zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Antonín Dvořák: STABAT MATER

Pražský komorní balet - STABAT MATER

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Pražský komorní balet tančí na úvodní část kantáty Jacopona da Todiho v choreografii P. Šmoka (1997). Účinkují: M. Plzáková, P. Kolář, P. Dvorský, G. Beňačková, Pražský filharmonický sbor, Česká filharmonie a další. Kamera J. Hruša. Režie J. Bonaventura
Choreograf Pavel Šmok vytvořil za dobu své činnosti v Pražském komorním baletu řadu vynikajících prací, které mimo jiné ovlivnily například i světoznámého Jiřího Kiliána. Šmokova choreografie Stabat mater vznikla na geniální hudbu Antonína Dvořáka, od jehož úmrtí uplyne letos 1. května 110 let. Televizního zpracování úvodní části Dvořákova Stabat mater se ujal režisér Jan Bonaventura, který pro natáčení zvolil kostel sv. Šimona a Judy v Praze.

Vznik Dvořákovy kantáty „Stabat mater“ spadá do let 1876 – 1877, tedy do doby, kdy v důsledku postupné ztráty svých tří dětí Dvořák prožíval nejtragičtější období svého života. Inspirací, ze které čerpal ve své bolesti, byla báseň středověkého františkánského poety Jacopona da Todi ze 13. století, která líčí utrpení matky Kristovy, stojící pod křížem, na němž umírá její syn. Úvodní latinské verše v překladu znamenají „Stála matka přebolestná v slzách nedaleko kříže, na kterém tam visel Syn“. Dvořák rozložil text do deseti částí, v nichž k instrumentálnímu základu střídavě a v různých kombinacích použil sólový pěvecký kvartet a smíšený sbor. Po několika uvedeních díla v našich zemích následoval pronikavý úspěch v Anglii, kde bylo provedeno v březnu roku 1883 v několika velkých městech a především v londýnské Royal Albert Hall. V dalších letech byla kantáta s podobným ohlasem prezentována v New Yorku, Pittsburghu a ve Vídni.
Vysílání: 19.4., 00.50 hod., ČT art

14.4.2014 11:04:40 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Z éteru

Super Diva – Síla osudu

Síla osudu

Super Diva – Síla osudu (11/13)
Operní diva Catarina Molderová se zamýšlí nad původem Verdiho tragick ...celý článek



Časopis 16 - sekce

HUDBA

Mirai - Tomodachi

Přebal alba

Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběh mafiána Tommasa Buscetty

První zrádce

První zrádce
Když promluvil, Cosa Nostra prohrála. Realistické vylíčení příběhu mafiána Tommasa Buscetty, j celý článek

další články...