zvláštní poděkování
Volný.cz

Jana Boušková a harfová premiéra Mé vlasti

Jana Boušková (Foto: Jakub Mencl)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Ve třetím listopadovém týdnu podnikla přední česká harfistka Jana Boušková turné po českých a moravských městech s novým sólovým programem. Od 13. do 19. listopadu mělo publikum Plzně, Českých Budějovic, Olomouce, Pardubic, Brna a Prahy možnost vychutnat si setkání s českou hudbou a výjimečnou reprezentantkou harfového oboru. Program nezahrnoval jen premiérový výběr ze Smetanova ikonického díla, jež dalo název celému projektu, ale také exkurz do tvorby Antonína Dvořáka a Josefa Suka, kterou Jana Boušková představila v harfové podobě. Atraktivní program a výsostná interpretace Jany Bouškové přilákaly stovky návštěvníků napříč republikou.

Česká hudba má v repertoáru harfistky Jany Bouškové, která náleží k úzké světové špičce svého oboru, zcela výsadní a nezastupitelné místo. Standardní díla obohacuje pravidelně o nová, která jsou komponována přímo pro Janu Bouškovou, či o díla, která pro královský nástroj upravuje sama interpretka. A to byl i případ mimořádného turné Má vlast, na kterém Jana Boušková představila své harfové úpravy Letních dojmů Josefa Suka, Americké suity Antonína Dvořáka i Šárky a částečně Vyšehradu Bedřicha Smetany. Rozšíření harfového repertoáru o nepůvodní díla, která však citlivě a důsledně respektují původní skladatelský záměr, a současně ukazují bohatou paletu možností nástroje jsou vítaným zpestřením koncertních programů i obohacením nástrojového repertoáru.
Na úvod programu Jana Boušková zařadila impresionisticky náladovou skladbu Josefa Suka Letní dojmy, jejíž snovost a éteričnost harfové pojetí v precizní interpretaci Jany Bouškové jen umocnilo. Následovala Americká suita Antonína Dvořáka, opět nepůvodní dílo pro harfu, za jehož úpravou pro královský nástroj stojí sama Boušková, a ta si již našla své místo v repertoáru jiných světových harfistů. Dílo radostné, slovansky svěží, i americky rytmické, dílo, kterému harfa dává novou podobu, průzračnější, lyričtější než klavír.

Druhou polovina recitálů náležela již erbovní Mé vlasti, z níž Jana Boušková vybrala první tři části. Podle posloupnosti, kterou ji vtiskl Bedřich Smetana, na úvod zazněl majestátní Vyšehrad, jehož úvodní akordy harfě věštců náleží i v původní orchestrální verzi. Jana Boušková představila harfovou úpravu Hanuše Trnečka, kterou sama dále doplnila, v neméně působivé podobě vystihující monumentální slávu i elegický úpadek Vyšehradu.
Vltava je pro Janu Bouškovou zcela zásadní skladbou. Její příběh dokáže Jana Boušková podat s hlubokým prožitkem, jemnou drobnokresbou vltavských pramínků a tančících víl i s vířivou silou lidového veselí až po majestátní tóny mocného toku plynoucího do Labe. Její technicky bravurní podání a opojně hluboký výraz nadchl publikum všech koncertních zastavení.
Večery vrcholily dramatickou Šárkou, strhujícím svědectví o neobyčejné vášni prosycené vypjatými emocemi zhrzené lásky až po krvavou vraždu. Jana Boušková vykreslila plnokrevný portrét dívky, jež trestá nevěrnost svého milence, do nejjemnějšího detailu s vervou i grácií. Její úprava je maximálně věrná orchestrálnímu partu a harfovému světu v tomto kusu Jana Boušková předložila technicky náročné, výrazově silné dílo, které v plné kráse dokáže rozvinout jen málokterý harfista.

Výjimečná koncertní řada šesti harfových recitálů mimořádným způsobem obohatila koncertní život šesti českých měst, výsostné umění Jany Bouškové se setkalo s nadšeným přijetím publika. Jana Boušková potvrdila své jedinečné postavení mezi harfistkami celosvětově, které pramení ze samozřejmé technické brilance, kterou povyšuje na výjimečnou úroveň zvukovou barevností, bohatou paletou dynamického odstínění a hloubkou výrazu. Klišé, která jsou u posluchačů s harfou spjata, dokáže rozptýlit okamžitě, a hlubokým porozuměním nástroji si získává nové a nové příznivce. Dlouhotrvající potlesk a ovace vstoje, které provázely všechna zastavení turné, odměnila Jana Boušková zopakováním dvou vět Dvořákovy Suity A dur či ukázkou z Harfové sonáty Rösslera Rosettiho.

21.11.2017 19:11:28 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 50 - rubriky

Archiv čísel

reklama

HDK

Články v rubrice - Zprávy

Koncert tenoristy Pavla Černocha je pro nemoc přeložen

Pavel Černoch

Z důvodu nemoci Pavla Černocha se jeho čtvrteční gala koncert se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK v Obe ...celý článek


Tenorista Aleš Briscein získá prestižní Pamětní medaili

Tenorista Aleš Briscein

Aleše Brisceina ocenila Nadace Leoše Janáčka za mimořádnou pěveckou i hereckou interpretaci Janáčkova operního ...celý článek



Časopis 50 - sekce

DIVADLO

Zajíc v pytli

Zajíc v pytli

Zajíc v pytli
Vánoční setkání Miloslava Šimka, Jiřího Krampola a jejich přátel v divadle Semafor (1987). Sp celý článek

další články...

HUDBA

Nestárnoucí Někdo to rád horké

Někdo to rád horké

Někdo to rád horké
Nikdo není dokonalý, ale tento film ano! Slavná americká komedie s Jackem Lemmonem a Ton celý článek

další články...

LITERATURA/ UM?NÍ

Filmové tipy 51. týden

Dustin Hoffman (Motýlek)

Brubaker
Drsný příběh z americké věznice, inspirovaný skutečnou událostí. Americký film s Robertem Redforde celý článek

další články...