem disponuje pružným, technicky skvěle vybaveným, sametově zabarveným barytonem, který vemlouvavě dokáže přesvědčovat a ukonejšit rozjitřené city. To ho přímo předurčuje k ztvárnění verdiovských otců, kteří pozorně vnímají problémy svých dětí. Tato vzácná vlastnost a herecká empatie mu umožnily mistrovsky ztvárnit nesnadnou rodičovskou roli Jiřího Germonta, který pečuje nejen o životní osudy svých dětí, ale dokáže se vcítit i do osobní tragédie zamilované pařížské kurtizány.

Andrij Škurhan za roli Dunois v inscenaci opery Panna orleánská v Divadle F. X. Šaldy Liberec. I když role francouzského rytíře Dunoise nepatří v Čajkovského Panně orleánské k těm hlavním, Andrij Škurhan v ní vytvořil silného protihráče slabošskému králi Karlu VII. Nabádá panovníka k obraně vlasti, sám vyrazí do bitvy o Orléans a chrání Johanku i ve chvíli, kdy se od ní všichni odvracejí kvůli jejímu domnělému spolčení s ďáblem. Tento sólista, který po působení především na Ukrajině a v Polsku zakotvil v České republice, obdařil Dunoise také pěvecky hutným pevným barytonem.

Titusz Tóbisz za roli Laca Klemeň v inscenaci opery Její pastorkyňa v Divadle F. X. Šaldy Liberec. Titusz Tóbisz na liberecké scéně Lacu nezpíval, on jím byl: nejen dramatickým vokálním projevem, ale celou svojí osobností, svrchovaně zaujatým hereckým výkonem. Janáček v této postavě požaduje od interpreta mnoho poloh a nálad, Laca je zlostný, ale i citově rozjitřený a dramatický. Všechny tyto polohy Titusz Tóbisz herecky i pěvecky přesvědčivě zvládl.

širší nominace:

Miloš Horák - role Doktor Bartolo v inscenaci Lazebník sevillský!!! (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Tomáš Kořínek - role Jakub Ryba v inscenaci Jakub Jan Ryba (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Josef Moravec - role Jakub Ryba v inscenaci Jakub Jan Ryba (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Jakub Rousek - role Manolios v inscenaci Řecké pašije (Moravské divadlo Olomouc)
Josef Škarka - role Bas v inscenaci v inscenaci Pravidla slušného chování v moderní společnosti (Národní divadlo Brno)

5.2.2018 21:02:52 JaSop | rubrika - Zprávy

Časopis 21 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Mlynářova opička (Národní divadlo)

Časopis 21 - sekce

HUDBA

Karel Gott

Karel Gott

Karel Gott opět ve Slaném
Vystoupení předního českého zpěváka a jeho orchestru, ve kterém zazní řada populá celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

České filmy 22. týden

Z filmu Zázrak

Luděk Sobota – 75 let My 2
Nikdy nevíte, co vám noc přinese. Jana Plodková a Ondřej Nosálek v milostn celý článek

další články...