zvláštní poděkování
Quantcom.cz

COPPÉLIE – další přenos klasického baletu

Z inscenace baletu COPPÉLIE (Zdroj S. Mathé)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

V pondělí 28. března 2011 v 19:30 se můžete těšit na první jarní přenos. Tentokrát bude na programu klasický francouzský balet COPPÉLIE v podání Baletu Pařížské opery. V hlavních rolích uvidíme mladé étoile – hvězdy souboru Dorothée Gilbert a Mathiase Heymanna, kterým jako Coppélius bude sekundovat zkušený José Martinéz.

Na přenos Coppélie se můžete vydat do pražského kina Světozor (www.kinosvetozor.cz); zlínského Velkého kina (www.velkekino.cz), olomouckého kina Metropol (www.kinometropol.cz), jabloneckého Kina Radnice (www.kinajablonec.cz), českobudějovického kina Kotva (www.kinokotva.cz), teplického kina Sněžník (www.kinosneznik.cz) a slovenského kina Europa Cinemas v Banské Bystrici (www.europacinemas.sk).

Po březnovém přenosu Dona Quichota z moskevského Bolšoje, mistrovské ukázce ruské školy, mohou diváci tentokrát vidět typický francouzský balet – emblematický titul repertoáru Pařížské opery. Coppélie má v Paříži svůj pomyslný "domov". Již od světové premiéry v Pařížské opeře v roce 1870 v choreografii Arthura Saint-Léona je trvalou součástí jejího repertoáru a těší se ohromné a neutuchající popularitě. Role Swanildy je považována za jednu z technicky nejnáročnějších rolí klasického repertoáru. Rozkošná taneční hudba Léo Delibese byla ve své době natolik populární, že inspirovala P.I.Čajkovského k rozhodnutí psát hudbu pro balet.

Verze Patrice Barta se odklání od tradičního komediálního příběhu o oživlé loutce z dílny podivínského samotáře Coppélia, která zmate city mladíka Franze a vrací se hlouběji k původní literární předloze baletu - povídkám E.T.A. Hoffmanna, na základě kterých Bart psychologicky propracoval hlavní charaktery. Patrice Bart společně s designérem Eziem Toffoluttim tak vytvořil dílo, které má mnohem blíže k fantastickým Hoffmannovým povídkám, než k úsměvnému komediálnímu baletu, jak jej běžně známe. Hrou s iluzí vytváří v baletu mysteriózní a znepokojivou atmosféru.

Patrice Bart, choreograf verze z roku 1996, kterou v přenosu uvidíme, je baletním mistrem Pařížské opery. Vzhledem k jeho pozici baletního mistra, který vede každodenní tréninky souboru, jej můžeme považovat za strážce tanečního stylu Pařížské opery. Diváci přenosů již mohli vidět jeho choreografii Malá tanečnice Edgara Degase v červenci 2010. Celý jeho život je spjat s Pařížskou operou, její baletní školu začal navštěvovat už v roce 1957.

24.3.2011 18:03:26 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Premiéra 24 z dílny pěti choreografů

Dům tanečního umění Praha

Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek


Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco

Vlaštovka

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek


Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Den otevřených dveří Tanečního centra Praha

Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém ...celý článek


Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni

Český hrdina

Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...