Ne tak ostrá Occamova břitva
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekJedna z posledních letošních tanečních premiér se uskutečnila 10. prosince v Divadle Ponec pod hlavičkou Pražského komorního baletu. Mladí umělci - tanečníci PKB se zájmem o choreografii - Nikol Šneiderová a Šimon Kubáň a Palo Kršiak, student posledního ročníku choreografie na pražské HAMU, získali možnost ztvárnit své představy v rámci PKB pod odborným dohledem Hany Polanské Turečkové. Hana Polanská Turečková navrhla koncepci tanečního večera i "úderně" znějící název vypůjčený ze slovníku filozofie OCCAMOVA BŘITVA. Slovní spojení naznačuje pracovní metodu v kreativním procesu, kdy se zdůrazňuje princip logické úspornosti, v němž vše nedůležité je třeba osekat a zbavit dílo všeho, co tam nepatří.
Na úvode se představila Nikol Šneiderová s choreografií INTELEKTUÁL. Čtveřice - dva muži a dvě ženy oblečeni do neutrálních tmavých mikin a kalhot zkoumá prostor, v němž se dějí zvláštní věci - např. kapky vody tečou obráceným směrem zezdola nahoru. Tanečníci poměřují své okolí v často mechanických sekvencích, komunikují v dialozích, setkávají se, míjejí. Chladná a přísná skladba, jejíž strohost je ještě posílena jednotvárným rytmem anglického mluveného slova.
Druhá kapitola - 2ND CHAPTER - choreografie Šimona Kubáně, je naproti tomu emotivnější a tvarově pestřejší. Jako nelogicky tečou kapky vody obráceným směrem, prodírá se hlavní protagonistka (Jaroslava Janečková) z hlubin černých závěsů rovněž "nelogicky" - hlavou dolů v jakési orgiastické křeči. Jakoby se potýkala se se sebou samotnou ale i se svými temnými stránkami -mužským partnerem (Šimon Kubáň). Snaží se unikat, ale je zde silná vazba, závisloat a záliba - některé momenty obsahují zjevné erotické konotace.
Erotično se přelévá i do třetí choreografie Palo Kršiaka s explicitním názvem EROS. Z různých koutů scény se zpomaleně do středu přesouvají podivné hominidní bytosti s erotickými symboly - černé a červené punčochy, vysoké podpatky, podvazky, "pouta". Jsou k sobě přitahováni nepřekonatelnou silou erotického pudu, přibližují se, dotýkají, naznačují kopulaci, ustrnou v "živých obrazech", které nemají daleko k označení "Gruppensex".
V tom, jak se každý z autorů porovnal odlišným způsobem se svým tématem, se možná i tak trochu prozrazuje různé osobní založení.
V celku ukazuje představení Occamova břitva nadějný tvůrčí potenciál nové generace, který ale bude potřeba rozvíjet a kultivovat ještě mnohými experimenty.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
Zemřel Josef Laufer
Zemřel Josef Laufer (11. 8. 1939* - †20. 4. 2024) po dlouhé nemoci, kdy byl čtyři roky v umělém spánku. celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Oceněné drama Píseň jmen
Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek