zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jubilující trojkombinace aneb Symfonický orchestr hl.m. Prahy FOK na Pražském jaru 2015

Dirigent Pietari Inkinen

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Festival Pražské jaro právě prožívá svůj jubilejní 70. ročník. Ve čtvrtek 21. května 2015 jsme měli možnost poslechnout si koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK v čele s finským dirigentem Pietari Inkinenem (*1980), který se od nové sezóny 2015/2016 stává šéfdirigentem tohoto orchestru. S jeho příchodem se očekává, že se česká veřejnost začne více seznamovat s finskou hudbou, což se potvrdilo už i tímto koncertem.

Ale vezměme to od začátku. Jako první skladba bylo na koncertě uvedeno symfonické allegro Štafeta op. 63 dalšího letošního jubilanta – připomínáme si 100. výročí od narození českého skladatele Jana Hanuše (1915-2004). Když k tomu připočteme, že FOK slaví osmdesátku, máme zde tady takovou jubilující trojkombinaci. Štafeta byla zkomponována jako reakce na okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968. Jan Hanuš skladbu věnoval „Hlasatelům a technikům Čs. Rozhlasu z května 1945 a srpna 1968“, kteří ve své době plnili nezastupitelnou úlohu a v kritických chvílích národa si předávají pomyslnou štafetu odvahy a statečnosti na cestě dějin. Skladba je monotematická, je postavena na výrazně rytmizovaném tématu, které si předávají jako štafetu nástrojové skupiny symfonického orchestru rozšířené o elektrifikované nástroje. V hudbě slyšíme šok a chaos, jaký prožívali občané při prudkých politických zvratech, jejich bezmoc a zoufalství. Vojenskou složku posilují bubny, nezastupitelnou funkci novinářů a pracovníků rozhlasu slyšíme v klapotu psacích strojů.

Jako druhá byla na programu koncertu Apotéza ze Symfonie č. 6 „Vincentiana“ finského skladatele s pro nás téměř nevyslovitelným jménem Eunojuhani Rautavaara (*1928). Říká se, že je to po Sibeliovi druhý nejvýznamnější finský skladatel. Nahlédneme-li do slovníku cizích slov, zjistíme, že apotéza znamená přijetí mezi bohy nebo nadšenou oslavu hrdiny. Rautavaarovým hrdinou a inspirací byl holandský malíř Vincent van Gogh. Čekali bychom veselou oslavu, ale malířův osud byl spíše tragický, pobýval často v psychiatrické léčebně Saint-Rémy a nakonec zvolil dobrovolnou smrt. Přes to všechno Apotéza jako poslední věta symfonie vyjadřuje zklidnění a usmíření, jakoby smrt znamenala cestu k vysvobozujícímu světlu.

Po přestávce jsme se ponořili do Symfonie č. 5 Gustava Mahlera. Symfonie má 5 vět rozdělených do tří částí, první část plní funkci úvodu a začíná sólem na trubku a pohřebním pochodem, druhá věta je bouřlivá, osou celé skladby je rychlé a živé Scherzo. Následující Adagietto je velmi něžné a jemné, Mahler touto částí za zvuků harfy a smyčců vyznává lásku své ženě Almě. Pátá symfonie jde do finále optimistickým Rondem a fanfárovitým Allegro giosco.

My budeme mít možnost FOK slyšet v rámci letošního Pražského jara ještě jednou, a to v úterý 26. května 2015 ve 20 h, tentokrát pod taktovkou Marka Ivanoviče. Na programu koncertu s názvem „Hudba z celuloidu“ bude - jak už název napovídá - filmová hudba, program koncertu najdete zde .

24.5.2015 22:05:42 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Štíři z února na jevišti Studia DVA

Miroslav Krobot a Marika Šoposká (Štíři z února)

Autorský divadelní projekt Miroslava Krobota a Mariky Šoposké představilo divadlo Studio DVA poprvé divákům v celý článek

další články...

HUDBA

Mladí ladí jazz zdarma na Karlovo náměstí

Jazzanova

V Praze do 30. dubna patří Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mlad celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 18. týden

Tutanchamonova tajemství

Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek

další články...