Nekovar je špatný režisér?
Internetový časopis Scena.cz jsem až dosud pokládala za médium, které pohotově a objektivně informuje o divadelním dění. Článek Jaroslava Kocurka nazvaný Fidelio skončil debaklem (3.1.2003) ve mně vzbudil jisté pochybnosti o serióznosti tohoto internetového časopisu. Nikoli tím, co si autor článku o inscenaci Beethovenova Fidelia v brněnském Národním divadle myslí, na to má každý recenzent plné právo, ale způsobem, jakým je článek napsán.
A ten velmi připomíná nechvalně známé štvavé útoky bulvárních médií. Jeho cíl je jediný: dokázat, že za všechno, co je na této inscenaci – podle autora – špatné, může výhradně a jedině režisér Anton Nekovar a jeho neprofesionální režijní postupy. Z autorova článku se přitom zdá, že jde o nějakého začínajícího nedouka, který si zkouší operní režii, nikoli o renomovaného režiséra, který má za sebou jen u nás řadu velice úspěšných, diváky i odbornou veřejností oceňovaných operních inscenací - v libereckém Divadle F. X. Šaldy Sedláka kavalíra a Komedianty, Verdiho Otella a Aidu, Giordanova Andreu Chéniera, ve Slovenském národním divadle v Bratislavě Schönbergovo Očekávání a Pucciniho Plášť, nemluvě o řadě dalších zahraničních inscenací, z nichž bych zmínila jen pozoruhodného Bergova Wozzecka v Jugendstiltheater ve Vídni na podzim loňského roku (Neue Oper Wien) .To by si měl zjistit autor předtím, než se pustí do zobecňujících tvrzení o „principielní nezpůsobilosti Antona Nekovara k režijní práci v operním žánru.“ Všechny výše zmíněné Nekovarovy operní inscenace jsem viděla, takže mohu o jeho „režijní způsobilosti“ hovořit na základě vlastní divácké zkušenosti. Nejde mi ale o polemiku s konkrétními tvrzeními o Nekovarově režii Fidelia, z nichž řada svědčí o tom, že autor buď režisérův záměr vůbec nepochopil nebo spíš pochopit nechtěl, protože byl předem přesvědčen o tom, že Nekovar je špatný režisér.
To je v Brně zvykem. Jen jediná hodnotící připomínka na závěr: je zvláštní, když autor recenze tak přísně odsoudil vše, co se týká Nekovarovy režie a výkonu sólistů, je přitom nadšen hudebním nastudováním dirigenta Jana Zbavitele, které – alespoň na premiéře – patřilo nejen podle mého názoru k největším problémům inscenace. Ale o polemiku s Kocurkovou recenzí mi opravdu nejde, spíše o obecnou úroveň psaní recenzí, která je v případě Kocurkova článku hluboko pod profesionální laťkou.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Nová výzva Kašpar.Dramatik
Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek
HUDBA
Na prkna MdB se vrátí oratorium Bastard
„Autorská dvojice Merta-Moša je u nás jediná schopná konkurovat zahraničním dílům“, psalo se v roc celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Poutní magazín Jana Vávry zavede diváky do Jablonného v Podještědí, saské Žitavy a nedal celý článek