zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 11/17

Hudební rozhledy 11/17

autor: archiv   

zvětšit obrázek

„Pro mnohé je díky jedinečnému přístupu jedním z nejosobitějších klavíristů naší doby. Už v 18 letech získal první cenu na prestižní Čajkovského soutěži v Moskvě, po níž následovalo vystoupení na Salcburském festivalu. Jeho debutový recitál v Carnegie Hall vzbudil obrovský zájem a kritici nešetřili superlativy…“, píše se v programu letošního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, kde tento umělec, v 70. letech nemilosrdně pronásledován tajnou sovětskou službou KGB, přednese díla Roberta Schumanna a Ference Liszta. Jeho učitel na Čajkovského konzervatoři v Moskvě byl Lev Naumov, žák slavného Heinricha Neuhause, představitele ruské pianistické tradice. „Ruská pianistická škola byla na konci 60. let velmi konzervativní a dala mně základy, bez nichž bych se později nemohl vypracovat na interpretační úroveň, které jsem dosáhl“, svěřuje se Andrej Gavrilov, později i blízký přítel Svjatoslava Richtera, o němž tvrdí, že vše, co hraje, i dnes slyší a komentuje...

Letošní Salzburger Festspiele, zaměřené především v oblasti opery a činohry na téma „Moc“, trhaly opět rekordy: vyprodanost 97 %, hosté ze 79 zemí, z toho ze 40 mimoevropských. Celkový počet návštěvníků 261.500. Celkový budget, který měl festival k dispozici a na kterém se podílí republika Rakousko, země a město Salcburk, přátelé Salcburského festivalu a celá řada sponzorů, činil 61,69 milionu eur. Za to nabídl festival 195 akcí na patnácti scénách – činohry, 40 operních představení, koncerty atd. Novinkou bylo, že Händelova Ariodanta se po hudební stránce ujal specia-lizovaný soubor starých nástrojů (Les Musiciens du Prince – Monaco a dirigent Gianluca Capuano). Podobně do původně výlučné zóny orchestru Vídeňských filharmoniků, kteří jsou rezidenčním orchestrem festivalu od jeho počátků ve 20. letech, vstoupil – a navíc v Mozartově opeře La clemenza di Tito – ansámbl Music Aeterna z ruského Permu se svým šéfem, vycházející dirigentskou hvězdou Teodorem Currentzisem...

V roce 1999, když mu bylo sedmnáct, ho klavírista Earl Wild nazval „J. Lo (Jennifer Lopez) klavíru.“ Roku 2004 se stal v rámci Dětského fondu UNICEF mezinárodním velvyslancem dobré vůle. O pět let později ho britský deník Time zařadil mezi sto nejvlivnějších lidí světa a tentýž rok vstoupil do síně slávy časopisu Grammophone. Slavná firma Steinway na jeho popud vyrobila a po něm pojmenovala speciální klavíry určené dětem. Je zván do sídel nejvýznamnějších světových státníků a zprávy o něm i ukázky z jeho aktivit doslova zaplavují média. Ano, o čínském klavíristovi Lang Langovi se hovoří a píše pořád. Přestože je mu dnes teprve 35 let. Ale jaký je ve skutečnosti a v čem tkví jeho charisma? Lang Lang se sám svěřil, že jeho první doteky s hudbou se odehrály, když mu byly dva roky a sledoval epizodu „Koncert kočky“ ze známé animované série „Tom a Jerry“, hudebně podložené Lisztovou 2. uherskou rapsodií. Jméno Liszt mu samozřejmě ještě nic neříkalo, ale hudba ano...

„S Mirjam jsme se poznali před asi patnácti lety na Mezinárodním muzikálovém kongresu v Hamburku“, píše autor článku Michael Prostějovský a pokračuje: „Ač jsme až doposud na žádném společném projektu nespolupracovali, střetáváme se jak v ãeském muzikálovém ,rybníãku‘, tak i při různých příležitostech v zahraničí. Její aktivity v oblasti divadla, filmu či tvorby videoklipů průběžně sleduji a vím, že se názory kolegů na výsledky její práce i spolupráci s ní různí, rozhodně jí však nelze upřít řadu skvělých úspěchů a aktivní přístup k práci, typický pro její německé kolegy, včetně vysokých požadavků na spolupracovníky a herce. Stála u zrodu dnes kultovního muzikálu Krysař, jehož autorem je její manžel Daniel Landa. I když nepatří do kategorie muzikálu superlativů, nýbrž mezi tituly realizované na menších scénách, jeho inscenování není o nic méně náročné. Je ukázkou toho, co známe z tzv. off-Broadwaye: přináší nová témata i nové scénické vyjadřovací prostředky...“


www.hudebnirozhledy.scena.cz

6.11.2017 14:11:32 Redakce | rubrika - Z médií