zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Baletní premiéra ve Státní opeře

Dobří umělci nerozlišují tvorbu pro děti a pro dospělé, ať se jedná o literaturu, hudbu nebo výtvarné umění. Roztančená pohádka Baletu Státní opery Praha a Pražského komorního baletu s názvem Pohádka o zakletém princi a chytré Aničce nám názorně předvedla, že tomu tak může být i v baletním představení pro děti.
Choreograf Pavel Šmok si ke svému libretu vybral hudbu z Dvořákovy tvorby a mistrně a nesmírně citlivě ji spojil do jednolitého celku, který vyzněl jako přímo stvořený pro tento pohádkový děj. Šmokův "rukopis" jsme poznali nejen z promyšleného rozvržení prostoru, pohybových "gagů" a vtipných tanečních nápadů, ale i z toho, že libreto i jeho provedení bylo opravdové, vytrysklo z radosti autora i interpretů a nehrálo si na "velké umění" jak je poslední dobou " v kraji zvykem".

Dvorský tanec na zámku zlidštil choreograf např. furiantovým krokem, či pohlazením, Anička se princi "pohybově představí" dvojpolkovým krokem, kdežto on jí klasickým pas de bourréé, ježibaba si kouzelné koště musí také občas "nabít" a takových žertovných jemnůstek je v baletu mnoho. Smysl pro vtip v tanci gradoval úsměvným pohledem na současnou módu mobilů, kdy si např. Anička s princem posílají z jednoho rohu do druhého sm - sky, tak, jak to často dělají žáci ve třídě, nebo se v závěru díky stejnému signálu v mobilu v přestrojení poznají.
Rodiče i děti strávili v den premiéry 18. 1. 2003 krásné odpoledne a odcházeli obohaceni o opravdu nevšední umělecký zážitek.

21.1.2003 Eva Kulhánková | rubrika - Recenze