zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dramaturgicky skvělý koncert Orchestru Státní opery

Meagan Miller a Andreas Schager

autor: Hana Smejkalová  

zvětšit obrázek

V rámci volného koncertního cyklu nabídl Orchestr Státní opery 16. listopadu ve Foru Karlín posluchačům díla tří skladatelských veličin – Beethovena, Berga a Wagnera.
Na první pohled nesourodá díla vyústila v dramaturgicky zajímavý večer. Na úvod koncertu zazněla pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera Beethovenova předehra Leonora č. 1. První ze čtyř předeher k opeře Fidelio na koncertních pódiích dnes téměř neuslyšíme. Je považována za nejslabší a za Beethovenova života byla uvedena jenom soukromě. Předehra začíná pomalým Andante, kterého frázování a rytmika vyžaduje naprostou koncentraci a souhru hráčů i dirigenta. V tomto případě však souhru skupiny smyčcových nebo žesťových nástrojů není možno vyzdvihnout.

Houslový koncert Alban Berg věnoval památce anděla, dceři Almy Mahler Manon, která ve svých 18 letech podlehla dětské obrně. Je taky posledním dokončeným skladatelovým dílem. Byl napsán na objednávku Louise Krasnera, amerického houslisty ukrajinského původu. Půlhodinový koncert napsal Berg za velice krátký čas a jeho výsledný tvar ovlivnil i samotný houslista. Dílo, které je v repertoáru mnoha významných interpretů, je považováno za jeden z nejhezčích koncertů 20. století. Dvoudílná skladba je silně emocionální, hudebně je vystavěna na dur-mollovém systému a celotónové stupnici. V první části Berg použil korutanskou lidovou melodii, Andante druhé části je vystavěno na Bachově chorálu. Poměrně velký orchestr je užíván spíše komorně. Lidia Baich svůj part zvládla bravurně, byla hnací silou i pro orchestr. Možná víc vroucnosti a dynamické plastičnosti by přispělo ke kompaktnosti díla.

Druhá část koncertu patřila 1. dějství Valkýry, opery Richarda Wagnera.

Dva hlavní aktéry, rakouského tenoristu Andrease Schagera jako Siegmunda a americkou sopranistku Meagan Miller v roli Sieglindy, doplnil slovenský basista Peter Mikuláš, který ztvárnil Hundinga, manžela Sieglindy. Opera jako druhá část tetralogie Prsten Nibelungův popisuje zplození Siegfrieda, který vzešel z incestu Sieglindy a Siegmunda. Andreas Schager je vyhledáván nejen jako představitel wagnerovských hrdinů. Ve svém repertoáru má postavu Maxe z Čarostřelce, Florestana z Fidelia, Apolla z Daphne a další. Jeho tenor je jasný, plný a Schager na pódiu dokazuje, že vždy zpívá naplno. Meagan Miller mu byla skvělou partnerkou. Její Sieglinda je citlivá, oddaná bytost, rozhodnutá následovat svoji lásku. Orchestr tentokrát působil plastičtěji. Byl to hudební zážitek, který bude v posluchačích dlouho rezonovat.

27.11.2017 18:11:53 Zuzana Michnová | rubrika - Recenze

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Milá Evičko, milý Luďku (Činoherní klub)

Časopis 13 - sekce

DIVADLO

Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes

Hamletův motiv

Fakt, že oscarový režisér Sam Mendes začínal na divadle a stále se tam rád vrací, v NT Live připomněly už ceně celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 12. týden

Richard Müller: čierna labuť, biela vrana

Hej mistře basů
Velkolepý koncert v pražské Lucerně k poctě legendárního kapelníka, skladatele, zpěváka a p celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Unikátní kolekce tvorby Toyen v Ostravě

Toyen - Pažíž Editions Maintenant 1973

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, ve spolupráci s Gal celý článek

další články...