zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Viktor Svidró nejen o baletu Kauza Kafka

Viktor Svidró na plakátu baletu Kauza Kafka

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Tanečník Viktor Svidró se tanci věnuje od svých sedmi let. Jeho začátky byly spjaté s lázeňským městem Györ. V roce 2009 přijal angažmá v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, kde působil do loňské sezóny. Nyní působí v Pražském komorním baletu Praha, rovněž spolupracuje s Laternou Magikou. V rozhovoru jsme Viktora Svidra představovali již v listopadu roku 2015. Nedávno Národní divadlo Praha uvedlo pohostinskou inscenaci Jihočeského divadla Kauza Kafka. Za titulní roli byl Viktor Svidró nominován na Cenu Thálie. Další příležitosti k rozhovoru…

  • Jaká byla Vaše cesta k Jihočeskému baletu a proč jste se rozhodl opustit Maďarský balet (Hungarian Ballet Theatre) a odjet do zahraničí?
    Než jsem přišel do Českých Budějovic pracoval jsem s Attilou Egerházím (umělecký šéf baletu JD České Budějovice – pozn. red.) už řadu let. Když v roce 2009 dostal nabídku stát se ředitelem baletu v Budějovicích, navrhl několika svým tanečníkům, aby pokračovali ve spolupráci s ním v zahraničí. Takto jsem se tedy stal tanečníkem v Budějovicích.
  • Jak se Vám líbí česká společnost a České Budějovice? Naučil jste se česky?
    Žil jsem v zahraničí vůbec poprvé a zpočátku to nebylo jednoduché. Ale Češi se dost podobají Maďarům a město mě okouzlilo na první pohled. Během oněch sedmi let jsem se naučil dobře česky. S městem mě spojuje mnoho věcí, vzpomínek - i v soukromém životě. Oženil jsem se zde, stal se otcem a z mladého kluka jsem dozrál v „opravdového muže“ (Smích.).
  • Jak byste zhodnotil svůj pobyt, svou práci v Jihočeském baletu?
    Možnost stát se sólistou v novém souboru v novém městě byla pro mě od počátku velkou výzvou. Repertoár, který vytvářel Attila Egrhází, byl skvělý a kromě jeho děl jsme tančili v choreografiích Kyliána, Horty, Zusky, Radačovského .... A tím vším se tanečníci mohou vyvíjet. Z různých rolí a rozdílných tanečních stylů jsme získávali nové zkušenosti.
  • Zajímal Vás Kafka ještě než jste začal studovat Vaši roli?
    Protože choreografie (Kauza Kafka - poznámka red.) není životopisem ani taneční adaptací nějakého jeho konkrétního díla, bral jsem to pocitově - chtěl jsem cítit jeho svět, jeho zmatky i osamělost.
  • Četl jste nějakou jeho knihu?
    Během studentských let.
  • Měl jste čas nebo náladu navštívit v Praze nějaká místa vážící se ke Kafkovi? Například místo, kde stával jeho rodný dům, hrob a podobně?
    Ano, Zlatou uličku (dům č. 22 - poznámka red.) a viděl jsem úžasnou sochu, která „ho“ představuje - dlouhý kabát a Kafku sedícího na jeho ramenech jako loutka (Rónův „pomník“ Kafky na Starém Městě - poznámka red.).
  • Vyvíjela se Vaše role Kafky více z nitra, z psychiky nebo spíše prováděním pokynů choreografa?
    Hned na počátku, když jsme začali balet vytvářet, žádal mě Attila Egerházi, abych byl Kafkou svým vlastním způsobem. Abych nekopíroval Kafku, stačí, když se jím budu cítit. A když se jím budu cítit, pocítí to i obecenstvo. Nebylo to snadné. Musel jsem před každou zkouškou a každým představením připravit svou duši na tuto „metamorfózu“.
    V baletu žije Kafka svůj život vláčen systémem, osudem. Často se vidí z vnějšku (tanec s loutkou). Často je manipulován nadřízenými. Zbývá mu jen málo chvil, kdy si může užívat života (tanec s dívkami), ale tyto okamžiky mizí rychle jako sen.
  • Dáváte přednost klasickým nebo moderním a současným rolím? Je Kafka zatím Vaše nejoblíbenější role?
    Mám rád výzvy, kdy je třeba se s rolí „poprat“. Bojovat s vlastním tělem s vlastní duší. Pokud jde o tanec, je mi bližší „moderní“ technika.
  • Mělo ztvárnění Kafky dopad na Váš (umělecký taneční) život?
    Samozřejmě, jsem v tomto ohledu velmi senzitivní. Tanec je součástí mého života, a tak to co tančím, ovlivňuje i můj život mimo divadlo.
  • Jaké máte plány do budoucna?
    Od září 2015 už nejsem v Jihočeském baletu. S rodinou jsme se přestěhovali do Prahy. Po všech těch velkých rolích, dílech, zkušenostech jsem měl pocit, že potřebuji nové impulzy. V současnosti jsem členem Laterny Magiky a Pražského komorního baletu a uměleckým ředitelem Baletu Praha Junior.


  • Maďarský tanečník Viktor Svidró je absolventem taneční konzervatoře v Győru. Byl sólistou v Ballet Debrecen a Hungarian Ballet Theatre, od roku 2009 působil jako sólista v baletním souboru Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Od sezony 2015/2016 se připojil jako sólista k Pražskému komornímu baletu v Praze. Má rovněž pedagogické zkušenosti, především z tanečních workshopů a jako pedagog klasického tance v Tanečním centru Praha a konzervatoře v Győru. Byl uměleckým asistentem studentského souboru Balet Praha Junior při TCP a vytvořil pro něj i několik choreografií.
    Jako interpret ztvárnil role v nepřeberném množství choreografií a inscenací Attily Egerháziho, ale zatančil si i v dílech Jiřího Kyliána, Petra Zusky ad. Za roli Kafky v inscenaci Kauza Kafka byl nominován na Cenu Thálie a získal Cenu za nejlepší sólistický výkon v rámci Inscenační přehlídky Balet 2014. V Laterně magice alternuje hlavní roli Svůdce v legendární inscenaci Kouzelný cirkus a dále účinkuje v inscenaci Human Locomotion.

    Archiv rozhovoru na portále Scena.cz Viktor Svidró: Přestěhovat se do Prahy byla výzva
    Zadáno:
    pro Laternu Magiku
    pro Pražský komorní balet
    pro Jihočeské divadlo České Budějovice

    1.2.2016 22:01:04 Helena Kozlová | rubrika - Rozhovory

    Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Časopis 17 - sekce

    HUDBA

    Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

    Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

    Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Výtvarné tipy 18. týden

    Tutanchamonova tajemství

    Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
    Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek

    další články...