zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Opera Národního divadla v nové sezoně

Opera Salome (vizuál ND)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Národní divadlo uvede v sezoně 2014/2015 na svých čtyřech scénách dvanáct operních premiér. Dramaturgie zahrnuje průřez hlavními etapami světové i české opery - od poslední Mozartovy opery Kouzelná flétna až po soudobé autory. „Největší touhou našeho diváka jsou nové operní inscenace na vysoké hudební a režijní úrovni. Vysokým počtem premiér proto chceme oživit náš repertoár, a naplnit tak přání našeho publika. Několik připravovaných operních titulů se dosud na scénách Národního divadla neuvádělo, nebo se tak stalo v hluboké minulosti. Ujmou se jich jednak mladé osobnosti české divadelní a operní režie ale v případě Mariusza Trelińskeho i renomovaný evropský režisér s nezaměnitelnou poetikou a výrazným tvůrčím rukopisem. Státní opera letos poprvé vstoupí díky Salome do koprodukce s Národní operou Velkého divadla ve Varšavě. Nastávající sezonou chceme dokázat, že Praha zůstává evropskou operní metropolí jak nabídkou celkem 44 operních inscenací, tak přitažlivou dramaturgií a špičkovými uměleckými výkony,“říká ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová.

„Umělecký šéf divadla či opery se může ve své první sezoně vydat nejrůznějšími směry. Já volím morávkovskou cestu. Když Vladimír Morávek převzal umělecké vedení tehdy oblastního Klicperova divadla v Hradci Králové, patřila mezi jeho první rozhodnutí příprava pěti nových inscenací během následujících tří měsíců. V Národním divadle a Státní opeře jsou desítky nesmírně talentovaných a pracovitých umělců a dvanáct premiér v deseti měsících jim umožní zabojovat o diváka a přesvědčit ho o své nejlepší kondici.Tannhäuser a Příhody lišky Bystroušky jsou nejlepším příkladem umělecké satisfakce,“ říká umělecký šéf Opery Národního divadla a Státní opery Petr Kofroň. „Kromě silného zastoupení české opery a titulů velkého operního repertoáru je na první pohled patrný můj obdiv pro tvorbu ruských autorů – uvedeme Šostakoviče a Musorgského. Hledajícímu divákovi pak nabídneme projekty na Nové scéně. Opravdu nám nelze vyčítat, že nemáme chuť riskovat. Ale bez rizika není ani napětí, ani překvapení, a ty zajisté patří mezi klíčové předpoklady umělecké kvality,“ dodává Petr Kofroň.

„Mám radost, že můžeme diváky pozvat v nové sezoně na nádherné operní tituly obsazené výjimečnými pěveckými osobnostmi. Osobně se těším na Salome Gun-Brit Barkmin, Mefista Štefana Kocána, Ježibabu Jaroslava Březiny, Lady Macbeth Veroniky Dzhioevy a Anda-Luise Bogzy, Carmen Jany Kurucové, Gildu Simony Houda Šaturové, Amneris Evy Urbanové, Aidu Olgy Romanko, Leonoru Christiny Vasilevy, Vévodu Vincenta Schirrmachera a samozřejmě konečně i Rusalku Alžběty Poláčkové,“ vyjmenovává jen několik z mnoha přitažlivých sólistů obsazených v inscenacích Státní opery její hudební ředitel Martin Leginus a dodává: „Chceme přesvědčit diváky, že nám opravdu záleží na každém představení.“

Národní divadlo
Úvodní operní premiérou nastávající sezony bude na jevišti Národního divadla poslední opera Zdeňka Fibicha Pád Arkuna, slibující kromě hluboké inspirace dílem Richarda Wagnera také silný rukopis předního českého operního režiséra Jiřího Heřmana. Svůj vřelý vztah k Národnímu divadlu a jeho orchestru potvrdí americký dirigent a současný hudební ředitel Norské národní opery John Fiore. Jeho pražské hudební nastudování Wagnerova Prstenu Nibelungů nebo poslední úspěch s Parsifalem před třemi lety jsou pro diváky zárukou nevšedního setkání právě u příležitosti Roku české hudby. „Poslední Fibichova opera je strhující hudební kompozicí evokující střet dvou světů bez vzájemné tolerance. Pád chrámu uprostřed mystických křídových skal rujánského pobřeží je symbolickým obrazem pádu člověka, který na své životní cestě vědomě popře lásku, stává se obětí sama sebe, svého ega,“ přibližuje hlavní téma Pádu Arkuna režisér Jiří Heřman. Inscenace má premiéru 9. a 10. října 2014 v Národním divadle. I druhá operní premiéra Národního divadla, tentokrát v poloscénickém a pouze jediném uvedení, bude patřit českému autorovi. Alois Hába zkomponoval Novou zemi pro první českou scénu, ale plánovaná premiéra se z listopadového termínu v roce 1936 přesunula a nakonec zrušila. Kontroverzní reflexe vytváření kolchozů v Sovětském svazu na libreto Ferdinanda Pujmana, v režii Miroslava Bambuška a pod taktovou uměleckého šéfa Opery Petra Kofroně zazní v Národním divadle konečně 12. prosince 2014. Vedle Pádu Arkuna je Nová země dalším významným příspěvkem Národního divadla k Roku české hudby. Po více než pěti letech se na pražské operní scény vrátí ruská opera. Ve dnech 26. a 29. března 2015 zazní v premiéře Boris Godunov Modesta Petroviče Musorgského v režii představitelky nejmladší generace české operní režie Lindy Keprtové. Po nadšeném přijetí jejího úsilí obecenstvem v Plzni, Ostravě a Košicích bude ve svých teprve dvaatřiceti letech debutovat v Národním divadle. Borise Godunova hudebně nastuduje opět Petr Kofroň, autor konceptu profilování naší první scény na český a slovanský operní repertoár a umělecký šéf Opery. Svůj operní debut představí 14. a 16. května 2015 jeden z nejvýraznějších českých divadelních režisérů současnosti Daniel Špinar. Janáčkova opera Z mrtvého domu bude autorovým třetím dílem na aktuálním repertoáru Národního divadla. Hudebního nastudování se ujme dirigent Robert Jindra. Koprodukční projekt Národního divadla moravskoslezského a Národního divadla představí nejnovější operu skladatele Jana Klusáka Filoktétés v hudebním nastudování Marka Ivanoviće. Klusákova hudba se vrátí do Národního divadla po jedenácti letech, v letech 2002-2004 zazněla jeho komorní díla Zpráva pro Akademii a Bertram a Mescalinda v Divadle Kolowrat celkem patnáctkrát, resp. sedmnáctkrát. Filoktétés zazní v Praze 23. května 2015 jako součást Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro.

Stavovské divadlo
Operní premiérou v nastávající sezoně na jevišti Stavovského divadla bude 5. a 7. února 2015 Kouzelná flétna v originální německé jazykové verzi v režii Vladimíra Morávka a v scénografii Miroslava Huptycha a Martina Ondrúše. Poslední inscenace Davida Radoka z roku 2001 v českém jazyce má na kontě 220 uvedení a patří k nejoblíbenějším Mozartovým operám uváděným v Praze. Kouzelnou flétnu hudebně nastuduje dirigent Národního divadla Zbyněk Müller.

Státní opera
Letošní 150. výročí narození hudebního velikána Richarda Strausse si Praha připomene hned první premiérou v nové sezoně na scéně Státní opery, v celosvětovém měřítku nejčastěji uváděným skladatelovým titulem Salome. Mezinárodně oceňovaný režisér a umělecký ředitel Národní opery Velkého divadla ve Varšavě Mariusz Treliński připraví svůj český debut ve spolupráci s uznávaným slovenským scénografem Borisem Kudličkou či světelnou designérkou světového renomé Felice Ross. „Salome pochopitelně nabízí různou interpretaci. Podle té mé se jedná o dobře známý rodinný příběh se složitými a velmi specifickými vztahy, které odrážejí zločiny spáchané před mnohými lety,“přibližuje režisér Mariusz Treliński. Podle něj je to právě Herodovo odebrání moci svému bratrovi, manželství s jeho ženou Herodias a velmi pravděpodobně i incestní vztah se Salome. „Pro mě je rozhodujícím momentem opery tanec Salome, který odhaluje její dětství a obnažuje komplikovaný vztah s Herodem. Od této chvíle vede vše k nezvratnému konci,“uvažuje režisér Mariusz Treliński.
Po premiérách 23. a 26. října 2014 se se svým inscenačním týmem přesouvá do Metropolitní opery v New Yorku, kde jej čeká debut s Čajkovského Jolantou a Bartókovým Modrovousovým hradem, jenž je také v nabídce přímých přenosů MET in HD. V titulní roli se ve Státní opeře představí německá sopranistka Gun-Brit Barkmin, obdivovaná pražským publikem za své ztvárnění Emilie Marty v Janáčkově Věci Makropulos a Alžběty I. v Brittenově Glorianě. V nastávající sezoně se s postavou Salome vrací rovněž na jeviště Vídeňské státní opery. Díky postavě Jochanaana se do Prahy vrátí vynikající polský barytonista Tomasz Konieczny. Pražskou Salome hudebně nastuduje Heiko Mathias Förster. Jedinou dokončenou operu Verdiho libretisty Arriga Boita Mefistofeles uvede Státní opera v premiérách 22. a 24. ledna 2015 v hudebním nastudování renomovaného italského dirigenta Marca Guidariniho. Pro nové uvedení Mefistofela v Praze se podařilo získat špičkové obsazení: Miroslava Dvorského jako Fausta, Christinu Vasilevu a Alžbětu Poláčkovou jako Margueritu, Štefana Kocána coby Mefistofela či Evu Urbanovou pro roli Heleny. Party sboru, který má v opeře mimořádný úkol, nastudují Adolf Melichar a Martin Buchta. Režisérem Mefistofela bude Ivan Krejčí, držitel Ceny Alfréda Radoka a umělecký ředitel ostravské Komorní scény Aréna, která byla pod jeho vedením vyhlášena Divadlem roku 2013. Schopnost přitáhnout všechny věkové kategorie a konkrétně i rodiny s dětmi si chce po vzoru úspěšného Čarokraje Marka Ivanoviće v režii bratří Formanů osvojit také Státní opera. Právě scénograf a režisér Matěj Forman byl uměleckým vedením osloven pro inscenaci Humperdinckovy opery Jeníček a Mařenka v české jazykové verzi od básníka a spisovatele Radka Malého. Forman se stejně jako při Čarokraji obklopil svými spolupracovníky: autorkou kostýmů a scénografkou Andreou Sodomkovou, výtvarníkem Josefem Sodomkou nebo choreografkou Veronikou Švábovou. Operu Jeníček a Mařenka, uváděnou v Česku doposud pod názvem Perníková chaloupka, připraví hudební ředitel Státní opery Martin Leginus, který se v květnu představil Praze nastudováním Pucciniho Vlaštovky. Hlavní role pohádkové opery či spíše příběhu dětí z maringotky ztvární zejména mladší generace českých pěvců. Poslední premiérou sezony 2014/2015 bude na scéně Státní opery Verdiho Macbeth v režii slovenského režiséra a dramatika Martina Čičváka. Ten se v Praze prezentoval jako operní režisér před téměř pěti lety mozartovským šlágrem Così fan tutte ve Stavovském divadle. Pro svůj debut ve Státní opeře přizval kostýmní výtvarnici Mariju Havran a rakouského scénografa Hanse Hoffera, který má úctyhodný výčet realizací, zejména v německy mluvících zemích. Premiéry jsou naplánovány na 11. a 13. června 2015.

Nová scéna
Vedle pražských historických interiérů spjatých s hudebně-dramatickou tvorbou už od jejich otevření se v nastávající sezoně přenese opera také na Novou scénu. Moderní prostor je jednak náhradou za komorní Divadlo Kolowrat v případě inscenace opery Aleše Březiny Toufar se Soňou Červenou v hlavní roli, ale také příležitostí pro uvedení méně známých titulů a soudobé opery. Nová scéna se za posledních několik let vyprofilovala jako prostor pro tvorbu pro mladšího diváka a tento její potenciál chce využít i operní soubor. V sezoně 2014/2015 zde Národní divadlo představí dvě premiéry – jednoaktové opery v rámci jednoho večera: Antiformalistický jarmark a Orango Dmitrije Šostakoviče v premiéře 18. prosince 2014 a pak nové dílo Jana Kučery Rudá Marie v skladatelově hudebním nastudování s premiérou 30. dubna 2015. Režie nových projektů na Nové scéně se ujmou slovenská režisérka a performerka Sláva Daubnerová a režisérka a herečka Viktorie Čermáková.

15.9.2014 17:09:21 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Koza aneb Kdo je Sylvie? (Divadlo Bez zábradlí)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Koncert k poctě operní divy Jarmily Novotné

Jarmila Novotná

Národní divadlo vzdá 7. dubna 2024 hold památce slavné operní pěvkyně Jarmily Novotné přehlídkou rolí, kterými ...celý článek



Časopis 13 - sekce

DIVADLO

Noc divadel 2024 v Jihočeském divadle

Maraton Bedřicha Smetany

Největší divadelní svátek každoročně nabízí nejen netradiční představení, ale i mnoho dalšího. Nejinak tomu bu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Franco Zeffirelli

Ch. Gainsbourgová (Jana Eyrová)

Jana Eyrová
Chtěli z ní vychovat poslušnou ovci. Vyrostla v sebevědomou mladou ženu. Britský koprodukční fi celý článek

další články...