zvláštní poděkování
Volný.cz

Česká filharmonie a vrcholy francouzské hudby

Česká filharmonie

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Česká filharmonie a vrcholy francouzské hudby
Účinkuje G. Capuçon – violoncello, Českou filharmonii řídí S. Deneve. Režie A. Rezek (Premiéra). Dnešní koncert z bohaté nabídky České filharmonie přináší pestrou směs nejlepší francouzské hudby v podání dvou vynikajících francouzských interpretů Stéphana Deneva a Gautiera Capuçona. Stéphan Deneve je výborný francouzský dirigent střední generace, který působil jako hudební ředitel v Royal Scottish National Orchestra. V současnosti je hlavním dirigentem Bruselských filharmoniků a hostujícím dirigentem The Philadelphia Orchestra. Je vynikajícím znalcem a častým interpretem francouzské hudby 20. století. Gautier Capuçon je mladou francouzskou violoncellovou hvězdou, je vítězem řady uznávaných mezinárodních soutěží. Pravidelně koncertuje s nejlepšími orchestry světa za řízení Dudamela, Byčkova, Gergijeva, Nelsonse či Nézet-Sequina.

Zazní hudba opravdových špiček francouzské hudby – Ravela, Saint-Saënse a Roussela. Koncert otevře Náhrobek Couperinův, v němž Ravel na půdorysu barokní suity rozehrává jemnou a nápaditou paletu barev. Každá věta je věnována jednomu z přátel, kteří zahynuli v první světové válce. Saint-Saënsův První violoncellový koncert znamenal pro svého autora průlom v přijetí hudební veřejností. Šostakovič i Rachmaninov dílo považovali za nejlepší violoncellový koncert vůbec. Třetí symfonii Alberta Roussela si ke svým 50. narozeninám objednal Bostonský symfonický orchestr a její styl trefně vystihl v New York Times kritik Bernard Holland: „Jeho hudební jazyk staví vedle sebe vzdálené tóniny, ale nakonec hledá silné tonální centrum. Jinými slovy, umí štěkat a vrčet, ale nakonec přátelsky zavrtí ocasem. Vivace je karnevalem nevázané energie.“ La Valse je patrně nejhranějším dílem Maurice Ravela. Ačkoli byl původně psán jako balet pro Sergeje Ďagileva, způsobil doživotní roztržku mezi Ďagilevem a Ravelem. Po prvním poslechu Ďagilev řekl, že dílo je nádherné, ale je to spíše portrét baletu než samotný balet. La Valse se později dočkal řady baletních ztvárnění, ale největší popularitu si zachoval jako virtuózní orchestrální skladba. Je vrcholem Ravelova instrumentačního mistrovství a dokonalou poctou vídeňskému valčíku, která moderními prostředky evokuje atmosféru poloviny 19. století.
Vysílání: 10.12., 20.20 hod., ČT art

27.11.2017 13:11:25 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 03 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Billy Budd  (Národní divadlo)

Články v rubrice - Z éteru

Martin Kasík – recitál

Martin Kasík

Martin Kasík – recitál
Klavírní recitál Martina Kasíka z cyklu komorních koncertů Janáčkovy filharmon ...celý článek


Leonard Bernstein o hudbě 3

Leonard Bernstein o hudbě

Jak se dělá orchestrace?
Co je to instrumentace v případě stosedmičlenné Newyorské filharmonie?. Newyorská ...celý článek


Z první řady... Wanted

Dagmar Pecková (Wanted)

WANTED – Dagmar Pecková zpívá písně Kurta Weilla
Výpravné scénické provedení nejslavnějších skladeb, ...celý článek



Časopis 03 - sekce

DIVADLO

Kateřina Volánková: V hlavě se mi situace rozehrávaly samy…

Kateřina Volánková

V rámci cyklu Činoherní klub uvádí: vystoupí v neděli 21. ledna 2018 brněnský divadelní soubor Diverzanti s in celý článek

další články...

LITERATURA/ UMĚNÍ

Profily velikánů: Claude Monet

Claude Monet

Profily velikánů: Claude Monet
První impresionista. Francouzský dokument . Vše začalo v Le Havre, na pozadí celý článek

další články...