zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Klec pro dva slavíky

Repro CD Scena.cz

  

Dramaturgickou vazbou programu tohoto kompaktního disku je přátelský vztah učitele a žáka. Kompakt začíná dvouvětou Violoncellovou sonátou Luboše Sluky, psanou za studií na AMU. Ušlechtilá, výrazně melodická hudba s dramatičtější druhou větou a za-jímavým závěrem, vycházející z české moderny poválečných let, nezapře vliv autorova učitele, ale zaznamenáme tu i stopy janáčkovské vášnivosti. I Řídkého Sonáta č. 1 e moll pro violoncello a klavír má obdobné okolnosti vzniku. Byla psána ještě v kompoziční třídě Josefa Suka. Její faktura je o poznání složitější s nesnadným partem klavíru. Slukova skladba D S C H, věnovaná památce D. Šostakoviče, patří k nejznámějším a nej-úspěš-nějším autorovým partiturám; vytvořená původně pro basklarinet a klavír, razila si po léta cestu světem v obou podobách.

Kryptogram, který je podkladem kompozice a který leckdy vede k me-chanicky konvenčnímu opakování, je tu rozvíjen nevšedním způsobem, zaručujícím potřebné napětí během celé skladby. Hudební drob-nost, kterou Sluka nazval Klec pro dva slavíky a po které je kompakt pojmenován, má výrazně impresionistický charakter a přináší hudbu s posmutněle vyklenutým melodickým obloukem. Meditativní a spíše zádumčivý hudební proud provází i první ze Slukových Dvou skladeb pro violoncello a klavír, zatímco druhá věta s proměnlivým metrem a poměrně rozsáhlou kadencí skladbu výrazně oživuje. Milým a vtipným zakončením disku je Slukův cyklus Na paměť Jaroslava Ježka. Dobový kolorit je tu navozen synkopovým efektem, melodickými postupy v kvartách, bluesovými intonacemi i různými glissandy a odhalují další sympatickou tvář Slukovy tvorby. Zatímco na předchozích pěti skladbách exceluje umění violoncellisty Jiřího Hoška, znamenitého jak v kan-ti-léně, tak i v technicky vypjatých úsecích virtuózního charakteru, jakož i do-konalá klavírní spolupráce Luďka Šabaky, v Poctě Ježkovi se k oběma přidružuje další člen Hoškovy umělecké rodiny, Dominika Hošková. Absolutorium nejvyšší kvality za plastický zvukový obraz patří i realizačnímu týmu – režisérovi Igoru Tausingerovi, zvukovému mistru Tomáši Zikmundovi, jakož i dr. Jaroslavu Smolkovi za zasvěcené průvodní slovo.

A CAGE FOR TWO NIGHTINGALES (Klec pro dva slavíky), Violoncellové skladby Jaroslava Řídkého a Luboše Sluky, Jiří Hošek a Dominika Hošková, violoncello, Luděk Šabaka klavír

1.10.2002 Jiří Teml | rubrika - Recenze