zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Balet Alenka v říši divů v kině

Královský balet v Londýně: Alenka v říši divů

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Především dětského diváka snad nelze na Ježíška navnadit lépe, než touto čarokrásnou podívanou ALENKA V ŘÍŠI DIVŮ. Právě díky ní se britský choreograf Christopher Wheeldon stal ikonou současného baletu a zpřístupnil ho nejširšímu publiku včetně těch nejmladších. Vedle přímého přenosu, který uvedou 16. prosince ve shodném čase od 20:15h pražské Bio Oko a dalších celkem patnáct mimopražských kin, mezi nimiž nechybějí stálice jako brněnská Scala, Bio Central v Hradci Králové, kopřivnické kino Puls či kino Centrum Panorama ve Varnsdorfu, proběhne i záznam tohoto baletu těsně před Vánoci 21. prosince v Ostravě či Jablonci nad Nisou.
V roli Alenky vystoupí oproti plánované a v současnosti zraněné brunetce Lauren Cuthbertson, jíž se tato postava de facto vtiskla do duše a prakticky ji pro světový balet definovala jako těžko překonatelný vzor, neméně charismatická a talentovaná plavovláska Sarah Lamb, která tuto pohádkovou postavu alternuje.

Autorský celovečerní balet na motivy světoznámé knížky Lewise Carrolla, který postavě Alenky a jejím dobrodružstvím kdysi vdechl život, slibuje čáry, kouzla, dechberoucí imaginaci stejně jako baletní mistrovství hlavní protagonistky i souboru Královského baletu.
Když se v únoru 2011 konala světová premiéra celovečerního baletního představení Alenky v říši divů v Královské opeře v Londýně, způsobilo to v kulturních i uměleckých kruzích opravdový poprask. Pro Královský balet to byl po více než dvaceti letech zcela nový autorský baletní počin celovečerního formátu a málokdo asi čekal, že mladé autory – choreografa Christophera Wheeldona a skladatele Jobyho Talbota – úspěch představení takřka ihned vystřelí do hvězdných výšin celosvětové popularity. Příčiny takového ohlasu jsou ovšem jasné. Mladí tvůrci mají svoji fantazii a invenci zřetelně ovlivněnou filmovým médiem a při baletní adaptaci nesmrtelného literárního skvostu navíc spojili své tvůrčí síly s geniálním divadelním scénografem Bobem Crowleym. Výsledkem je úchvatné, barevně pompézní, filmovými a světelnými triky prodchnuté fantazijní dílo, kterým Wheeldon vykročil daleko za zdánlivě pevně ohraničené hranice tradiční divadelní scény. A podařilo se mu navíc to zcela nejzásadnější: učinil balet srozumitelnou a zábavnou podívanou i pro nejmenší diváky a zpřístupnil baletní umění co nejširšímu publiku. Navíc jako vizionář vytvořil dílo, které znamenitě využívá i možností přímých přenosů na plátnech kin – ať už vlastními triky, vytříbeným smyslem pro detail i samotnými baletními čísly včetně hromadných scén a prací s rekvizitami. Jde tedy jednoznačně o balet 21. století.

Divácky rodinný charakter Wheeldonovy Alenky v říši divů spočívá v nápaditém propojení baletního umění se zábavními a imaginativními prvky. Klasická baletní čísla jsou promísena fragmenty moderního tance a Wheeldon se jako mladý suverénní tvůrce nebojí ani žánrových výstupů využívajících různých uměleckých odkazů a čerpajících z komiky, nečekaných gagů, ba dokonce i parodie. To vše Carrollova říše divů zcela lehce absorbuje – vždyť jde o ráj věčných snílků a malých i velkých milovníků pohádkové fantazie. Z Wheeldonova baletního díla tak čiší ta samá hravost jako z jeho literární předlohy, zde ještě umocněná o časté momenty vizuálních překvapení, např. hned v prvním dějství, v němž se odpolední zahradní slavnost mění ve chvíli, kdy u některých hostů Alenka zcela nečekaně v zadních partiích kalhot objeví králičí ocásky. Přechod ze skutečného světa do pohádkového je tak zcela plynulý a plný humoru. Wheeldon skvěle pracuje s divadelním časem, předivem příběhu i dějovou přeměnou postav a s využitím filmových projekcí i jiných světelných (ba přímo kouzelnických) triků dokáže udržet pozornost právě i dětských diváků, což je patrně to úplně nejtěžší. Kongeniálně k tomu navíc přispívají i Talbotovy uhrančivé hudební motivy, které rovněž definují tu kterou postavu. To v sobě ukrývá ještě další klíčový význam, neboť kromě ústřední postavy Alenky jsou další hlavní protagonisté vměstnáni do dvojrolí. Nejde pouze o zdůraznění významu Alenčina snění, ale i o praktický postup jevištní realizace tváří v tvář většímu počtu postav i jednotlivých obrazů. Na baletní soubor jsou tedy kladeny i jisté nároky činoherního herectví, gest, grimas i „převtělování se“. Jde tak rozhodně o opojný a po všech stránkách mimořádný dramatický zážitek vnímaný všemi smysly.

V roli Alenky střídavě excelují Lauren Cuthbertson i Sarah Lamb. Lauren byla tehdy pro Wheeldonovu baletní adaptaci do ústřední role Alenky přímo vybrána a její raráškovská, podmanivě dívčí i opojně vzletná kreace s Mistrovou vizí souzněla naprosto dokonale. Nyní se měla znovu blýsknout i na tomto prosincovém živém přenosu, ale nečekané zranění ji vyřadilo ze hry. S podobnými osudnými nehodami si tato umělkyně za svůj plodný život již leccos vytrpěla a jen díky své neuvěřitelné houževnatosti se vždy vypracovala opětovně na samý vrchol. Její jen o něco málo starší vrstevnice Sarah, která Alenku alternuje v neméně jiskřivém baletním výkonu a kterou čeští diváci uvidí nyní v živém prosincovém kinopřenosu, má stran nečekaných zranění i epochálního návratu na baletní scénu skoro totožný osud. A právě na těchto dvou zralých primabalerínách lze doložit, jak rizikové je baletní povolání a jak krátké z důvodu snadného zranění při obrovském fyzickém i psychickém vypětí i věkové „životnosti“ všech protagonistek, které si kdy vybojovaly vůdčí místo na světlech ramp. Obě primabaleríny pomalu směřují k profesnímu zenitu svých uměleckých možností, což jen ponouká k výjimečné příležitosti spatřit některou z nich takto naživo. Sarah Lamb se v této sezoně Baletu v kině objeví také v záznamu dalšího Wheeldonova tvůrčíno počinu, ZIMNÍ POHÁDKY.

Trailer Alenka v říši divů

8.12.2014 17:12:34 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zveme ...

Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni

Český hrdina

Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek


Premiéra 24 z dílny pěti choreografů

Dům tanečního umění Praha

Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek


Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco

Vlaštovka

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek


Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Nová hudební love story Bestiář

Šárka Vaňková a Ivana Korolová (Foto: Jaroslav Hauer)

Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege celý článek

další články...

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...