Viktor Svidró nejen o baletu Kauza Kafka
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekTanečník Viktor Svidró se tanci věnuje od svých sedmi let. Jeho začátky byly spjaté s lázeňským městem Györ. V roce 2009 přijal angažmá v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, kde působil do loňské sezóny. Nyní působí v Pražském komorním baletu Praha, rovněž spolupracuje s Laternou Magikou. V rozhovoru jsme Viktora Svidra představovali již v listopadu roku 2015. Nedávno Národní divadlo Praha uvedlo pohostinskou inscenaci Jihočeského divadla Kauza Kafka. Za titulní roli byl Viktor Svidró nominován na Cenu Thálie. Další příležitosti k rozhovoru…
Než jsem přišel do Českých Budějovic pracoval jsem s Attilou Egerházím (umělecký šéf baletu JD České Budějovice – pozn. red.) už řadu let. Když v roce 2009 dostal nabídku stát se ředitelem baletu v Budějovicích, navrhl několika svým tanečníkům, aby pokračovali ve spolupráci s ním v zahraničí. Takto jsem se tedy stal tanečníkem v Budějovicích.
Žil jsem v zahraničí vůbec poprvé a zpočátku to nebylo jednoduché. Ale Češi se dost podobají Maďarům a město mě okouzlilo na první pohled. Během oněch sedmi let jsem se naučil dobře česky. S městem mě spojuje mnoho věcí, vzpomínek - i v soukromém životě. Oženil jsem se zde, stal se otcem a z mladého kluka jsem dozrál v „opravdového muže“ (Smích.).
Možnost stát se sólistou v novém souboru v novém městě byla pro mě od počátku velkou výzvou. Repertoár, který vytvářel Attila Egrhází, byl skvělý a kromě jeho děl jsme tančili v choreografiích Kyliána, Horty, Zusky, Radačovského .... A tím vším se tanečníci mohou vyvíjet. Z různých rolí a rozdílných tanečních stylů jsme získávali nové zkušenosti.
Protože choreografie (Kauza Kafka - poznámka red.) není životopisem ani taneční adaptací nějakého jeho konkrétního díla, bral jsem to pocitově - chtěl jsem cítit jeho svět, jeho zmatky i osamělost.
Během studentských let.
Ano, Zlatou uličku (dům č. 22 - poznámka red.) a viděl jsem úžasnou sochu, která „ho“ představuje - dlouhý kabát a Kafku sedícího na jeho ramenech jako loutka (Rónův „pomník“ Kafky na Starém Městě - poznámka red.).
Hned na počátku, když jsme začali balet vytvářet, žádal mě Attila Egerházi, abych byl Kafkou svým vlastním způsobem. Abych nekopíroval Kafku, stačí, když se jím budu cítit. A když se jím budu cítit, pocítí to i obecenstvo. Nebylo to snadné. Musel jsem před každou zkouškou a každým představením připravit svou duši na tuto „metamorfózu“.
V baletu žije Kafka svůj život vláčen systémem, osudem. Často se vidí z vnějšku (tanec s loutkou). Často je manipulován nadřízenými. Zbývá mu jen málo chvil, kdy si může užívat života (tanec s dívkami), ale tyto okamžiky mizí rychle jako sen.
Mám rád výzvy, kdy je třeba se s rolí „poprat“. Bojovat s vlastním tělem s vlastní duší. Pokud jde o tanec, je mi bližší „moderní“ technika.
Samozřejmě, jsem v tomto ohledu velmi senzitivní. Tanec je součástí mého života, a tak to co tančím, ovlivňuje i můj život mimo divadlo.
Od září 2015 už nejsem v Jihočeském baletu. S rodinou jsme se přestěhovali do Prahy. Po všech těch velkých rolích, dílech, zkušenostech jsem měl pocit, že potřebuji nové impulzy. V současnosti jsem členem Laterny Magiky a Pražského komorního baletu a uměleckým ředitelem Baletu Praha Junior.
Maďarský tanečník Viktor Svidró je absolventem taneční konzervatoře v Győru. Byl sólistou v Ballet Debrecen a Hungarian Ballet Theatre, od roku 2009 působil jako sólista v baletním souboru Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Od sezony 2015/2016 se připojil jako sólista k Pražskému komornímu baletu v Praze. Má rovněž pedagogické zkušenosti, především z tanečních workshopů a jako pedagog klasického tance v Tanečním centru Praha a konzervatoře v Győru. Byl uměleckým asistentem studentského souboru Balet Praha Junior při TCP a vytvořil pro něj i několik choreografií.
Jako interpret ztvárnil role v nepřeberném množství choreografií a inscenací Attily Egerháziho, ale zatančil si i v dílech Jiřího Kyliána, Petra Zusky ad. Za roli Kafky v inscenaci Kauza Kafka byl nominován na Cenu Thálie a získal Cenu za nejlepší sólistický výkon v rámci Inscenační přehlídky Balet 2014. V Laterně magice alternuje hlavní roli Svůdce v legendární inscenaci Kouzelný cirkus a dále účinkuje v inscenaci Human Locomotion.
Archiv rozhovoru na portále Scena.cz Viktor Svidró: Přestěhovat se do Prahy byla výzva
Zadáno:
pro Laternu Magiku
pro Pražský komorní balet
pro Jihočeské divadlo České Budějovice
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Hráči v Městském divadle Mladá Boleslav
V mladoboleslavském divadle soubor propadl hazardu. Netřeba se bát, naštěstí jen v rámci chystané nové inscena celý článek
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 18. týden
Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek