„Své srdce Tobě dám…“
Země úsměvů – tato romantická opereta měla světovou premiéru roku 1929 v Metropoltheater v Berlíně za řízení samotného Franze Lehára. Sám autor o ní prohlásil že je vrcholem jeho životní práce. Atmosféra díla, společně s krásnou hudbou zaručila této operetě, která se odehrává v exotické Číně, trvalé místo v kmenovém repertoáru operetních souborů. Franz Lehár psal svá díla pro nejlepší pěvce své doby (vzpomeňme jen na Richarda Taubera), a tak i v současnosti klade provedení jeho opusů vysoké nároky na jednotlivé představitele hlavních úloh, sbor, balet a v neposlední řadě také orchestr.
Od poslední premiéry Země úsměvů v Olomouci uběhlo dlouhých deset let a tak hanácká metropole s napětím očekávala její návrat na jeviště Velkého divadla. Hudebním nastudováním byl pověřen nadaný mladý slovenský dirigent Miloslav Oswald, který v olomouckém divadle vystupuje poprvé. Orchestr pod jeho vedením hraje přesně a je oporou pro pěvce. Režisér Jan Štych ml. rozehrál na scéně Martina Víška a v kostýmech Růženy Švecové drama lásky Lízy a prince Sou-Chonga.
Barevná, poměrně jednoduchá scéna velmi živě evokovala, zvláště ve druhé půli, atmosféru vzdálené Číny. Nezanedbatelnou složku představoval baletní sbor (choreografie Jiří Kyselák), který se uplatnil zvláště při slavnosti ve Vídni a při svatebním obřadu Sou-Chonga.
Při prvním provedení se představili pouze sólisté olomoucké opery a operety. Premiérovou Lízu zpívala a tančila přesně a s lehkostí Elena Gazdíková jejími partnery byli - Jiří Vinklárek jako princ Sou-Chong a Antonín Valenta jako hrabě Gustav von Pottenstein. Komorní projev Jiřího Vinklárka s dobrou, srozumitelnou výslovností je příslibem kvality do dalších inscenací. Antonín Valenta, který odehrál obě náročné premiéry, se v roli Pottensteina cítí jako ryba ve vodě, vládne dobře nad svým hlasem a nedá se mu vytknout ani mluvené slovo – je zkrátka ideálním představitelem zamilovaného (a trochu přelétavého) hrabátka. Neméně dobře se uvedla Iva Ryzová v roli sestry Sou-Chonga drobné a hodné Mi. Svou noblesou a tvrdošíjným zastáváním starých tradic pak zaujal Václav Málek. Nepřehlédnutým nemohl zůstat ani Petr Šíma v malé roli vrchního eunucha.
Ve druhé premiéře (20. 1.) mohlo publikum shlédnout v roli Sou-Chonga sólistu brněnské Janáčkovy opery Milana Vlčka. Ten současně zpívá čínského prince i v posledním, tolik diskutovaném nastudování této operety v Brně. Menší olomoucké jeviště mu evidentně svědčilo - tomu Milan Vlček přizpůsobil zpěv i gestikulaci. Představitelka Lízy, Lea Vítková, svou roli zvládla s přehledem. V dalších úlohách vystoupili Hana Medková jako Mi a Vladimír Třebický jako despotický Tchang.Dramaturgie Moravského divadla Olomouc se snaží přivábit do hlediště co největší počet diváků a zřejmě se jí tento cíl podaří splnit. Nezbývá nám než si přát, aby se divácky velmi vděčná opereta Země úsměvů v tomto nastudování nadlouho udržela na repertoáru. Zcela vyprodané obě premiéry tomu mohou být důkazem.
Franz Lehár: Země úsměvů. Režie Jan Štych ml., dirigent: Miloslav Oswald, choreografie: Jiří Kyselák, scéna: Martin Víšek, kostýmy Růžena Švecová. Osoby a obsazení: Hrabě Ferdinand Lichtenfels - Ondřej Doležal / Arnošt Svoboda, Líza – Elena Gazdíková / Lea Vítková, hrabě Gustav von Pottenstein Petr Špaček / Antonín Valenta, princ Sou-Chong – Jiří Vinklárek / Milan Vlček, Mi – Hana Medková / Iva Ryzová, Tchang – Václav Málek / Vladimír Třebický a další.Premiéra 17. 1. 2003 Moravské divadlo Olomouc.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Nová hudební love story Bestiář
Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege celý článek
HUDBA
Elizabeth Kopecká nový videoklip
Přesvědčivý projev, mimořádně zajímavá barva hlasu a podmanivé charisma Elizabeth Kopecké učarovaly tisícům te celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Antologie Krvavý Žižkov
Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek