zvláštní poděkování
Quantcom.cz

(Staro)nové baletní inscenace 2012/13

Anna Karenina - Divadlo J.K. Tyla Plzeň

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Převážně šum labutích křídel, ale také svist samurajských mečů nebo hity Beatles - takové rozpětí má nabídka nových tanečních zážitků, které nachystaly divákům v této divadelní sezóně baletní soubory v České republice.

V Divadle J. K. Tyla v Plzni je na programu (ve Velkém divadle) taneční adaptace slavného románu L.N. Tolstoje ANNA KARENINA, kterou vytvořil, choreagrafuje a režíruje Libor Vaculík za hudební spolupráce Petra Kofroně. V hlavních rolí vystoupí Zuzana Pokorná a Michaela Musilová.
Na 23. března 2013 je pak v Komorním divadle naplánována Lorcova KRVAVÁ SVATBA v choreografii Gabriely Vermelho, - "příběh sám o sobě tak silný, že je ho možno „nezředěně“ odvyprávět snad jakoukoliv formou".

V Jihočeském divadle v Českých Budějovicích již diváci shlédli (12. října) taneční večer pod názvem BEZ GRAVITACE, čtyři moderní skladby současných autorů - Běžné případy Rui Horty, Mariin sen Petra Zusky a dvě choreografie uměleckého šéfa jihočeského souboru Attily Egerháziho Bez gravitace a Ztracené iluze.
Na 19. dubna 2013 je přichystáno pásmo současného tance Na scénu v choreografii Attily Egerháziho a Mária Radačovského, "taneční divadlo ve třech obrazech".

Severočeské divadlo opery a baletu v Ǔstí nad Labem soustředilo své taneční premiéry do počátku jara, na 2. února 2013 připadnou Baletní miniatury II , "pokračování" barevného tanečního koktejlu, který “namíchal” v nápadité režii a choreografii sólista baletu Vladimír Gončarov a který si brzy našel své příznivce. Na repertoáru nebude chybět klasika v podobě LABUTÍHO JEZERA P. I. Čajkovského v choreografii a režii šéfa souboru Vladimíra Nečase (avizováno na 1. března 2013).
23. listopadu vtrhli na scénu The Beatles - The Doors - taneční výpověď nejenom jedné generace, která evokuje dobu a věčné hity těchto slavných kapel v choreografii a režii Igora Vejsady za podpory živé hudby skupiny The Boom a (nebo) Formani Memory.

V libereckém Divadle F.X. Šaldy byl nově uveden Čajkovského LOUSKÁČEK (premiéra 19. října). Nejde ale o klasický přepis, se čtrnácti lidmi na jevišti by to ani nebylo možné. Je to spíše hra na Louskáčka, také má podtitul – sen dítěte našeho věku a odehrává se v současnosti.

V Ostravě v Divadle Jiřího Myrona právě proběhla premiéra baletu POSLEDNÍ SAMURAJ japonského skladatele a hudebníka Ryuichiho Sakamota -napínavý a dojemný příběh o dobrodružstvích mořeplavce Adamse a jeho lásce k japonské aristokratce Sakuře v Japonsku na počátku 17. století, příběh volně inspirovaný knižním bestsellerem Shogun a jeho filmovou verzí Poslední samuraj, který byl převeden do baletní řeči kanadským choreografem Ericem Trottierem a šéfem ostravského baletu Igorem Vejsadou. Ani zde se konzervativnější publikum nemusí obávat, dostane se mu Labutího jezera v choeografii Igora Vejsady (premiéra 2. května v Divadle Antonína Dvořáka).

V Moravském divadle v Olomouci se objevilo po deseti letech v novém nastudování Hany Vláčilové a Roberta Balogha rovněž LABUTÍ JEZERO (premiéra 2. listopadu).
Divadelní sezónu ovšem zahájil již počátkem září projekt Balet Gala v režii šéfa souboru Roberta Balogha, u jehož zrodu stála myšlenka představit příznivcům olomouckého baletu kompletní soubor a milovníkům žánru nabídnout průřez klasickými tituly v ukázkách z inscenací Carmen, Don Quijote, Corsair či Bajadéra, Romeo a Julie, Amadeus či Louskáček.

V Národním divadle v Brně (v Janáčkově divadle) byl 19. října uveden v premiéře balet LUCIDOR A ARABELLA. Jeho podkladem je povídka rakouského básníka a dramatika Hugo von Hofmannsthala, který ji později přepracoval jako libreto pro operu Richarda Strausse Arabella. Osudové drama ženy, nucené okolnostmi k nesnesitelnému sebezapírání zpracoval na hudbu Alexandra Glazunova do taneční podoby Youri Vamos.
Na jaro (19. dubna 2013) připadne premiéra neoklasického baletního večera složeného ze tří jednoaktových choreografií - Zasněná noc Ralfa Dörnena na hudbu A. Schönberga, Motýli světově proslulého choreografa Rami Be’era na hudbu A. Claudeho a Osudové lásky Mária Radačovského s hudbou P. I. Čajkovského.

A nakonec Národní divadlo v Praze. 25. října zde úspěšně zahájila sezónu AMERIKANA III, večer tří amerických choreografů v nastudování jejich přímých amerických žáků a v druhé polovině divadelního roku - 28. února 2013 je na programu pohádkový balet ČARODĚJŮV UČEŇ, k němuž libreto sepsala trojice autorů - Jan Kodet, Martin Kukačka a Lukáš Trpišovský, hudbu složil Zbyněk Matějů a režie a choreografie se ujal Jan Kodet.

17.12.2012 21:12:44 Helena Kozlová | rubrika - Zprávy

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 16 - sekce

DIVADLO

MdZ uvádí v české premiéře komedii Matěje Randára

Ženy pod tónem (MdZ)

Na narozeninové oslavě vás přivítají herečky Městského divadla Zlín v novince Ženy pod tónem v hudebním a diva celý článek

další články...

HUDBA

Mirai - Tomodachi

Přebal alba

Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběhy filmových legend: Meryl Streepová

Meryl Streepová

Meryl Streepová – tajemná a proměnlivá
Fenomenální chameleón, skromná hvězda bez skandálů. Francouzsk celý článek

další články...