zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Netopýr na scéně Jihočeského divadla

Opera Jihočeského divadla uvedla v pátek 29. listopadu 2002 na scéně Domu kultury Metropol v Českých Budějovicích novou inscenaci klasické operety Netopýr od Johanna Strausse II. Toto dílo zde nastudoval dlouholetý sólista operního souboru JD Miloslav Veselý, který se rozhodl svou režijní koncepcí navázat na předchozí, údajně geniální inscenaci Netopýra, která byla v Jihočeském divadle uvedena počátkem devadesátých let v režii Josefa Průdka.
Pokud je vize pana Veselého divákovi opravdu prezentována jako něco snad až geniálního, je smutné, kam až inscenační úroveň hudebně-dramatických titulů v Českých Budějovicích klesla. Na inscenaci je patrná snaha o realizaci určitých inovačních jevištních prvků, které by operetu posunuly blíže vkusu současného diváka, tato snaha ale v mnoha případech vyznívá spíše naprázdno. Představení je doslova přeplněno strnulými, rádoby velkooperetními klišé, které toto ve své podstatě obdivuhodně životné ( a víceméně nadčasové ) dílo paradoxně posunují do propasti již dávno zapomenuté minulosti.

Po výtvarné stránce dopadl českobudějovický Netopýr mnohem lépe. Velkým pozitivem inscenace jsou především krásné a velmi vkusné kostýmy Inge Śvandové – Koutecké. Je velká škoda, že umělkyně, která celý svůj život zasvětila operní režii (a zároveň také tvorbě scénického kostýmu ) a právě jako velmi úspěšná režisérka prošla řadou významných českých i evropských divadel, spolupracuje nyní se svou původně domovskou scénou, na které v minulosti vytvořila řadu nezapomenutelných operních inscenací, pouze jako kostýmní výtvarnice.
Kvalitní hudební nastudování je dílem dirigenta Petra Chromčáka, spolehlivě se v představení prezentuje také pěvecký sbor pod vedením Martina Peshíka. Ze sólistického obsazení zazářila především sopranistka Miroslava Veselá, která s grácií zahrála a zazpívala postavu Rosalindy. Úspěšně si vedl také tenorista Bohdan Petrovič, který předvedl v roli Gabriela von Eisensteina o mnoho ucelenější výkon, než jak tomu bylo v případě jeho ztvárnění role Camilla de Rosillon v inscenaci Lehárovy Veselé vdovy, jež byla uvedena na scéně DK Metropol v květnu tohoto roku. Doktor Falke je další skvělou pěvecko-hereckou příležitostí pro stále se zlepšujícího barytonistu Svatopluka Sema. Místy groteskně pojaté postavy komorné Adély a ředitele věznice Franka předvedli sopranistka Eva Štruplová a basista Peter Poldauf. Poněkud diskutabilní je určitá transformace prince Orlowského v hraběnku Orlowskou v podání herecky žalostně nevěrohodné mezzosopranistky Dagmar Volfové. Pan režisér tím tuto klíčovou postavu operety prakticky degradoval.
Již samotné nasazení tohoto divácky oblíbeného titulu na repertoár jakéhokoliv divadla slibuje téměř zaručený úspěch. V Českých Budějovicích vládně patrně představa, že se tedy na tomto díle nedá z inscenačního ( především režijního ) hlediska nic zkazit. Nová inscenace v režii pana Veselého prokázala, že to není až zas tak úplně pravda.

18.12.2002 David Schober | rubrika - Recenze

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Tři mušketýři klasika v komediálním hávu

Tři mušketýři (plakát)

Poslední premiérou v rámci sezóny 2023/2024 Městského divadla Zlín bude světová klasika z pera Alexandera Duma celý článek

další články...

HUDBA

Mirai - Tomodachi

Přebal alba

Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběhy filmových legend: Meryl Streepová

Meryl Streepová

Meryl Streepová – tajemná a proměnlivá
Fenomenální chameleón, skromná hvězda bez skandálů. Francouzsk celý článek

další články...