zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nabucco zahájil X. ročník Verdi festivalu

G. Verdi: Nabucco (Foto archiv)

  

Státní opera Praha zahájila ve středu 21. srpna 2002 jubilejní desátý ročník Verdi festivalu, který se již tradičně koná pod záštitou Velvyslanectví italské republiky v Praze. Letos bude uvedeno celkem šest oper z díla G. Verdiho za účasti řady českých i zahraničních umělců. Po Nabuccu, jemuž patřil zahajovací večer, se na programu v několika představeních objeví také La Traviata, Rigoletto, Trubadůr, Aida a Maškarní ples.

Současná klasická inscenace Nabucca režiséra Karla Němce a scénografa Ulricha Hüstebecka byla na scéně Státní opery Praha uvedena poprvé již v roce 1993 a dodnes zůstává jedním ze stěžejních titulů repertoáru tohoto divadla. Není bez zajímavosti, že recenzované představení bylo v pořadí již 186. reprízou této divácky velmi úspěšné produkce.



V titulní roli exceloval hostující německý barytonista Walter Donati, jehož krásně zabarvený dramatický hlas je pro tuto úlohu přímo předurčen. Niterným hereckým projevem navíc také úspěšně vystihl hrdost, pýchu a následně pád, zoufalství a bolest nešťastného muže, jenž si je vědom svých hříchů.
V postavě lstivé a panovačné otrokyně Abigaille vystoupila bulharská sopranistka Jordanka Derilova, jež se zpočátku snažila upoutat snad až příliš expresivním pěveckým projevem, posléze se ale rozezpívala k úctyhodnému výkonu. Svým důkladně promyšleným herectvím také výrazně připomínala slavnou řeckou operní divu Marii Callas, jež v minulosti patřila k nejlepším světovým představitelkám této velmi obtížné role. Mezzosopranistka Jana Sýkorová vytvořila s rozsahem nevelké postavy Nabuccovy dcery Feneny po pěvecké stránce pozoruhodnou kreaci, herecky se ale v inscenaci poněkud ztrácela.
Jiří Sulženko a Igor Jan odvedli na velmi dobré úrovni postavy Zachariáše a Ismaela. Z menších rolí se výborně uplatnili především sopranistka Dagmar Vaňkátová v intonačně přesně zazpívaném partu Zachariášovy sestry Anny a tenorista Jiří Ondráček jako pěvecky i herecky přesvědčivě rázný babylónský vojevůdce Abdallo. V dobrém světle se ukázali také členové sboru SOP, kteří si za kvalitně odvedené „Va pensiero ..“ právem vysloužili obdiv a nadšené ovace diváků.

Pěvecké výkony všech zúčastněných byly na velmi vyrovnané úrovni, o výkonu orchestru SOP pod vedením Michaela Keprta to však již říci nelze. Čekali bychom alespoň výraznější dynamické odstínění jednotlivých frází a v neposlední řadě také preciznější souhru jednotlivých nástrojových sekcí, což se mladému, a bezesporu perspektivnímu dirigentovi bohužel nepodařilo. Poněkud rozpačitý dojem, jaký orchestr zanechal, lze vysvětlit určitým zautomatizováním hry jednotlivých hráčů orchestru, která je patrně zapříčiněna tak vysokým počtem repríz tohoto náročného repertoárového titulu.

Verdi festival se stal za dobu své desetileté existence již nedílnou součástí konce pražské letní kulturní sezóny. Všechny inscenace, které byly na programu letošního ročníku zařazeny, zůstávají nadále na repertoáru SOP a budou zde v pravidelných intervalech uváděny i během celé sezóny 2002/2003.

29.8.2002 Daniel Jäger | rubrika - Recenze