Ostravská Kouzelná flétna
autor: archiv divadla
V historické budově divadla Antonína Dvořáka v Ostravě proběhla za značného zájmu kulturní veřejnosti premiéra jednoho z nejhranějších operních titulů – Mozartovy Kouzelné flétny. Inscenace je pozoruhodná svým nonkonformním režijním pojetím, které je dílem současného ředitele Národního divadla moravskoslezského Luďka Golata. Opera je nastudována v německém originále, mluvené dialogy se hrají v českém překladu Pavla Eisnera. Divadlo nedisponuje titulkovacím zařízením a tak si režisér vypomohl sličnou dívkou, která v přízemních lóžích na velkých tabulích ukazuje český překlad. Hostující Jaroslav Malina vytvořil scénu z kovových konstrukcí, které zároveň slouží jako rampa vodičům loutek v životní velikosti (výtvarník Rudolf Jirek). Bohužel příliš nekoresponduje s klasickými kostýmy Heleny Anýžové. Škoda, že loutky nejsou plně využity a po větší část představení na scéně víceméně „zahálejí“.
Luděk Golat si pro mluvený text vybral činoherní herce, kteří na jevišti zastupují zpěváky. S těmito postupy se často setkáváme u operních nahrávek (např. z roku 1981 dirigent sir Collin Davis). Zajímavým je jakési „prolínání“ osudů pěveckých a činoherních protagonistů - často jsou na scéně ve shodném kostýmu obě Paminy, Papageny, oba Taminové a Papagenové, kteří spolu vedou dialogy. Ve výsledném efektu může divák nabýt dojmu, že se nejedná o tutéž postavu, ale že např. oba Papagenové vedou svůj vlastní „život“.
Při první repríze 26. prosince 2003 zpívala Paminu hostující Mitsuko Mori, Tamina ztvárnil Peter Svetlík. Škoda, že jim režisér upřel delší pobyt na jevišti a donutil je de facto ke statickému odzpívání svých partů. Jediný pohyb, kterého jsme se od obou dočkali, byl při výměnách se svými činoherními protějšky Františkem Strnadem a Pavlínou Kafkovou. Oba pěvci však zazpívali na výbornou.
O poznání větší prostor dostala čtveřice Papagenů a Papagen. V těchto úlohách se mohli herecky projevit i operní pěvci. Andrej Bestčastnyj se evidentně cítí v roli Papagena velmi dobře a skvěle se doplňuje s činohercem Davidem Viktorou – jejich výstup, kdy Andrej Bestčastnyj pouze otvírá ústa a promlouvá mu za zády Viktora je jen jedním z mnoha příkladů oné provázanosti úloh zpěváka a herce. Papagenou byla Mária Andrašovanová a Alena Slaná. Árie Královny noci po zápase dotáhla do vítězného konce Mariola Plazak, Sarastrem byl rovněž hostující polský basista Oleg Ptucha. Ze sólistů ještě upoutal Václav Morys coby mouřenín Monostatos. Oporou všem byl precizně připravený orchestr, který hrál pod vedením zkušeného dirigenta Jana Šrubaře.
W. A. Mozart: Kouzelná flétna
Dirigent Jan Šrubař, režie Luděk Golat, scéna Jaroslav Malina, kostýmy Helena Anýžová.
Osoby a obsazení: Sarastro – Martin Gurbal/Bogdan Kurowski/Oleg Ptucha/Václav Živný, Jan Fišar, Tamino – Peter Svetlík/Marián Vojtko, František Strnad/Petr Sýkora, Královna noci – Agnieszka Bochenek-Osiecka/Mariola Plazak, Lenka Čermáková, Pamina – Klára Curylová/Eva Dřízgová-Jirušová/Mitsuko Mori/Yvetta Tannenbergerová, Jana Bernášková/Pavlína Kafková, Papageno – Andrej Bestčastnyj/Alexander Podolchov, David Viktora, Papagena – Mária Andrašovanová/Marianna Pillárová, Alena Slaná, Monostatos – Aleš Burda/Václav Morys, Zdeněk Kašpar. Premiéra 20. prosince 2003 v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
MdZ uvádí v české premiéře komedii Matěje Randára
Na narozeninové oslavě vás přivítají herečky Městského divadla Zlín v novince Ženy pod tónem v hudebním a diva celý článek
HUDBA
Mirai - Tomodachi
Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Antologie Krvavý Žižkov
Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek