zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Viktorie Dědečková: „Rybovka na Jiřáku“ - setkání s mnoha přáteli

Viktorie Dědečková

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Třetí adventní neděle. Vrcholí předvánoční úklid a nákupy, ale také různá setkání k závěru roku. I přes tyto skutečnosti jsme zavolali sopranistce Viktorii Dědečkové, abychom se domluvili na povídání ohledně České mše vánoční J. J. Ryby, kde vystoupí v sólovém partu v Kostele Nejsvětějšího Srdce Páně na Jiřího z Poděbrad 19. (19:30 h) a 25. prosince 2014 (16:00 h).

Viktorie Dědečková patří k osobnostem, které hudební interpretaci prohlubují o muzikologii. K tomu se věnuje sólovému zpěvu a sbormistrovství. Dá se vůbec říci, na kterém břehu stojí nejraději? Kde se cítí nejlépe – sólová zpěvačka, sbormistryně anebo jako muzikoložka?

Jedno se propojuje s druhým. Všechny její hudební zájmy se protínají v duchovní hudbě, k níž Česká mše vánoční bezesporu patří. Nabízíme zajímavé povídání, které nakonec vzniklo mailem.

  • Projekt Rybovy mše zaštiťuje Václav Revenda. Předpokládám, že jste spolužáci z gymnázia?
    Je to tak, jsme z jedné třídy.
  • Co pro vás znamená účast na tomto projektu?
    První ročník pro mě znamenal především pomoci splnit Vaškovi jeho sen. Tenkrát jsem poskytla své dva sbory jako pěvecký základ tohoto projektu, protože jsme ještě nevěděli, zda se přihlásí samo od sebe dost lidí. Pomáhala jsem také vést zkoušky a zhostila jsem se sopránového sóla. Následující roky (včetně tohoto) je pro mě „Rybovka na Jiřáku“ hlavně předvánoční setkání s mnoha přáteli.
  • Jakub Jan Ryba zkomponoval Českou mši vánoční hlavně pro smíšený sbor. Nemrzí vás, že ženská sóla nemají až tak velký prostor?
    Ono tomu je v Rybově originálu jinak – ženské sólové hlasy původně měly mnohem více prostoru. Například začátek „Gloria“ – „Sláva budiž Bohu velikému“, který se dnes běžně provádí sborově, zkomponoval J. J. R. pro sólový soprán a alt. Mrzí mě spíš, že se dnes originální „Rybovka“ téměř neprovozuje. Snad všechny soubory ji interpretují v různých úpravách 20. století. Od originálu se tyto verze liší textem, polohou, nástrojovým obsazením i sólovými party. V mnoha místech také byly původně úplně jiné noty… Mohu odkázat na krásnou nahrávku podle originálu: Roberta Hugo a jeho soubor Capella Regia (s Magdalénou Koženou).
  • Václav Revenda klade v interpretaci důraz mimo jiné na předání radosti. Vnímáte to také tak?
    To je jasné, hudební interpretace bez radosti nedává valného smyslu.
  • Pojďme k vašemu souboru Victoria Ensemble. Nutno přiznat, že se zrovna neřadí k mainstreamovým souborům. Máte zajímavou dramaturgii. Co vás k tomu vedlo?
    V oblasti barokní hudby je v Čechách „mainstreamový“ soubor vlastně pouze jeden, takže se necítím nijak odstrčená. Victoria Ensemble zahrnuje pěvecký sbor, komorní vokální ansámbl, sólisty a malý barokní orchestr. Pořádáme různé hudební a hudebně dramatické akce z oblasti renesanční, barokní a klasické hudby, v různých uskupeních. Některé projekty jsou čistě vokální, jiné jsou založeny na mém sólovém projevu s doprovodem instrumentalistů, při figurální hudbě se pak setkává celý sbor se sólisty i orchestrem. Díky tomu je dramaturgie pestrá.
  • Lze soubor, který vedete, považovat za přirozené vyústění vaší muzikologické činnosti?
    To ne. Nejdříve vznikl pěvecký sbor, z něj se odrodil komorní vokální ansámbl a sólisté, pak se ustálilo obsazení instrumentalistů. Muzikologii jsem začala studovat až v pokročilém stádiu tohoto procesu, abych si doplnila znalosti.
  • Je těžké sehnat zpěváky pro takovýto sbor?
    Přijde na to, koho sháníte, zda pouze nadšené sboristy nebo sólisty na profesionální úrovni. Náš soubor potřebuje obojí. Větší problém je samozřejmě se schopnými muži.
  • V hlasové přípravě spolupracujete s Jiřím Kotoučem. Co pro vás tento špičkový hlasový pedagog znamená?
    Všechno. Je to profesionál, moudrý muž a přítel. Ví přesně, co se děje v lidském těle při tvorbě tónu. Navrací hlas k přirozenosti. Vyzná se výborně ve všech oblastech klasické hudby, což je v Čechách naprosto ojedinělé. Kdyby všichni učili jako on, bylo by zde mnohem více dobrých zpěváků. Stále se od něj mám co učit. Dle mých zkušeností je v této zemi zkrátka nejlepší.
  • Sama se věnujete hlasovému poradenství. Jak je náročné předat žákům pěvecké taje?
    Sama mám dosti problematický hlas, který rozhodně nefungoval vždycky jen tak sám od sebe, proto dokážu lépe identifikovat a řešit problémy jiných zpěváků (i nezpěváků). V současné době mám asi patnáct soukromých studentů všech věkových kategorií. Baví mě pozorovat, jak se v průběhu let lepší.
  • Prozradíte, na kterém břehu vašeho hudebního působení se cítíte nejlépe?
    Cítím se trochu jako regenschori v 18. století – hudební praxe, řízení sboru a souboru, studium hudebních pramenů a znalost teorie, učení zpěvu… Myslím, že se mám věnovat tomu všemu komplexně. Nejvíce mě ale naplňuje sólový zpěv, konkrétně světské hudby, která poskytuje velké výrazové možnosti.
  • Na závěr – projekt Barokní vánoce, na co se mohou posluchači těšit?
    Je to jeden z těch projektů, kde se potká kompletně celý Victoria Ensemble – pěvecký sbor, sólisté i barokní instrumentální ansámbl. Bude to rozjuchaný koncert vánoční hudby českých a moravských skladatelů 18. století, takových předrybovských kantorů. Některé pastorely jsou opravdu velmi veselé. Stěžejním bodem programu je Missa pastovalis in D Václava Jana Kopřivy, která kombinuje latinu a češtinu. Tímto zvu čtenáře 16. prosince 2014 od 19.30 do kostela sv. Michala v Jirchářích na Praze 1!

    Viktorie Dědečková
    Sopranistka, sbormistryně, muzikoložka a hlasová poradkyně Viktorie Dědečková se narodila se v Praze roku 1987. Sólový zpěv začala studovat v roce 2002 u operní pěvkyně Daniely Šounové-Broukové a později u Zuzany Lászlóo. Od roku 2007 je žákyní profesora Jiřího Kotouče.
    Po maturitě na gymnáziu s hudebním zaměřením vystudovala bakalářský obor Sbormistrovství chrámové hudby na Týnské škole pod záštitou Pedagogické fakulty UK a Hudební vědu na Filozofické fakultě UK. Zimní semestr 2012 strávila v rámci programu Erasmus na pařížské Sorbonně, kde se věnovala muzikologii se zaměřením na francouzské šansony 16. století. Zároveň zde studovala zpěv a interpretaci francouzské barokní hudby u Isabelle Desrochers. Od roku 2009 je členkou externího sboru Státní Opery Praha.
    V únoru 2010 se aktivně účastnila kurzů staré hudby a barokního tance Acadèmie de Sablé v Praze v pěvecké třídě Caroline Pelon. Na základě toho získala stipendium na kurzy do Sablé-sur-Sarthe ve Francii. Absolvovala je v srpnu 2010 v pěvecké třídě Julie Hassler, s níž nadále spolupracovala v únoru 2011 na Acadèmie de Sablé v Praze. Pravidelně se účastní Mezinárodní letní školy staré hudby ve Valticích (Jiří Kotouč, Lorenzo Charoy, Julie Hassler, Beatriz Lafont atd).
    Kromě souboru Victoria Ensemble také Jeronym, založený v r. 1921 jako první pěvecký sbor Českobratrské církve evangelické v Praze, provozující českou hudbu reformačního období. Působí hojně a úspěšně jako soukromá učitelka zpěvu a hlasová poradkyně.

    www.victoria-ensemble.com

    15.12.2014 10:12:42 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 16 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Časopis 16 - sekce

    DIVADLO

    Štíři z února na jevišti Studia DVA

    Miroslav Krobot a Marika Šoposká (Štíři z února)

    Autorský divadelní projekt Miroslava Krobota a Mariky Šoposké představilo divadlo Studio DVA poprvé divákům v celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Pavel Forman vystavuje v DOXu

    Výstava TransForman (Foto: Jan Slavík, ©DOX)

    Výstava TransForman představuje v DOXu tři desítky nejnovějších prací malíře Pavla Formana z let 2021–20 celý článek

    další články...