zvláštní poděkování
Volný.cz

Nominace na Cenu Thalie 2017 - BALET

Ondřej Vinklát

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Letošní nominace na mimořádné jevištní výkony za rok 2017 byly vyhlášeny. Komise pod vedením Romana Vaška (dále Marcela Benoniová, Ljubov Dančenko, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Václav Kuneš) zhlédla na šedesát inscenací, a deset z nich i s několika alternacemi. Roman Vašek upozornil, že se jejich oblast rozšiřuje, kromě baletu berou v úvahu i kandidáty z oboru současného tance, pantomimy, a nového cirkusu. Viděli tedy nejen největší soubory v čele se soubory ND Praha a Moravskoslezského národního divadla v Ostravě, ale také nejmenší baletní soubor působící v Liberci. Připomenul také, že v souborech je stále větší množství zahraničních umělců v souboru, a například v Ostravě či Českých Budějovicích už tvoří větší část baletního souboru. V přehledu uvádíme nejen tři nominované, kteří se dostali do finále Thalie, ale i širší výběr kandidátů – protože, jak se komise shoduje, výkony všech zmíněných jsou výjimečné. U užší nominace uvádíme též zdůvodnění.

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon - ŽENY

Fanny Barrouquére za sólo v inscenaci Amazonky v rámci Lenka Vagnerová Company. Mimořádně disponovaná tanečnice je už několik let výraznou tváří souboru Lenka Vagnerová and Company. Tentokrát Fanny Barrouquére exceluje v temné inscenaci odhalující násilnické démony zasuté kdesi v podvědomí. Je vůdkyní ženské smečky, nekompromisní ve fyzickém drilu vycházejícím z pečlivě osvojené techniky bojových umění.

Nikola Márová za roli Matka ve Svěcení jara (v rámci programu Timeless) v Národním divadle Praha. V nezvyklé roli na sebe upozornila Nikola Márová. Spojuje se u ní silně výrazové, divoké pojetí postavy matky s bravurním zvládnutím vysokých technických nároků, které na tanečníky klade Glen Tetley. Díky ideální partnerské souhře s Michalem Štípou hladce zvládá náročné, až artistické pasáže s komplikovanými zvedacími figurami. Nominace je s přihlédnutím k jinému mimořádnému výkonu Nikoly Márové v roce 2017, a sice v hlavní postavě ženy v baletu Chvění.

Barbora Šulcová za sólo v inscenaci O Balcão de Amor (v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues) v Národním divadle moravskoslezském Ostrava. Barbora Šulcová si skvěle porozuměla s bezstarostným a vysoce muzikálním stylem choreografa Galiliho. Z jejího tance sálá radost a temperament. Výkon kulminuje v závěrečném komediálním duetu, který je plný ryze pohybových gagů. V této interpretaci by vypointovaný duet obstál i jako samostatné vrcholné číslo tanečního koncertu.

širší nominace:

Jarmila Hruškociová - role Slečna Julie v inscenaci Slečna Julie (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Veronika Šlapanská - role Štěpka Kiliánová v inscenaci Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Claire Teisseyre - role Ruská dívka v inscenaci Serenáda v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)
Eriko Wakizono - role Šeříková víla v inscenaci Spící krasavice (Národní divadlo Brno)
Aya Watanabe - za sólo v inscenaci Chvění (Národní divadlo Praha)

Nominace na Cenu Thálie 2017 za mimořádný jevištní výkon - MUŽI

Burak Serkan Cebeci za roli D’Artagnan v inscenaci Tři mušketýři v Národním divadle moravskoslezském Ostrava. Charismatický turecký tanečník Cebeci si podmanil postavu D’Artagnana. V sólových variacích se prezentuje udivující dynamikou, mimořádnou lehkostí skoků, jistotou rotací a suverénním zvládnutím dalších náročných a efektních technických prvků. Svým extrovertním pojetím výborně komunikuje s publikem.

Rory Ferguson za roli Pavel Malina v inscenaci Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice v Divadle F. X. Šaldy Liberec. Pro Australana Fergusona je liberecký balet prvním angažmá. Během necelých tří let se zde profiloval jako výborný charakterní tanečník. V Petrolejových lampách dostal zatím svou největší příležitost a zmocnil se jí s obdivuhodnou suverenitou. Od začátku staví důstojníka Pavla furiantskými gesty a sebevědomou mimikou. Postupný rozpad Pavlovy osobnosti uvážlivě dávkuje v pohybových detailech. Jeho Pavel je stále agresivnější k svému okolí, chůze je deformovanější; násilnickou nabubřelost u něj střídají pocity sklíčenosti.

Ondřej Vinklát za roli Vyvolený v inscenaci Svěcení jara (v rámci programu Timeless) v Národním divadle Praha. Hned několikrát na sebe v roce 2017 upozornil Ondřej Vinklát. Jako Andrea Vincolati v Poslední večeři udivoval hned několika talenty – jako tanečník, choreograf, zpěvák, pianista i beatboxer. Ve Chvění zase zaujal koncentrovaným výkonem v symbolické postavě muže. Zcela zásadní však byla postava Vyvoleného, kterou tančil ve Svěcení jara. Jde o mimořádný, fyzicky extrémní výkon, v němž se dotýká étosu postavy: tančí v maximální intenzitě do úplného vyčerpání.

širší nominace:

Stéphane Aubry - za sólo v inscenaci O Balcão de Amor v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Karel Audy - role Pan Duval v inscenaci Manon (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Vojtěch Fülep - za sólo v inscenaci Batacchio (Cirk La Putyka Praha)
Paul Oliver - role Petruccio v inscenaci Zkrocení zlé ženy (Moravské divadlo Olomouc)
Francesco Scarpato - role Vyvolený v inscenaci Svěcení jara v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)

5.2.2018 21:02:14 JaSop | rubrika - Zprávy