Opera Jana z Arku na hranici v Plzni
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekPři volbě nového repertoárového titulu sáhla dramaturgie plzeňské opery netradičně po vrcholném oratoriu švýcarského skladatele Arthura Honeggera (1892–1955), pro něhož inspirativní libreto vč. podrobného scénáře skladby vytvořil básník Paul Claudel. Příběh dívky, která slyšela hlasy svatých, se tak stává vyvrcholením operní sezony propojené heslem „tajemství a mysteria“. Oratorium Jana z Arku na hranici zazní v Divadle J. K. Tyla poprvé v sobotu 4. června 2016 ve 20 hod. na Nové scéně, jeho scénická podoba je společným projektem souborů opery a baletu.
Dosud jedinou příležitost ke zhlédnutí Jany z Arku měli plzeňští diváci v Pekle 17. 1. 2009, kdy ji ve spolupráci uvedly Plzeňská a Česká filharmonie ke 40. výročí sebeupálení Jana Palacha).
Děj oratoria je soustředěn do posledních okamžiků života Panny orleánské, kdy myslí mladičké mučednice probleskuje série obrazů z jejího života, které se převrství do velké mozaiky a jejichž vyústěním je hluboká důvěra v pokoru a lásku.
Vžité označení Jany z Arku na hranici jako ´dramatického oratoria´ podtrhuje výrazný potenciál díla nabízejícího vedle koncertního uvedení také možnost provedení scénického. Koncepce mladého šéfa operního souboru DJKT a režiséra Tomáše Pilaře však směřuje ještě dál, k vytvoření multižánrové, všechny smysly oslovující inscenace.
Na otázku, co mu na Honeggerově a oratoriu nejvíc uhranulo, Tomáš Pilař odpovídá:
„V první řadě provázanost nejniternější intimity a pokory a monumentálního, až operně efektního formátu díla. Dále fantaskně imaginativní přístup k vyprávění příběhu. Přeci jen Jana byla v době své smrti ještě dítětem a všechny scény jsou nazírány právě z toho hlediska. Inkvizice se mění ve zvířata, nebezpečná i komická zároveň, králové hrají karty o Janinu duši, nebesa se otevírají za zvuků hlasů svatých, kolem Jany procházejí andělé, otevírá se země a zní hlasy pekel. Celé mi to připomíná fantaskní psychedelickou fresku, jíž však dominuje světlo věčnosti. I scénicky se proto budu snažit o těsné propojení opulentního vizuálního expresionismu s meditativní minimalistickou kompozicí.
A do třetice to je bohatost a fascinující hloubka Honeggerovy hudby. V Janě z Arku zazní názvuky snad všech hudebních žánrů, které do té doby na světě existovaly. Počínaje gregoriánskými melismaty, přes palestrinovskou polyfonní práci, francouzské tance, bachovský a regerovský kontrapunkt, impresionistickou hudební barevnost, až po vyhrocený tvrdý expresionismus Honeggerovy doby.“
Jana z Arku na hranici v Divadle J. K. Tyla aspiruje na to, stát se ´nejlidnatější´ inscenací plzeňské opery za mnoho posledních let. Obsazení orchestru je jedno z největších, jaké kdy mohli diváci v Plzni zažít, orchestřiště Nového divadla bylo proto nutno rozšířit o několik dalších segmentů.
Diváci se mohou těšit zejména na čtyři klávesové nástroje: nový Steinway, klavírní křídlo, zvonkohru a na Martenotovy vlny (resp. novějšího nástupce tohoto zvláštního elektronického nástroje). Kromě čtyř interních klavíristů DJKT, kteří se budou u klávesových nástrojů střídat, bude do projektu zapojena ještě alternující čtveřice externích koncertních klavíristů. Nový Steinway se nezaměnitelným způsobem prosadí zejména v okamžiku, kdy jeho prostřednictvím Honegger instrumentuje půlnoční zvony. Efektní je i zapojení rozsáhlé baterie bicích nástrojů či obsazení tří saxofonů. Na mohutném účinku se bude podílet operní sbor spolu s Novou Českou písní a Dětským sborem DJKT, zapojen je rovněž celý baletní soubor.
V mluveném partu titulní postavy alternuje operní pěvkyně Ivana Klimentová s herečkou Klárou Kovaříkovou, Bratra Dominika ztvární herec Jaroslav Someš. O pěvecké úlohy se podělí sólisté Radka Sehnoutková, Ivana Šaková, Ivana Veberová, Jana Foff Tetourová, Alžběta Vomáčková, Tomáš Kořínek, Jevhen Šokalo, František Zahradníček, Pavel Horáček a Dalibor Tolaš.
Hudebně oratorium nastuduje Oliver Dohnányi, jeho působivá výtvarná stránka je dílem Daniela Dvořáka (scéna), Aleše Valáška (kostýmy) a Daniela Tesaře (světelný design).
Oratorium Jana z Arku na hranici (Jeanne d´Arc au bûcher) vzniklo z podnětu ruské tanečnice a herečky Idy Rubinsteinové (1885–1960). Arthura Honeggera oslovila v roce 1925, seznámila jej i s Paulem Claudelem, jenž během krátké doby vytvořil inspirativní básnické libreto a podrobný scénář skladby. K dokonalému souznění mezi oběma tvůrci Honegger podotýká: „V Janě z Arku na hranici byl Claudelův přínos tak velký, že jsem se nepovažoval za skutečného autora, nýbrž pouhého skromného spolupracovníka.“
Premiéra oratoria se uskutečnila 12. května 1938 v Basileji, svou jevištní premiéru mělo 13. června 1942 v Městském divadle v Zürichu.
V den premiéry 4. 6. 2016 bude představení přecházet lektorský úvod dramaturga opery Zbyňka Brabce a režiséra inscenace Tomáše Pilaře od 19.15 hod. ve foyer Nové scény.
Vstupenky zakoupíte na www.djkt.eu.
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Malý princ přitančí na Novou scénu
Druhou baletní novinkou Divadla J. K. Tyla v této sezóně bude Malý princ inspirovaný stejnojmenným románem fra ...celý článek
Opera o životě Boženy Němcové v Plzni
Jako jeden z příspěvků k Roku české hudby zvolilo Divadlo J. K. Tyla i operu skladatelky Lenky Noty a libretis ...celý článek
Opera Romeo a Julie vstupuje do kin
Již sedmá letošní inscenace zamíří z prken Metropolitní opery v New Yorku prostřednictvím přímého přenosu do k ...celý článek
Časopis 13 - sekce
DIVADLO
Noc divadel 2024 v Jihočeském divadle
Největší divadelní svátek každoročně nabízí nejen netradiční představení, ale i mnoho dalšího. Nejinak tomu bu celý článek
HUDBA
Jediný vzpomínkový koncert Nadi Urbánkové
Desítky zpěváků, hudebníků, moderátorů a herců - ale především jejich přátel, zavzpomíná v Lucerně na Naďu Urb celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pete Doherty hostem festivalu Dny evropského filmu
Pete Doherty míří na festival Dny evropského filmu (DEF). Zahraje naživo po projekci dokumentu Peter Doherty: celý článek